هوش مصنوعی و آینده وسایل نقلیه خودمختار: تبدیل بازار خودرو با روباتاکسی و تدارکات باری


صنعت خودرو به دلیل پیشینه از داده های گسترده در دسترس در جاده ها ، وسایل نقلیه و محیط زیست به طور کلی ، برای نوآوری سریع آغاز می شود. دو حوزه اصلی برجسته: حمل و نقل حمل و نقل و روباتاکسی. هر دو بخش فرصت های منحصر به فردی را برای نوآوری و کارآیی ارائه می دهند زیرا ده ها سال راه حل های انباشته در نهایت به بازار می رسند.

بیایید در مورد ویژگی های هر جهت ، پشتیبانی تجاری و مناطقی که توسعه بیشتر اتفاق می افتد بحث کنیم.

که بازار را رهبری می کند

بازار جهانی خودروهای خودمختار در درجه اول توسط سه منطقه اصلی شکل می گیرد: ایالات متحده ، اروپا و چین.

اروپا به دلیل داشتن برخی از جامع ترین چارچوب های نظارتی در این زمینه شناخته شده است. استانداردهای مفصل مانند GDPR ، الزامات مربوط به حریم خصوصی و اخیراً تصویب شده است اتحادیه اروپا می تواند چالش هایی را برای نوآوری ایجاد کند. در چنین محیطی کاملاً کنترل شده ، توسعه فناوری ممکن است با احتیاط بیشتری ادامه یابد.

در مقابل ، چین رویکرد متفاوتی را اتخاذ می کند و به طور فعال از ابتکارات AI حمایت مالی می کند. حتی وقتی وسایل نقلیه خودمختار درگیر حوادث هستند ، آنها معمولاً هستند به همان روش دنبال نمی شود؛ آنها تأثیر منفی یکسانی بر طرفین درگیر ندارند. اولویت اصلی پیشرفت تکنولوژیکی است که به عنوان فایده ای برای آینده تلقی می شود.

در مورد ایالات متحده ، قبل از ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، این کشور عمدتاً ابتکارات هوش مصنوعی را به سمت کشورهای انفرادی واگذار می کرد. با این حال ، با دولت جدید یک تغییر استراتژیک به وجود آمد: مقامات فهمیدند که حفظ رویکرد قدیمی می تواند باعث شود کشور در مسابقه فناوری قرار بگیرد. در نتیجه ، ایالات متحده شروع به حرکت به سمت یک الگوی نظارتی لیبرال تر-با هدف تقویت رشد تکنولوژیکی و اطمینان از این کشور در مرحله جهانی ، به ویژه در مقایسه با تحولات سریع در چین.

دوزخ

صنعت Robotaxi در سال 2024 رشد قابل توجهی را تجربه کرد. در چین ، آپولو بایدو بیش از 400 خودمختار عمل کرده است تاکسی ها در ووهان. ​Waymo خدمات را به لس آنجلس در ایالات متحده گسترش دادبا ارائه سواری به عموم مردم و مدیریت بیش از 150،000 سفر هفتگی. تحلیلگر طرح اینکه بازار جهانی Robotaxi تا سال 2045 به 174 میلیارد دلار خواهد رسید و این نشان دهنده نرخ رشد سالانه 37 ٪ ترکیب از سال 2025 است.

چرا روباتاکسی ها به طور فزاینده ای محبوب می شوند؟ حداقل دو دلیل اصلی برای این امر وجود دارد.

اولین دلیل مصرف کننده محور است

کاربران به روباتاکسی علاقه مند هستند زیرا این امر بسیاری از خطرات و ناراحتی های مرتبط با رانندگان انسانی را از بین می برد. هیچ نگرانی در مورد خسته شدن راننده ، پرخاشگر ، ناپایدار یا غیر ماهر وجود ندارد. مردم اتومبیل می خواهند که به تنهایی وارد شود ، آنها را با خیال راحت به مقصد خود می برد و این کار را با اطمینان انجام می دهد.

دلیل دوم تجارت گرا است

Robotaxis فرصت های شغلی جدیدی را برای افراد و کارآفرینان کوچک ایجاد می کند. دقیقاً مانند این که Airbnb به صاحبان آپارتمان اجازه می دهد با اجاره املاک خود درآمد کسب کنند ، Robotaxis به هر کسی اجازه می دهد یک یا چند وسیله نقلیه خودمختار را خریداری کند ، آنها را در جاده قرار دهد و با مدیریت ناوگان خود درآمد کسب کند. این باعث می شود بخش جدیدی از مشاغل و کارآفرینی در مقیاس کوچک باشد.

حمل بار

بخش حمل و نقل حمل و نقل خودمختار در سالهای اخیر شاهد رشد و تحول قابل توجهی بوده است. در سال 2024 بازار جهانی کامیون خودمختار ارزشمند بود تقریباً 356.9 میلیارد دلار. این ارقام از شرکت های تحقیقاتی است ، اگرچه واقعیت بسیار بزرگتر است زیرا تدارکات جزء بزرگترین صنایع روی کره زمین است که برای اختلال در اولویت قرار دارد.

هر روز ، صدها هزار کامیون به جاده های اروپا و آمریکا سفر می کنند ، کالاها ، بسته های آمازون ، محصولات غذایی و موارد دیگر را تحویل می دهند – زنجیره های عرضه گسترده بی شماری به ارزش تریلیون دلار.

پتانسیل این بخش برای کامیون های خودمختار حتی بیشتر از حمل و نقل مسافر است. کامیون ها بیشتر در بزرگراه های طولانی و مستقیم کار می کنند ، جایی که شرایط قابل پیش بینی تر از محیط های شهری است. این کار را برای سیستم های خودمختار آسان تر می کند.

در عین حال ، راندمان تدارکات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد:

  • برای جلوگیری از تصادفات ، رانندگان انسانی برای استراحت و خواب باید استراحت کنند.
  • یک کامیون خودمختار می تواند تقریباً بدون توقف کار کند و فقط برای سوخت گیری یا شارژ مجدد متوقف شود.
  • با دامنه کافی ، حتی می توان این توقف ها را به حداقل رساند.
  • افزایش سرعت تحویل ، کاهش هزینه ها و زنجیره های عرضه کارآمدتر می شوند.

در کیماکر، ما از چندین بازیکن اصلی در صنعت حمل و نقل خودمختار پشتیبانی می کنیم ، بنابراین می توانیم نوآوری هایی را مشاهده کنیم که هنوز در بازار نیستند. تیم ما به طور گسترده در پروژه های حاشیه نویسی در مقیاس بزرگ متناسب با سناریوهای رانندگی بزرگراه کار می کند-از جمله تشخیص شی ، تقسیم خط و داده های فیوژن سنسور برای سیستم های LIDAR و دوربین.

تقاضا برای این پروژه ها بلوغ واقعی بخش را برجسته می کند.

دیدگاه تجارت

به طور کلی ، همه چیز مربوط به محیط تجاری – حمل و نقل شرکتی ، راه حل های B2B و غیره – تمایل به حاشیه سود بالاتری نسبت به بخش های B2C دارد. اپراتورهای تخصصی تدارکات تمایل به درآمد بالاتری نسبت به ارائه دهندگان خدمات تاکسی دارند ، با برخی استثنائات مانند Uber. این به دلیل سطح قیمت گذاری های مختلف ، مقیاس عملیات و ماهیت خاص وظایف است.

تفاوت اساسی دیگر این است که B2B در یک محیط بسته تر فعالیت می کند و کمتر توجه عمومی و سر و صدای اطلاعات را تجربه می کند ، در حالی که B2C بیشتر به چرخه خبر وابسته است.

این خطرات را کاهش داده و راه اندازی فن آوری های جدید را ساده می کند. با تمرکز کمتری روی جلب توجه ، شرکت ها می توانند سریعتر راه حل های نوآورانه را توسعه داده و پیاده سازی کنند ، حتی اگر کاملاً بالغ نباشند. به همین دلایل ، بخش B2B شاهد فعال ترین توسعه سیستم های حمل و نقل خودمختار ، به ویژه لجستیک خواهد بود.

مسئله مسئولیت

وسایل نقلیه خودمختار با مسئولیت با یک وضعیت دشوار روبرو هستند – یعنی وقتی یک حادثه رخ می دهد ، چه کسی باید مسئولیت پیامدهای خود را به عهده بگیرد؟ احزاب بیشتری نسبت به وسایل نقلیه سنتی با اتومبیل های خودمختار درگیر هستند – همه افراد از مالک تا توسعه دهنده نرم افزار تا OEMS در امنیت خود نقش دارند.

این سؤال اغلب مطرح می شود ، و در اصل ، قبلاً مورد توجه قرار گرفته است. مسئولیت اصلی مربوط به شرکت هایی است که ناوگان را مدیریت می کنند (مدیران ناوگان). اینها می توانند شرکتهای بزرگی مانند Uber یا Lyft باشند. چنین شرکت هایی الگوریتم ها و فرآیندهای مربوط به مدیریت ناوگان ، از جمله مسیریابی ، نگهداری و جنبه های قانونی را ایجاد می کنند. این مدل شبیه به Airbnb است: هنگامی که شما یک منبع را مدیریت می کنید ، مسئولیت آن را بر عهده دارید و این پلتفرم چارچوبی را برای حل و فصل اختلافات فراهم می کند.

بنابراین ، شرکت مدیریت نیز در قبال هرگونه حادثه مسئولیت پذیر خواهد بود. بازار یک سیستم بیمه را برای این امر ترتیب می دهد که می تواند به تعیین نسبت دقیق مسئولیت توسعه دهندگان نرم افزار ، تولید کنندگان سخت افزار و سایر طرف های درگیر کمک کند.

به طور خلاصه ، آینده متعلق به کسانی است که می توانند راه حل های فناوری ، شهود کسب و کار و سازگاری را با هم ترکیب کنند – این شرکت ها دوره جدیدی از تحرک را رهبری می کنند.



منبع:unite.ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *