همه چیز درباره ی هوش مصنوعی(AI)

هوش مصنوعی چیست؟

زمانی که اصطلاح هوش مصنوعی(AI) را می شنوید به ماشین‌های خودران، ربات‌ها، ChatGPT یا سایر ربات‌های چت هوش مصنوعی و تصاویری که به‌طور مصنوعی ساخته شده‌اند فکر کنید.

با نگاه کردن به خروجی‌های هوش مصنوعی و درک نحوه عملکرد این فناوری و تأثیرات که آن بر روی این نسل و نسل‌های آینده نیز خواهد گذاشت متوجه اهمیت آن خواهید شد. AI مفهومی است که به طور رسمی از دهه 1950 وجود داشته است، زمانی که به عنوان توانایی یک ماشین برای انجام کاری که قبلاً به هوش انسانی نیاز داشت، تعریف شد. این یک تعریف کاملاً گسترده است و در طول دهه‌ها پیشرفت‌های تحقیقاتی و فناوری تغییر یافته است.

سطح هوش ،ما را از سایر موجودات زنده متمایز می کند و برای تجربه انسانی ضروری است. برخی از کارشناسان هوش را توانایی سازگاری، حل مشکلات، برنامه ریزی، بداهه گویی در موقعیت های جدید و یادگیری چیزهای جدید تعریف می کنند. با توجه به اینکه گاهی اوقات هوش به عنوان پایه ای برای تجربه انسانی دیده می شود، شاید تعجب آور نباشد که ما سعی کنیم آن را به طور مصنوعی در تلاش های علمی بازسازی کنیم.

قابل ذکر است سیستم‌های هوش مصنوعی(AI) امروزی ممکن است برخی از ویژگی‌های هوش انسانی، از جمله یادگیری، حل مسئله، ادراک، و حتی طیف محدودی از خلاقیت و هوش اجتماعی را نشان دهند.

در ادامه برای اشنایی بیشتر با هوش مصنوعی به معرفی انواع مختلف آن می پردازیم:

به معرفی انواع مختلف آن می پردازیم:

انواع مختلف هوش مصنوعی

هوش مصنوعی(AI) را می توان به سه زیرمجموعه پذیرفته شده تقسیم کرد:

1.هوش مصنوعی باریک (narrow AI)

2.هوش مصنوعی عمومی (general AI)

3.هوش مصنوعی سوپر (super AI)

هوش مصنوعی باریک (narrow AI)

هوش باریک مصنوعی (ANI) برای دستیارهای صوتی مانند سیری، الکسا و دستیار گوگل بسیار مهم است. این دسته شامل سیستم‌های هوشمندی می‌شود که برای انجام وظایف خاص یا حل مشکلات خاص طراحی یا آموزش دیده‌اند، بدون اینکه صراحتاً برای انجام این کار طراحی شده باشند.

ممکن است ANI اغلب به عنوان هوش مصنوعی ضعیف شناخته شود، زیرا از هوش عمومی برخوردار نیست، اما برخی از نمونه‌های قدرت هوش مصنوعی باریک شامل دستیارهای صوتی و همچنین سیستم‌های تشخیص تصویر می شود که این ها فناوری‌هایی هستند که به درخواست‌های ساده خدمات مشتری پاسخ می‌دهند،و ابزارهایی که محتوای نامناسب آنلاین دارند را علامت گذاری می کنند.

ChatGPT نمونه ای از ANI است، زیرا برای انجام یک کار خاص برنامه ریزی شده است، که عبارت است از تولید پاسخ های متنی به اعلان هایی که داده می شود.

هوش مصنوعی عمومی (general AI)

هوش مصنوعی عمومی (AGI) که به عنوان هوش مصنوعی قوی نیز شناخته می شود، هنوز یک مفهوم فرضی است زیرا شامل درک ماشین و انجام وظایف بسیار متفاوت بر اساس تجربه انباشته آن است. این نوع هوش بیشتر در سطح عقل انسان است، زیرا سیستم های AGI می توانند مانند یک انسان استدلال و فکر کنند.

مانند یک انسان، AGI به طور بالقوه قادر به درک هر کار فکری، تفکر انتزاعی، یادگیری از تجربیات آن و استفاده از آن دانش برای حل مشکلات جدید است. اساساً، ما در مورد یک سیستم یا ماشینی صحبت می کنیم که دارای عقل سلیم است، که در حال حاضر با هیچ شکلی از هوش مصنوعی(AI) در دسترس، قابل دستیابی نیست.

توسعه یک سیستم با آگاهی خاص خود احتمالاً راه عادلانه ای در دوردست است، اما هدف نهایی در تحقیقات هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی سوپر (super AI)

هوش مصنوعی سوپر (ASI) سیستمی است که نه تنها بشر را تا هسته خود تکان می دهد، بلکه می تواند آن را نیز نابود کند. اگر این کاملاً یک رمان علمی تخیلی به نظر می رسد، به این دلیل است که این هوش مصنوعی(AI) به نوعی سیستمی است که در آن هوش یک ماشین از همه انواع هوش انسانی در همه جنبه ها پیشی می گیرد و در هر کارکردی از انسان ها بهتر عمل می کند.

یک سیستم هوشمند که بتواند خود را بیاموزد و به طور مداوم بهبود بخشد، هنوز یک مفهوم فرضی است. با این حال، این سیستمی است که اگر به طور موثر و اخلاقی اعمال شود، می تواند به پیشرفت ها و دستاوردهای فوق العاده ای در پزشکی، فناوری و موارد دیگر منجر شود.

نمونه های اخیر از هوش مصنوعی

به طور کلی، قابل توجه ترین پیشرفت ها در هوش مصنوعی، توسعه و انتشار GPT 3.5 و GPT 4 است. اما دستاوردهای انقلابی بسیار دیگری در هوش مصنوعی(AI) وجود داشته است، در واقع این دستاورد ها بسیار زیاد است که نمی شود همه ی این هارو در اینجا گنجاند اما به برخی از قابل توجه ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

ChatGPT (and the GPTs)

ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که قادر به تولید زبان طبیعی، ترجمه و پاسخگویی به سوالات است. اگرچه می‌توان گفت که این ابزار محبوب‌ترین ابزار AIاست، اما به لطف دسترسی گسترده‌اش، OpenAI با ایجاد GPTs 1، 2 و 3، موج‌های قابل‌توجهی در دنیای هوش مصنوعی(AI) ایجاد کرد.

GPT مخفف Generative Pre-trained Transformer است و GPT-3 با 175 میلیارد پارامتر بزرگترین مدل زبان موجود در زمان عرضه در سال 2020 بود

ماشین های خودران

اگرچه ایمنی خودروهای خودران یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران بالقوه است، این فناوری با پیشرفت‌هایی در هوش مصنوعی به پیشرفت و بهبود ادامه می‌دهد. این خودروها از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای ترکیب داده‌های حسگرها و دوربین‌ها برای درک محیط اطراف خود و تعیین بهترین مسیر عمل استفاده می‌کنند.

ویژگی خلبان خودکار تسلا در وسایل نقلیه الکتریکی خود احتمالاً همان چیزی است که بیشتر مردم هنگام بررسی خودروهای خودران به آن فکر می کنند، اما Waymo از شرکت مادر گوگل، آلفابت، سواری های خودران مانند تاکسی بدون راننده تاکسی را در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و فینیکس، AZ.

کروز یکی دیگر از خدمات روباتاکسی است و شرکت‌های خودروسازی مانند اپل، آئودی، جنرال موتورز و فورد نیز احتمالاً روی فناوری خودروهای خودران کار می‌کنند.

ربات ها

دستاوردهای Boston Dynamics در زمینه هوش مصنوعی(AI) و روباتیک برجسته است. اگرچه هنوز با ایجاد هوش مصنوعی در سطح فناوری که در فیلم ترمیناتور دیده می‌شود فاصله زیادی داریم، تماشای ربات‌های Boston Dyanmics که از AI برای حرکت و پاسخ به زمین‌های مختلف استفاده می‌کنند، چشمگیر است.

DeepMind

شرکت خواهر گوگل DeepMind یکی از پیشگامان هوش مصنوعی(AI) است که به سمت هدف نهایی هوش عمومی مصنوعی (AGI) گام بر می دارد. اگرچه هنوز وجود ندارد، اما این شرکت در ابتدا در سال 2016 با AlphaGo، سیستمی که یک بازیکن حرفه ای Go را شکست داد، تیتر خبرها شد.

از آن زمان، DeepMind یک سیستم پیش‌بینی تاشو پروتئین ایجاد کرده است که می‌تواند اشکال پیچیده سه‌بعدی پروتئین‌ها را پیش‌بینی کند، و برنامه‌هایی را توسعه داده است که می‌تواند بیماری‌های چشمی را به همان اندازه پزشکان برتر در سراسر جهان تشخیص دهد.

یادگیری ماشینی اولین اثر هوش مصنوعی در زندگی

بزرگترین کیفیتی که هوش مصنوعی را از سایر موضوعات علوم رایانه کنار می‌گذارد، توانایی خودکارسازی آسان وظایف با استفاده از یادگیری ماشینی است که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا از تجربیات مختلف بیاموزند تا اینکه صریحاً برای انجام هر کار برنامه‌ریزی شوند. این قابلیت همان چیزی است که بسیاری از آن به عنوان هوش مصنوعی(AI) یاد می کنند، اما یادگیری ماشینی در واقع زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است.

یادگیری ماشینی شامل یک سیستم است که بر روی مقادیر زیادی داده آموزش می بیند، بنابراین می تواند از اشتباهات درس بگیرد و الگوها را تشخیص دهد تا به طور دقیق پیش بینی ها و تصمیم گیری ها را انجام دهد، خواه آنها در معرض داده های خاص قرار گرفته باشند یا نه.

نمونه هایی از یادگیری ماشینی شامل تشخیص تصویر و گفتار، محافظت در برابر کلاهبرداری و موارد دیگر است. یک مثال خاص سیستم تشخیص تصویر است،زمانی که کاربران عکسی را در فیس بوک آپلود می کنند،شبکه رسانه های اجتماعی می تواند تصویر را تجزیه و تحلیل کند و چهره ها را تشخیص دهد، که منجر به توصیه هایی برای تگ کردن دوستان مختلف می شود. با گذشت زمان و تمرین، سیستم این مهارت را تقویت می کند و می آموزد که توصیه های دقیق تری ارائه دهد.

کدام سرویس های هوش مصنوعی برای استفاده در دسترس هستند؟

مصرف کنندگان عمومی و کسب و کارها میتوانند از تعداد زیادی خدمات هوش مصنوعی برای تسریع در انجام وظایف و افزودن راحتی به زندگی روزمره استفاده کنند، احتمالاً چیزی در خانه خود دارید که از AI تا حدی استفاده می کند.

در ادامه چند نمونه متداول از هوش مصنوعی(AI) که در دسترس عموم هست، هم رایگان و هم با هزینه ذکر می کنیم:

1.دستیارهای صوتی: آمازون الکسا در آن دستگاه اکو در قفسه شما یا سیری اپل در آیفون و دستیار Google همه از پردازش زبان طبیعی برای درک و پاسخ به سؤالات یا دستورات شما استفاده می کنند.

2.ربات‌های چت: چت‌بات‌های هوش مصنوعی شکل دیگری از دستیاران مجازی هستند که می‌توانند با مردم تعامل داشته باشند و در برخی موارد، مکالمات انسان‌مانند را انجام دهند، حتی همدلی و نگرانی را تقلید کنند.

3.ترجمه زبان: یادگیری ماشینی بسیار گسترده است و خدماتی مانند Google Translate، Microsoft Translator، Amazon Translate و ChatGPT همگی از آن برای ترجمه متن استفاده می کنند.

4.بهره وری: Microsoft 365 Copilot یک نمونه عالی از LLM است که به عنوان ابزار بهره وری هوش مصنوعی استفاده می شود و در Word، PowerPoint، Outlook، Excel، Teams و موارد دیگر تعبیه شده است تا وظایف را برای شما خودکار کند. صرفاً پرسیدن «ایمیل به تیم درباره آخرین وضعیت پروژه» باعث می‌شود که Copilot به طور خودکار اطلاعات را از ایمیل‌ها و اسناد جمع‌آوری کند تا متنی را با آنچه خواسته‌اید تولید کند.

5.تشخیص تصویر و ویدئو: برنامه‌های مختلف از هوش مصنوعی برای یافتن اطلاعاتی در مورد محتوای تصاویر و ویدئوها مانند چهره‌ها، متن و اشیاء درون آن‌ها استفاده می‌کنند. Clarifai، که از یادگیری ماشینی برای سازماندهی داده های بدون ساختار از منابع استفاده می کند، و Amazon Rekognition، یک سرویس AWS که به کاربران اجازه می دهد تصاویر را برای دریافت اطلاعات آپلود کنند، دو نمونه از این موارد هستند.

6.توسعه نرم افزار: بسیاری از توسعه دهندگان استفاده از ChatGPT را برای نوشتن و اشکال زدایی کد شروع کرده اند، اما ابزارهای هوش مصنوعی(AI) بسیاری برای آسان کردن کار برنامه نویس در دسترس هستند. یک مثال، برنامه نویس جفت هوش مصنوعی GitHub Copilot توسط OpenAI Codex، یک مدل زبان مولد است که می تواند با تکمیل خودکار نظرات و کدهای فوری، کد را سریعتر با تلاش کمتر بنویسد.

7.ایجاد یک کسب و کار: جدا از اینکه یک کاربر روزمره از هوش مصنوعی در اطراف خود استفاده می کند، خدماتی وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی را برای مشاغل ارائه می دهد، از جمله API GPT-4 OpenAI (در حال حاضر در لیست انتظار) تا برنامه ها و خدمات ساخته شده با استفاده از LLM. یا Amazon Bedrock، مجموعه ای از ابزارهای AIمبتنی بر ابر برای توسعه دهندگان.

چطور میتوانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

توضیح نحوه استفاده از هوش مصنوعی(AI) در یک پاسخ ساده از نظر فنی غیرممکن است. با این حال، با ارائه برنامه های کاربردی واقعی، می توانیم به شما بگوییم که به عنوان یک فرآیند باید چه کاری انجام دهید و چگونه از هوش مصنوعی در تجارت و زندگی خصوصی خود استفاده کنید. برای استفاده از هوش مصنوعی ابتدا باید کارهایی را انجام دهید:

  • ابتدا درک کنید که هوش مصنوعی چیست
  • برنامه های کاربردی آن در زندگی واقعی را بشناسید
  • بهترین ابزارهای هوش مصنوعی را برای رفع مشکلات خود بیابید
  • به روز باشید

برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در زندگی واقعی

اگر می خواهید نحوه استفاده از هوش مصنوعی(AI) را یاد بگیرید، باید کاربردهای واقعی آن را درک کنید. استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه ها آغاز شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، این راهنماهای هوش مصنوعی را بررسی کنید:

  • هوش مصنوعی در ورزش:از هوش مصنوعی در ورزش می توان در زمینه های استراتژی‌های برنامه‌ریزی، مربیگری ورزشکاران، بازاریابی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی(AI) بر نحوه تماشا و مصرف اطلاعات ورزشی افراد تأثیر می‌گذارد.
  • هوش مصنوعی در استخدام: هوش مصنوعی به استخدام کنندگان اجازه می دهد تا از قدرت داده ها برای تصمیم گیری بهتر استفاده کنند. هوش مصنوعی(AI) برای استخدام می‌تواند به منبع‌یابی و غربالگری نامزدها، تجزیه و تحلیل رزومه و درخواست‌های شغلی، انجام ارزیابی‌های قبل از استخدام، و حتی پیش‌بینی موفقیت و تناسب فرهنگی نامزدها کمک کند.
  • هوش مصنوعی و ثروت: به جرات می‌توان گفت که دنیای شرکت‌ها در سال‌های آینده با ظهور هوش مصنوعی و اتوماسیون به‌طور قابل توجهی متزلزل خواهد شد. توسعه مداوم این فناوری‌ها نوید آن را می‌دهد که روش‌های انجام وظایف، تصمیم‌گیری‌های مهم و تولید ثروت را کاملاً تغییر دهد.
  • هوش مصنوعی در آموزش: با توجه به گسترش روزافزون ابزارها و پلتفرم های مبتنی بر هوش مصنوعی(AI) در کلاس درس، معلمان، مدیران و سیاست گذاران باید با این حوزه جدید آشنا باشند. نحوه استفاده از هوش مصنوعی در آموزش هنوز در حال پیشرفت است.
  • هوش مصنوعی در تولیدات محصول: در زمینه تولید، هوش مصنوعی(AI) به عنوان یک ماشین برای استدلال مانند یک انسان، رفتار مستقل در پاسخ به محرک‌های داخلی و خارجی و پیش‌بینی نتایج احتمالی مختلف تعریف می‌شود. سناریوها ربات ها می توانند تشخیص دهند که یک ابزار فرسوده شده است یا چیزی غیرمنتظره (یا حتی پیش بینی نشده) رخ داده است و اقدامات اصلاحی انجام دهند.
  • هوش مصنوعی در خودروهای خودران: هنوز راه زیادی تا در دسترس قرار گرفتن وسایل نقلیه کاملاً خودمختار در دسترس عموم باقی مانده است. فناوری‌های هوش مصنوعی که به اندازه کافی قابل اعتماد و ایمن هستند تا در جاده‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرند، مشکل مهمی را ایجاد می‌کنند. بهترین نمونه های استفاده از هوش مصنوعی(AI) در خودروهای خودران از تسلا آمده است.

چه شرکتی در مسابقه هوش مصنوعی پیشرو است؟

شرکت‌های برتری هستند که روی پیشرفت‌های خود در زمینه هوش مصنوعی(AI) کار می کنند در ادامه به معرفی برخی از این شرکت ها می پردازیم:

OpenAI

جای تعجب نیست که OpenAI در رقابت هوش مصنوعی(AI) امسال پیشتاز بوده است، پس از اینکه ابزارهای AI مولد را برای استفاده گسترده به صورت رایگان در دسترس قرار داده است، مانند ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT و Dall-E 2 که یک تولید کننده تصویر است.

Alphabet

شرکت مادر گوگل، آلفابت، از طریق برخی از شرکت های خود از جمله DeepMind، Waymo و گوگل فوق الذکر، چندین سیستم هوش مصنوعی مختلف را در اختیار دارد.

DeepMind همچنان به دنبال هوش مصنوعی(AI) عمومی است، همانطور که توسط راه حل های علمی که تلاش می کند از طریق سیستم های AI به دست آورد، مشهود است. مدل‌های یادگیری ماشینی را برای Document AI توسعه داده است، تجربه بیننده را در یوتیوب بهینه کرده، AlphaFold را برای محققان در سراسر جهان در دسترس قرار داده است، و موارد دیگر.

اگرچه ممکن است هر روز خبری از تلاش‌های هوش مصنوعی(AI) آلفابت در اخبار نشنید، اما کارهای آن در زمینه یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به طور کلی پتانسیل تغییر آینده انسان‌ها را دارد.

Microsoft

مایکروسافت علاوه بر ایجاد Microsoft 365 Copilot برای 365 برنامه کاربردی خود، مجموعه ای از ابزارهای هوش مصنوعی(AI) را برای توسعه دهندگان در Azure فراهم می کند، مانند پلتفرم هایی برای توسعه یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده ها، و هوش مصنوعی مکالمه، API های قابل تنظیم که به برابری انسان در بینایی کامپیوتر دست می یابند.

هوش مصنوعی(AI) چگونه جهان را تغییر خواهد داد؟

هوش مصنوعی این قدرت را دارد که نحوه کار، سلامت ما، نحوه مصرف رسانه و رسیدن به کار، حریم خصوصی ما و موارد دیگر را تغییر دهد.

تأثیری را که برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی(AI) می‌توانند بر کل جهان داشته باشند، در نظر بگیرید. مردم می‌توانند از یک دستیار صوتی در تلفن‌هایشان بخواهندکه برایشان یک تاکسی بفرستد تا آنها از سرکار به خانه ببرد،بنابراین میتوان ادعا کرد ابزار های هوش مصنوعی در اینده کارآمد تر از همیشه خواهند شد.

پزشکان و رادیولوژیست‌ها می‌توانند با استفاده از منابع کمتر، تشخیص سرطان را انجام دهند، توالی‌های ژنتیکی مرتبط با بیماری‌ها را شناسایی کنند، و مولکول‌هایی را شناسایی کنند که می‌توانند به داروهای مؤثرتری منجر شوند و به طور بالقوه جان افراد بی‌شماری را نجات دهند.

از سوی دیگر،هوش مصنوعی(AI) می تواند از یکسری از جهات تهدید کننده باشد.بر فرض مثال می تواند صدای یک نفر را تکرار کند یا با استفاده از شباهت یک فرد، ویدیوهای دیپ فیک ایجاد کند. اینها می‌توانند عکس‌ها، ویدیوها یا فایل‌های صوتی را که مردم می‌توانند واقعی بدانند.اما بااین حال پیش بینی آینده هوش مصنوعی کاری سخت است.

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزن شما در شغلتان شود؟

امکان وجود سیستم‌های هوشمند مصنوعی که جایگزین بخش قابل توجهی از نیروی کار مدرن شوند، یک احتمال معتبر در آینده نزدیک است.

در حالی که هوش مصنوعی رایج جایگزین همه مشاغل نخواهد شد، آنچه مسلم به نظر می رسد این است که هوش مصنوعی ماهیت کار را تغییر خواهد داد، تنها سوال این است که اتوماسیون چقدر سریع و عمیق محیط کار را تغییر می دهد.

با این حال، هوش مصنوعی(AI) نمی‌تواند به تنهایی کار کند، و در حالی که بسیاری از مشاغل با داده‌های معمولی و تکراری ممکن است خودکار شوند، کارگران سایر مشاغل می‌توانند از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی مولد برای بهره‌وری و کارآمدتر شدن استفاده کنند.

طیف گسترده ای از نظرات در میان کارشناسان هوش مصنوعی(AI) در مورد سرعت پیشی گرفتن سیستم های هوشمند مصنوعی از توانایی های انسانی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *