مقایسه google Bard AI و Chat GPT4 

مقایسه google Bard AI و Chat GPT4 

گوگل به تازگی (2023) قدرتمند‌ترین رقیب چت جی پی تی (ChatGPT) را با نام گوگل بارد (Google Bard) منتشر کرد. گوگل بارد یک چت بات مبتنی بر فناوری AI است که برای شبیه‌سازی مکالمات انسانی با استفاده از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین طراحی شده است. این ابزار هوش مصنوعی گوگل علاوه بر این‌که مکملی برای جستجوی گوگل است؛ می‌تواند با وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های پیام‌رسانی و اپلیکیشن‌ها یکپارچه‌سازی شود و به سوالات کاربر به زبان طبیعی، پاسخ‌های واقعی دهد. با ما همراه باشید تا ببینیم مهم‌ترین تفاوت‌ های Bard و ChatGPT چیست و چه کارهایی را با ابزار هوش مصنوعی گوگل بارد می‌توان انجام داد.

Google Bard AI و Chat GPT4 در حال حاضر دو مدل زبان هوش مصنوعی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. چه در صنعت تِک و چه در صنایع دیگر، همه درباره اینکه کدام مدل زبان بهتر استف صحبت می کنند. اگرچه گوگل  Bard AI را پس از Chat GPT3 در دسترس عموم قرار داد، اما این کار تاثیر چندانی روی استقبال از آن نداشت.

در سطح پایه، هر دو ربات چت از پردازش زبان طبیعی استفاده می کنند، به این معنی که کاربران یک درخواست یا پرس و جو را کلید می زنند و چت بات ها پاسخی شبیه به انسان ایجاد می کنند.با این حال، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که به منابع داده و مدل هایی که بر روی آنها آموزش دیده اند خلاصه می شود.

Google Bard از مدل زبان مسیرهای گوگل (PaLM 2) استفاده می‌کند و می‌تواند پاسخ‌هایی را بر اساس رویدادهای لحظه‌ای و لحظه‌ای که از جستجوی Google استخراج شده‌اند، ارائه دهد – که یک ابزار تحقیقاتی عالی است.

از سوی دیگر، ChatGPT از ترانسفورماتور پیش‌آموزشی 3 (GPT-3) یا GPT-4 برای مشترکین پولی استفاده می‌کند و در حالی که می‌تواند پاسخ‌ها را از جستجوی Bing جلب کند، تولیدکننده متن یا ابزار نوشتن بهتری را ایجاد می‌کند.

برنامه نویسان می توانند از ChatGPT برای موارد زیر استفاده کنند:

تکمیل: می تواند کدی را که شروع به نوشتن کرده اید تکمیل کند.
اشکال زدایی: می تواند به شما در شناسایی خطاها و مشکلات در کدتان کمک کند.
توضیح: می تواند کدی را که تولید می کند یا کدی که وارد می کنید توضیح دهد.
پیشنهادات: هر دو مدل می‌توانند نحو و پارامترهای صحیح را برای توابع و سایر ساختارهای کد پیشنهاد کنند.

آزمایش ChatGPT4 و Bard در برابر یکدیگر:

ما هفت دسته را برای آزمایش ربات‌های چت در برابر یکدیگر انتخاب کردیم، بر اساس آنچه که احساس می‌کردیم مرتبط‌تر هستند: تولید کد، حل مشکل، بازآفرینی کد، کمک اشکال‌زدایی، افزونه‌های شخص ثالث/افزودن رابط کاربری، سهولت استفاده و هزینه.

Bard تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد:

۱. دسترسی Bard به اینترنت:

بر خلاف چت جی پی تی که اطلاعات آن تنها تا سال ۲۰۲۱ را پوشش می‌دهد، اطلاعات گوگل بارد آپدیت است. کاربران با استفاده از گوگل بارد می‌توانند خلاصه اخبار روز گذشته را ببینند. در چت جی پی تی این کار تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کاربر به ویژگی مرور وب دسترسی داشته باشد.

۲. پلاگین‌های Bard:

  • با استفاده پلاگین‌های گوگل‌بارد کاربران می‌توانند به‌راحتی به برنامه‌های زیردسترسی داشته باشند:
  • سایت موسیقی اسپاتیفای (Spotify)
  • وب‌سایت خرده‌فروشی والمارت (Walmart)
  • سایت کاریابی ایندید (Indeed)
  • سایت تحویل غذا اوبر ایتس (Uber Eats)
  • وب‌سایت ایجاد تصویر ادوبی فایرفلای (Adobe Firefly)
  • همه برنامه‌های گوگل

افزونه‌های Chatgpt هنوز در دسترس نیستند و اینکه بارد می‌تواند به سرویس‌های مختلف متصل شود؛ یعنی بارد چندین قدم از چت جی‌پی‌تی جلوتر است.

۳. دستیار سئویی:

  • بارد با آنالیز کردن سایت می‌تواند دستیار سئوی شما شود و به شما در تحلیل و بهبود موارد زیر کمک کند:
  • کلمات کلیدی
  • بهینه‌سازی داخلی و خارجی سایت
  • استراتژی‌های رتبه‌بندی در موتورهای جستجو

۴.تولید پاسخ‌های تصویری:

بارد می‌تواند پاسخ سؤالات کاربر را به صورت تصویر نشان دهد. مثلاً اگر از Bard بپرسید مکان‌های دیدنی پاریس کجا است؟ در پاسخ تصاویری از این مکان را به شما نشان می‌دهد. علاوه‌بر این شما هم می‌توانید برای بارد تصویر بفرستید و نظر آن را بپرسید. برای این کار می‌توانید لینک تصویر را برای Bard بفرستید یا آن را در گوگل درایو یا سایر سرویس‌های بارگذاری تصویر آپلود کنید.

۵. نوشتن متن برای تصاویر:

گوگل‌بارد می‌تواند برای تصاویر هم متن بنویسد. مثلاً می‌توانید از بارد بخواهید برای تصویری از یک منظره، محتوای متنی بنویسد.

۶. پاسخگویی به سؤالات صوتی کاربر:

گوگل در همه سرویس‌های خود برای راحتی بیشتر کاربر از دستور صوتی استفاده می‌کند؛ فرقی نمی‌کند این برنامه یوتیوب باشد یا بارد. بنابراین زمانی که فرصت لازم یا حتی حوصله نوشتن را ندارید، می‌توانید سؤال خود را از دستیار صوتی بارد بپرسید.

۷. قابلیت خروجی ‌گرفتن از متن:

این ویژگی به شما اجازه می‌دهد به‌راحتی، خروجی‌‌ها و متن‌های تولید‌شده توسط ابزار هوش‌مصنوعی گوگل‌بارد را در جیمیل و گوگل داکس وارد کنید. به لطف قابلیت یکپارچه‌بودن بارد با Gmail می‌توانید به راحتی جیمیل‌های خود را بنویسید.

۸. بهبود نتایج جستجو با استفاده از سرچ گوگل:

با توجه به اینکه بارد با استفاده از جستجوی گوگل به بهبود نتایج جستجو کمک می‌کند، می‌توانید از آن برای توسعه استراتژی‌های محصول، ایجاد کمپین‌های بازاریابی محتوا و آنالیز موفقیت رقبا استفاده کنید.

۹. ایجاد چندین پیش‌نویس:

برخلاف Chatgpt که تنها یک خروجی ایجاد می‌کند، گوگل‌بارد پیش‌نویس‌های متعددی را ایجاد می‌کند تا با توجه به سبک و ترجیح خود، از بین آن‌ها انتخاب کنید.

۱۰. پشتیبانی از بیش از ۲۰ زبان برنامه‌نویسی:

بارد از بیش از ۲۰ زبان برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت (JavaScript) ، جاوا (Java) ، سی (C) ، سی پلاس پلاس (C++)، پایتون (Python) ، راست (Rust) ، اس‌کیو‌ال (SQL)… پشتیبانی می‌کند.

نمونه هایی از تجربه کاربران:

کاربرانی که تا به حال از گوگل بار و چت جی پی تی ۴ استفاده کرده اند، گزارش می دهند که کارهایی است که Chat GPT4 انجام می دهد و Bard انجام نمی دهد و بالعکس. ابن موضوع شامل نوشتن کدهای CSS، ایمیل های فیشینگ و چک لیست برای استخدام کنندگان است.

مثال اول:

  • کاربری از Bard و GPT-4 خواست تا یک کد CSS برای ناپدید شدن یک تصویر هنگام اسکرول کردن به پایین بنویسند. بارد از پاسخ دادن به این سوال خود داری کرد و گفت که این فقط یک مدل زبان است و نه یک متخصص برنامه نویسی.
  • از سوی دیگر، GPT-4  به غیر از نوشتن کد CSS، فوراً پاسخی مفصل داد. Chat GPT4 از کتابخانه jQuery برای ابداع کدی استفاده کرد که افکت کلاس قابل مشاهده را روی تصویر اعمال می کند، که انتقال CSS را فعال می کند تا آن را ناپدید کند.
  • همچنین، GPT4  به کاربر کمک کرد تا فایل‌ها را بسازد و HTML را بازیابی کند، اما در نهایت نتوانست عملکرد لازم را داشته باشد. با این حال، اگر شما یک متخصص برنامه نویسی هستید، می توانید مشکل را در کوتاه ترین زمان برطرف کنید.
  • نقطه ضعف اصلی قابلیت استفاده بارد این است که واقعاً مکالمات قبلی شما را ذخیره یا پیگیری نمی کند. در مقابل، ChatGPT به شما امکان می‌دهد هر چیزی را که تا به حال از آن خواسته‌اید در پانل کناری ببینید. حتی می‌توانید آن مکالمات را با دوستان و همکاران به اشتراک بگذارید، و آن را به یک تجربه مشارکتی بسیار بیشتر تبدیل کنید.
  • Bard برای تحقیق ساخته شده است، در حالی که ChatGPT نویسنده بهتری است
    بیایید با این شروع کنیم: Bard و ChatGPT هر دو با مشکلات منطقی مواجه خواهند شد. به عنوان مثال، من از هر دوی آنها یک سوال منطقی ساده پرسیدم و هر دو آن را اشتباه گرفتند.

مثال دوم:

  • کاربر دیگری از هر دو پلتفرم خواست تا یک ایمیل فیشینگ بنویسند، بارد بلافاصله بدون تردید الگوی کامل یک ایمیل مخرب را نوشت و حتی به کاربر اطلاع نداد که نوشتن یا ارسال چنین ایمیل ‌هایی غیراخلاقی و مجرمانه است و فقط در پایان ایمیل گفت که استفاده از آن بد است.
  • از سوی دیگر، GPT-4 از شرکت در هر گونه تلاش مجرمانه خود داری کرد و به کاربر اطلاع داد که این یک مدل زبان هوش مصنوعی است که برای پیروی از دستورالعمل‌های اخلاقی بدون درگیر شدن در فعالیت ‌های مخرب، یعنی ایمیل‌ های فیشینگ، برنامه ‌ریزی شده است.

مقایسه google Bard AI و ChatGPT4 کنار یک دیگر

کمپانیGoogleOpen AI
مدل های زبانGoogle’s Language Model forDialogue Applications(LaMDA)Generative Pre-trainingTransformer 4(GPT4)
منابع دادهCrawl, Wikipedia, Documents, Dialogue From Different SourcesCrawl, Wikipedia, Documents, Articles
وضعیت قیمتنامشخصاشتراکی
در دسترس بودنبرخی کاربرانفقط برای مشترکین پولی

معماری:

گوگل Bard را بر روی LaMDA ساخت که به طور خاص برای گفتگو طراحی شده بود. در حالی که Chat GPT4 مدل چندوجهی گسترده است که توابع متن و تصویر را می پذیرد و خروجی های متنی را ارائه می دهد. هر دو پلتفرم بر روی یک معماری ترانسفورماتور کار می کنند که اطلاعات ورودی را در یک دنباله پردازش می کند.

پاسخ:

به دلیل تفاوت ‌های ساختاری، Google Bard AI  و ChatGPT-4 می‌ توانند پاسخ ‌های متفاوتی را با لحن متمایزی بدهند. می توانید انتظار داشته باشید که ChatGPT-4 پاسخ های متنی را با توجه ورودی متن یا تصویر فرستاده توسط شما درک کرده است و تولید می کند. از طرفی دیگر LaMDA، بیشتر بر تقلید مکالمات شبیه انسان و… تمرکز دارد.

LaMDA می تواند منظور کاربر را از پشت درخواست ها یا پرس و جوهای آنها درک کند. گوگل این ویژگی را با جمع‌ آوری مفاهیم سطح بالا در گروه‌های سلسله مراتبی تضمین کرده است. این مدل هوش مصنوعی از آنها برای ارائه دقیق ترین پاسخ ها بر این اساس استفاده می کند. بنابراین، پاسخ‌ های  LaMDAمی توانند فوق‌ العاده معتبر و واقعی باشند، به طوری که انگار یک انسان پشت مانیتور در حال صحبت و پاسخ دادن به شما است. همچنین، زمانی که کاربر موضوع  مکالمه ار تغییر می دهد و بارد به سرعت می تواند نحوه پاسخگویی اش را تغییر دهد. اما بارد ممکن است متونی را که در قالب جواب برای شما می فرستد را زیاد مانند چت جی پی تی ۴ با جزئیات نفرستد.

همان گونه که در مقاله «هر چیزی که باید درباره  Chat GPT-4 بدانید» اشاره کردیم، Chat GPT4 یک ابزار کاربردی برای وظایف زبان طبیعی است که می تواند ابزارهای هوش مصنوعی مانند جاسپر،  Copy.aiو بینگ را تقویت می کند.  GPT-4 شبیه یک ربات چت است که می تواند کارهای زیادی مانند ترجمه و خلاصه کردن متن های طولانی انجام دهد. GPT-4 هم چنین می تواند برخی از کدهای بازی ها را بنویسد و به کاربران این امکان را بدهد که تا بازی های قدیمی مانند Snake را بازسازی کنند.

منبع اطلاعات Chat GPT4 و Google Bard AI:

کاربران می توانند سوالات مختلفی از Google Bard AI و  Chat GPT4 بپرسند. این چت بات ها می توانند به موضوعات مختلفی از جمله درباره رویدادهای تاریخی، دستور پخت یک غذا و… پاسخ بدهند و به شما در یافتن جوابی که می خواهید کمک کنند. بارد می توانند به طور دقیق نظریه هیا علمی مختلفی را مورد بحث قرار دهد و همین موضوع به افراد مختلفی کمک می کند تا مهارت های مختلف خودشان را توسعه دهند و داده های پیچیده را به داده های ساده تر تبدیل کنند.

با این حال، بارد بلافاصله پس از انتشار مرتکب یک خطا شد که همین موضوع اعتبار آن را زیر سوال می برد. از طرفی دیگر چت جی پی تی ۴ در نوشتن ایمیل، پیشنهاد و ایده برای برگزاری کمپین، نکات بازاریابی محتوا و.. کاربردی تر است. اگر چه Chat GPT4  در اصل یک ابزار متنی است اما در نسخه جدید می تواند تصاویر مختلفی را هم تجزیه و تحلیل کند.

Chat GPT4 نسخه ای بهتر از Chat GPT3.5 است که توانایی تولید پاسخ های جدیدتر و دقیق تر را دارد. اگر که داده های محدود به سال ۲۰۲۱ است و بیشتر کاربرد آن در روزمره شامل وظایف اساسی روزمره مانند دادایده برای غذا درست کردن و یا کارهای پیچیده تر مانند حل مسائل مربوط به معادلات ریاضی است. فرض کنید مواد غذایی مختلفی دارید اما نمی دانید با آن ها چه چیزی درست کنید، در ادامه می توانید با دادن تصاویر مواد اولیه به Chat GPT4 به آن اجازه دهید تا به راحتی ایده های غذایی مختلف را به شما پیشنهاد دهد.اگر چه که این پلتفرم در حال حاضر رایگان نیست، اما نسبت به مزایی که دارد قیمت آن منصفانه است. گوگل بارد قبلا مهارت های مکالمه ای بتهری نسبت به Chat GPT3 و Chat GPT3.5 داشت اما با آمدن Chat GPT-4، بارد از صدر جدول خط خورد.

موتور جست و جو:

Google Bard AI و ChatGPT-4 با موتورهای جستجوی مختلفی ادغام خواهند شد که اولی متعلق به  Google Searchو Bing است. در واقع، Microsoft Bing Chat  قبلاً از GPT-3 به GPT-4 تغییر مکان داده است و تجربه ای مشابه  Chat GPTرا در نوار جستجو به کاربران ارائه می دهد. هر دو پلتفرم تجربه افراد را در هر دو موتور جستجو بهبود می‌ بخشند و به آن ‌ها اجازه می ‌دهند اطلاعات را در قالبی قابل درک به راحتی دریافت کنند.استفاده از بارد در حال حاضر محدود است و برای استفاده از آن باید در صف انتظار بمانید. از سویی دیگر، به راحتی می توانید با تهیه اشتراک ماهیانه به جی پی تی ۴ دسترسی داشته باشید.

دسترسی:

Chat GPT3 و  Chat GPT3هم اکنون روی وب سایت کمپانی Open.ai به صورت رایگان در دسترس هستند و درباره نحوه استفاده از آن ما قبلا در مقاله «» صحبت کردیم. برای اینکه بتوانید بدون محدودیت و از نسخه ارتقا یافته چت جی پی تی استفاده کنید، می توانید نسخه پولی آن را تهیه کنید. درباره GPT4 هم که قبلا گفتیم، در حال حاضر فقط برای مشترکین  Chat GPT Plus با هزینه اشتراک ۲۰ دلار در ماه فعال است. قیمت این سرویس در خارج از ایران نسبت به طیف ویژگی هایی که در اختیار کاربران می گذارد، کاملا مقرون به صرفه است.

تفاوت google Bard AI و Chat GPT4 :

  • هر دو چت ربات هوش مصنوعی از پردازش زبان طبیعی برای تقلید از پاسخ های انسان استفاده می کنند. همان طور که می دانید هر کاربر باید درخواست خود را در Google Bard یا Chat GPT-4  وارد کند و آنها پاسخ هایی را بر اساس درخواست کاربر می دهند. با این حال، هر دو مدل متعلق به شرکت ‌های مختلفی هستندBard AI  محصول گوگل است و Chat GPT4متعلق به کمپانی  Open AI است که طبق آن می توانید به عنوان یک کاربر انتظار تفاوت های اساسی بین هر دو را داشته باشید. در زیر به طور مفصل درباره آن ها بحث خواهیم کرد:
  • Bard برای تحقیق ساخته شده است، در حالی که ChatGPT نویسنده بهتری است.GPT ابزار نوشتن بسیار بهتری نسبت به Bard باشد. به عنوان یک مثال سریع، وقتی از GPT-4 خواستم که یک توییت در مورد Zapier بنویسد، این کار را تقریباً مطابق با قوانین نوشتن توییت انجام داد (به عنوان مثال، تعداد کاراکترهای کوتاه، ایموجی ها، هشتگ ها).
    بیایید با این شروع کنیم: به دیل عدم مهارت استدلال ، Bard و ChatGPT هر دو با مشکلات منطقی مواجه خواهند شد. به عنوان مثال، من از هر دوی آنها یک سوال منطقی ساده پرسیدم، و هر دو آن را اشتباه گرفتند. GPT-4 (با استفاده از ChatGPT Plus) به درستی پاسخ داد، اما هنوز خیلی چیزهای دیگر را به هم می زند.
  • ChatGPT همچنین در طوفان فکری ایده های وبلاگ، نوشتن مقالات یا ایمیل های طولانی و ارائه ایده های بازاریابی محتوا بهتر است. وقتی از ChatGPT خواستم که طرح کلی یک پست وبلاگ در مورد بحران پیرامون زنبورها را به من ارائه دهد، عمق جزئیات در خروجی آن بسیار بیشتر از بارد بود.
  • بنابراین، در حالی که GPT می‌تواند طیف وسیعی از متن را برای اهداف متعدد (از جمله بازاریابی محتوا) درک و تولید کند، بارد احساس می‌کند که اساساً برای عمل به عنوان یک ابزار تحقیق طراحی شده است.
  • اگر به دنبال پاسخ های مختصر در مورد هر موضوعی هستید ، خروجی بارد بسیار مفید است و دلیل آن این است که Bard مرتبط ترین اطلاعات را در سرتاسر گوگل پیدا کرده و برای شما خلاصه می کند.
  • مزیت اینجا این است که شما مجبور نیستید روی صفحات مختلف کلیک کنید یا اطلاعات را با هم مقایسه کنید، زیرا Bard این کار را برای شما انجام می دهد.
  • هر دو محصول هنوز در حال توسعه هستند و Bard کمی بیشتر از ChatGPT.

بیشترین تفاوت بین ChatGPT و Bard:

  • از نظر قابلیت ها، هر دو کارهای بسیار مشابهی انجام می دهند. این تفاوت مربوط به مدل های زبان بزرگ (LLM) است که توسط آنها طراحی شده است. ChatGPT از Generative Pre-trained Transformer 4 (GPT-4) استفاده می کند، در حالی که Bard از مدل زبان برای برنامه های گفتگو (LaMBDA) استفاده می کند. همچنین ChatGPT توسط OpenAI توسعه داده شده است، در حالی که Bard توسط گوگل ساخته شده است.
  • از طرفی دیگر، گوگل بارد فقط برای تعداد محدودی از افراد یا آزمایش کنندگان بتا در دسترس است. شما می توانید با ثبت نام در لیست انتظار منتظر بررسی شرکت گوگل برای تایید دسترسی بمانید.
  • بارد یکی از دستیاران بسیار پرحرف است که در رویکرد خود برای جمع‌آوری تحقیقات برای شما به منظور آسان‌تر کردن زندگی‌تان – با استناد به منابع در حین کار، مشتاق است.
  • از سوی دیگر، GPT استاندارد صنعت در مورد وظایف زبان طبیعی است و ابزارهای هوش مصنوعی دیگر مانند Jasper، Copy.ai و ابزارهای هوش مصنوعی بینگ را تقویت می کند.GPT بسیار بر روی متن وب آموزش دیده است و بیشتر بر روی تولید متن بر اساس الگوهای آماری متمرکز است. به عنوان بخشی از ChatGPT، به عنوان یک ربات چت عمل می کند، اما همچنین می تواند به عنوان خلاصه کننده، مترجم و نقش های دیگر در سطح متنی تر عمل کند.

جمع ب‍ندی:

به جرئت می توان گفت که داغ ترین بحث در دنیای تک در یک سال گذشته به هوش مصنوعی و ابزارهای آن و اثراتی که در زندگی ما دارند، بر می گردد. این موضوع قطعا نگرانی هایی را درباره امنیت شغلی باخود به همراه داشته است که در مقالات « هر چیزی که لازم است درباره هوش مصنوعی بدانید» و « چگونه پیشرفت تکنولوژی می تواند جهان را در سال ۲۰۲۳ تغییر دهد؟ » ما به بررسی این موضوع پرداخته ایم. همان طور که در بالا تر گفته شد در حال حاضر Google Bard AI  و Chat GPT4 در صدر بحث های هوش مصنوعی هستند و تاپ ترین ابزارهای هوش مصنوعی هستند که تا به حال به صورت عمومی منتشر شده اند.

در این مقاله به بررسی مشخصات گوگل بارد و چت جی پی تی ۴ و مقایسه آنها پرداختیم، تا شما بتوانید با دیدی آگاهانه تر چت بات مخصوص به خودتان را انتخاب کنید. شما کدام چت بات را انتخاب می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *