هوش مصنوعی در آموزش

هوش مصنوعی در آموزش

در سال‌های اخیر، روند رو به رشدی در استفاده از شیوه‌های مدرن تجربه آموزشی بهتر بوجود آمده است.استفاده از هوش مصنوعی در آموزش هم یکی از مواردی است که به تازگی موردتوجه قرار گرفته است.سیستم‌های مدیریت یادگیری، یادگیری با کمک ویدئو، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، نمونه‌هایی از این هستند که چگونه فناوری تعامل دانش‌آموز و برنامه‌ریزی آموزشی را بهبود بخشیده است.

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

بخش آموزش به شدت مملو از سیستم های قدیمی است. با این حال، مقداری از ابزارها و فناوری‌های هوش مصنوعی می‌تواند موج جدیدی از امکانات را به وجود بیاورد و شکاف‌های دانش را در میان سیستم‌های کلاس سنتی بپوشاند.با استفاده از امکاناتی که هوش مصنوعی در آموزش فراهم کرد افزایش تقاضا برای یادگیری شخصی، بهبود نتایج دانش‌آموزان، و پذیرش راه‌حل‌های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی توسط مؤسسات آموزشی در سراسر جهان انجام می‌شود. از آنجایی که فناوری هوش مصنوعی در حال پیشرفت است، این پتانسیل را دارد که روش یادگیری و آموزش مربیان را تغییر دهد.در ادامه به بررسی یکسری از کاربردهایی که هوش مصنوعی در آمنوزش دارد رو بررسی می کنیم.

یادگیری با کیفیت بیشتر

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به یادگیری از طریق برنامه‌های شخصی سازی شده کمک کنند و یادگیری را بر اساس نیازهای خاص دانش‌آموزان سفارشی کنند. آنها مشکلات دانش آموزان را شناسایی می کنند، دستورالعمل ها، سیستم های تست و بازخورد را برای دانش آموزان از پیش دبستانی تا کالج ایجاد می کنند. نرم‌افزارها، بازی‌ها و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند راهبردی را برای دانش‌آموزان تعیین کنند تا با سرعت، زمان و الزامات لازم مکررا در حال یادگیری باشند. این محیط کلاسی به کمک ماشین می‌تواند به معلمان کمک کند تا برنامه‌های درسی فردی را بر اساس نیازهای شخصی دانش‌آموزان طراحی کنند و در یادگیری متفاوت و ایجاد پایه ای مستحکم درسی دانش اموزان را همراهی کنند.

امکان تدریس خصوصی

برنامه‌های تدریس خصوصی یا سیستم‌های آموزشی هوشمند (ITS) مبتنی بر هوش مصنوعی برای رسیدگی به بازخوردها و دستورالعمل‌های شخصی برای آموزش یک به یک مجهز شده‌اند. با این حال نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آنها نمی توانند جایگزین معلمان شوند، زیرا آنها به اندازه کافی پیشرفته نیستند تا به یک انسان آموزش دهند. آنها می توانند در بخش هایی که میتوان بدون نیاز به معلمان انسانی هم به یادگیری پرداخت استفاده شوند، بر فرض مثال یک ابزار موثر در پلت فرم های آموزش الکترونیکی برای آموزش زبان ها، جغرافیا، مدارها، تشخیص پزشکی، برنامه نویسی کامپیوتر، ریاضیات، فیزیک، ژنتیک، شیمی و غیره میتواند باشد.

امکان فراهم کردن یادگیری جذابتر

یادگیری با بازی یا به اصطلاح (گیم ایفکشن) مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از عناصر بازی مانند امتیاز، نشان‌ها و تابلوهای امتیازات، یادگیری را جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. گیم ایفکشن می تواند دانش آموزان را برای یادگیری تشویق کند و به آنها کمک کند تا مهارت های مهمی مانند حل مسئله و تفکر انتقادی را توسعه دهند. به عنوان مثال، یک برنامه ریاضی بازی‌سازی شده ممکن است به دانش‌آموزان برای تکمیل صحیح مسائل تمرینی امتیاز بدهد و به دانش‌آموزان اجازه دهد تا در سطوح پیشرفت کنند زیرا تسلط خود را بر مفاهیم مختلف نشان می‌دهند.

فراهم کردن آموزش برای همه ی افراد

امروزه کمتر کسی هست که توانایی بهره مندی از یک گوشی هوشمند را نداشته باشد.با پیشرفت کردن روز افزون وسایل تکنولوژی در دسترس انسان ها،بیشتر افراد با هر زبان،ناتوانی های مختلف یا موقعیت مکانی میتوانند از امکانات مختلف اموزش بهره مند شوند.بنابراین با پیشرفت کردن هوش مصنوعی در آموزش تمامی افراد می توانند هر چیزی را که میخواهند متناسب با تمام امکانات خودشان بیاموزند.

بازخورد عملکرد با کیفیت

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش علاوه بر اینکه امکان فراهم کردن آموزش دیدن با توجه به نیاز های شخصی هر فرد فراهم می کند،می‌تواند بازخوردهایی درباره ی موفقیت در یادگیری دوره یا درس خاصی را فراهم کند. مدارس میتوانند از سیستم هوش مصنوعی برای کنترل روند فعلی دانش‌آموزان و باخبر بودن معلمان در مواقعی که مشکلی در عملکرد دانش‌آموز وجود دارد، استفاده کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش به دانش آموختگان این امکان را می دهد تا نکات لازم برای بهبود عملکرد رو دریافت کنند و راهنمای اساتید در شیوه ی تدریس و رسیدگی به دانش آموختگان می شود.حتی از هوش مصنوعی میتوان در انتخاب رشته هم کمک کرد زیرا تمامی موارد آموزشی در او ثبت شده و میتواند راهنمای خوبی برای انتخاب رشته ی موردنظرمان باشد.

افزایش سرعت در بررسی نمره ها

یکی از موارد وقت گیر برای دبیر ها و کسانی که با نمرات سر و کله میزنن بررسی ازمون ها و محاسبه ارقامی هست.هوش مصنوعی می‌تواند وظایف اداری مانند نمره‌دهی را خودکار کند، و زمان را برای مربیان آزاد کند تا روی دیگر جنبه‌های مهم تدریس تمرکز کنند.

چالش های استفاده از هوش مصنوعی در آموزش

ملاحظات اخلاقی

در حالی که استفاده از هوش مصنوعی در آموزش مزایای زیادی دارد، ملاحظات اخلاقی نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از بزرگترین نگرانی ها، پتانسیل هوش مصنوعی برای تداوم تعصبات و تبعیض موجود در آموزش است. علاوه بر این، نگرانی هایی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر حریم خصوصی دانش آموزان و امنیت داده ها وجود دارد.

ارزیابی محتوا

مربیان به توانایی ربات چت در ایجاد پاسخ های معنادار به سوالات از ارزیابی ها و امتحانات اشاره کرده اند. و اغلب نمی توان این پاسخ ها را به یک منبع خاص نسبت داد در اینصورت تشخیص سرقت ادبی را دشوار می کند.

کاهش در تعامل

یکی از مسائلی که ممکن است با وارد شدن هوش مصنوعی در آموزش اتفاق بیوفتد،این است که تعامل دانش اموختگان با همدیگر را کاهش دهد.بیشتر وقت ها با استفاده از تجربیات دیگران ما یک چیز را یاد می گیریم و یا از انجام دادن کاری ممانعت می کنیم.اما با رویکار امدن هوش مصنوعی در آموزش خیلی از افراد به تنهایی شروع به یادگیری می کنند و کمتر د تعامل با دیگران افراد قرار می گیرند.

نتیجه

در حالی که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که طرز تفکر ما در مورد آموزش را متحول کند، هنوز چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی در مورد آن وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود. برای محققان و توسعه‌دهندگان مهم است که به کشف پتانسیل هوش مصنوعی در آموزش ادامه دهند و در جهت رسیدگی به چالش‌ها و نگرانی‌هایی که ممکن است ظاهر شوند، تلاش کنند زیرا این نوع فناوری همچنان در حال بهبود و پیاده‌سازی در سیستم آموزشی فعلی استو کسی نمیداند آینده هوش مصنوعی چگونه خواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *