بخش خرده فروشی در حال رشد است و به طور فزاینده ای رقابتی است زیرا شرکت ها برای جلب توجه مصرف کنندگان و کیف پول رقابت می کنند. طبق اعلام فدراسیون ملی خرده فروشیفروش اصلی در نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.2 درصد افزایش یافت و پیشبینی میشود کل فروش سال 2023 بین 2.5 تا 3.5 درصد کاهش یابد. در یک بازار تنگ، خرده فروشان به دنبال مزیت رقابتی هستند و بسیاری به هوش مصنوعی (AI) روی می آورند.
هوش مصنوعی بهعنوان یک قابلیت مختلکننده قرار گرفته است که میتواند پیشنهادات را دوباره تصور کند، انتخاب را گسترش دهد و مدلهای تجاری جدید را هدایت کند. خرده فروشان سرمایه گذاری های قابل توجهی در هوش مصنوعی انجام داده اند، اما باید درک بهتری از نحوه استفاده از این فناوری برای ایجاد ارزش برای مشتریان و به دست آوردن ارزش برای خود داشته باشند.
در حالی که این فناوری سالها است که به شکلی وجود داشته است، الگوریتمها بهتر و سریعتر رشد کردهاند، قابلیتهای محاسباتی بهبود یافتهاند و قیمتها مقرون به صرفهتر شدهاند. واحدهای پردازش گرافیکی NVIDIA (GPU) می توانند آنچه را که قبلاً یک محاسبه هفت روزه بود به یک محاسبه هفت دقیقه ای تبدیل کنند. Snowflake انعطاف پذیری را به ساختار هزینه هوش مصنوعی خود اضافه کرده است همچنین با شارژ در هر محاسبه. این عوامل موارد استفاده بیشتر از هوش مصنوعی را برای خردهفروشان باز کرده و باعث شده است که این فناوری در بودجههای فناوری اطلاعات بهتر جا بیفتد.
با این حال، بسیاری از خرده فروشان هنوز در تلاش هستند تا بازدهی ملموس سرمایه گذاری های خود در هوش مصنوعی را ببینند. آنها در عرض چند ماه، نه سالها، آزمایش میکنند، و نمیتوانند با این آزمایشها رویکردی به نام اسپری و دعا داشته باشند. خرده فروشان باید به طور استراتژیک به هوش مصنوعی نزدیک شوند تا بتوانند به اهداف بازگشت سرمایه خود برسند، به خصوص که صنعت با تغییر رفتارهای مصرف کننده مواجه است.
بیایید سه مرحله برای باز کردن قفل ایجاد ارزش و جذب ارزش را بررسی کنیم و بررسی کنیم.
داده های بالغ را به یک دارایی استراتژیک تبدیل کنید
برای اینکه خرده فروشان با موفقیت از هوش مصنوعی بهره ببرند، ابتدا باید اطمینان حاصل کنند که داده هایشان بالغ، تمیز و هماهنگ است. بدون دادههای باکیفیت، حتی پیچیدهترین الگوریتمهای هوش مصنوعی نیز کوتاه میآیند و به این ضرب المثل منجر میشوند.زباله داخل، زباله بیرون“
در خردهفروشی، دادهها از منابع مختلفی میآیند: سیستمهای نقطهفروش، پلتفرمهای تجارت الکترونیک، سیستمهای مدیریت موجودی، ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)و حتی منابع خارجی مانند رسانه های اجتماعی و پیش بینی آب و هوا. برای ایجاد یک دارایی استراتژیک، خردهفروشان باید دادهها را از همه آن منابع یکپارچه کنند، آنها را تمیز و استاندارد کنند، از صحت و کامل بودن آن اطمینان حاصل کنند و شیوههای حاکمیت داده قوی را اجرا کنند.
یکی از حوزههایی که دادههای باکیفیت میتواند بهطور قابلتوجهی بر خلق ارزش و جذب تأثیر بگذارد، برنامهریزی پیشبینی است. پیشبینی دقیق برای خردهفروشان برای بهینهسازی سطح موجودی، کاهش ضایعات و برآورده کردن تقاضای مشتری بسیار مهم است. صنعت مد را در نظر بگیرید، جایی که چرخه های برنامه ریزی می تواند تا 18 تا 24 ماه طول بکشد. خرده فروشان باید روندها، ترجیحات مصرف کننده و سطوح تقاضا را خیلی زودتر پیش بینی کنند، اغلب با داده های محدود.
خردهفروشان میتوانند با بهرهگیری از هوش مصنوعی با پایه دادهای قوی، تعداد بیسابقهای از متغیرها را در مدلهای پیشبینی خود بگنجانند، مانند ارقام تاریخی فروش، اطلاعات جمعیتی، الگوهای آب و هوا، شاخصهای اقتصادی و روند رسانههای اجتماعی.
فرهنگ آزمایش را تشویق کنید
این رویکرد برای ایجاد ارزش ضروری است، زیرا به خرده فروشان اجازه می دهد تا ابتکارات مبتنی بر هوش مصنوعی را که مستقیماً به نفع مشتریان است، آزمایش و اصلاح کنند. با اجرای آزمایشهای هدفمند، خردهفروشان میتوانند تشخیص دهند که کدام برنامههای هوش مصنوعی واقعاً با مشتریان خود طنین انداز میشوند و بدون تعهد به اجرای پیش از موعد در مقیاس بزرگ، وفاداری را افزایش میدهند.
یکی از جنبههای مهم در هدایت فرهنگ آزمایش، ایجاد موارد استفاده مختصر و استخراج اندازهگیریهای KPI برای تعیین موفقیت نهایی آن است. همکاری بین ذینفعان کسب و کار و فناوری، که شامل مهندسان، تحلیلگران و دانشمندان داده می شود، ضروری است زیرا آزمایش از مفهوم به واقعیت تبدیل می شود. به همان اندازه ضروری است، ذهنیتی برای عقب نشینی از آزمایش زمانی که ارزش تحقق یافته انتظارات را برآورده نمی کند، ضروری است.
این فرهنگ نوآوری را تشویق می کند و به خرده فروشان کمک می کند تا با تغییر شرایط بازار چابک بمانند. این به آنها اجازه میدهد ایدههای جدید را سریع و مقرونبهصرفه آزمایش کنند و ریسک مرتبط با پیادهسازیهای هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ را کاهش دهند.
اکوسیستم را بسازید
در حالی که مراحل قبلی در درجه اول بر ایجاد ارزش برای مشتریان تمرکز دارد، این مرحله برای جذب ارزش بسیار مهم است – تضمین می کند که خرده فروشان می توانند به طور موثر از ابتکارات هوش مصنوعی خود کسب درآمد کنند.
اکوسیستم یک خرده فروش می تواند شامل ارائه دهندگان فناوری، برندها، تأثیرگذاران، تولیدکنندگان محتوا و حتی سایر خرده فروشان باشد. با ایجاد چنین اکوسیستمی، خردهفروشان میتوانند جریانهای درآمدی جدیدی ایجاد کنند، پیشنهادات خود را افزایش دهند و موقعیت خود را در بازار تقویت کنند.
به عنوان مثال، یک خرده فروش ممکن است با یک همکاری کند بینایی کامپیوتر این شرکت برای ایجاد یک ابزار جستجوی بصری مبتنی بر هوش مصنوعی، به مشتریان اجازه می دهد تا محصولات را با آپلود تصاویر پیدا کنند. این امر تجربه خرید را افزایش می دهد و فرصت هایی را برای تبلیغات هدفمند و توصیه های محصول باز می کند.
اینفلوئنسر مارکتینگ حوزه دیگری است که هوش مصنوعی و ساختمان اکوسیستم را تلاقی می کنند. خردهفروشان میتوانند از هوش مصنوعی برای شناسایی و تجزیه و تحلیل مؤثرترین تأثیرگذاران برندشان بر اساس عواملی مانند جمعیتشناسی مخاطب، نرخ تعامل و ارتباط محتوا استفاده کنند. با ادغام اینفلوئنسرها در استراتژی های بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی، خرده فروشان می توانند دامنه دسترسی خود را افزایش دهند و ارتباطات معتبرتری با مشتریان بالقوه ایجاد کنند.
خرده فروشان باید به دقت مسائل مربوط به حریم خصوصی داده ها، پویایی رقابتی و همسویی برند را بررسی کنند. با این حال، زمانی که با موفقیت انجام شود، میتواند چرخهای ایجاد کند که در آن ارزش ایجاد شده برای مشتریان از طریق ابتکارات هوش مصنوعی به طور موثر توسط خردهفروش و شرکای اکوسیستم آن جذب و کسب درآمد میشود.
این رویکرد استراتژیک برای پیاده سازی هوش مصنوعی به خرده فروشان اجازه می دهد تا فراتر از تبلیغات و به سمت برنامه های کاربردی عملی و نتیجه محور حرکت کنند. همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می دهد، کسانی که بر این مراحل تسلط دارند، موقعیت خوبی برای شکوفایی در چشم انداز خرده فروشی خواهند داشت. ایجاد تعادل ماهرانه در ایجاد ارزش و جذب ارزش در ابتکارات هوش مصنوعی، پتانسیل فناوری را به یک مزیت رقابتی تبدیل می کند.