Google’s AI Playbook از Apple و OpenAI خارج می شود


سالانه گوگل کنفرانس I/O همیشه ویترین جاه طلبی بوده است ، اما در سال 2025 احساس می کرد که یک دامان پیروزی است. پس از یک دوره تقلا برای رسیدن به صدرنشینی Openai ، Google اکنون به طور محکم سرعت مسابقه AI را دیکته می کند. پیام I/O 2025 غیرقابل توصیف بود: Google در AI تمام می شود-و با استفاده از اکوسیستم که نه اپل و نه Openai هنوز مطابقت ندارند ، پیش از رقبا جلو می روند.

استراتژی هوش مصنوعی All-In Google در I/O 2025

در I/O 2025 ، Google اظهار داشت که AI اکنون برای هر آنچه که می سازد مهم است. از جستجو و اندرویدی گرفته تا فضای کاری و حتی سخت افزار آزمایشی ، Google از طیف گسترده ای از به روزرسانی های AI محور در محصولات خود رونمایی کرد. این شرکت رسماً دستیار قدیمی Google را جایگزین کرد جمینی 2.5 – آخرین مدل هوش مصنوعی آن – به طور موثری AI Gemini را به لایه اطلاعاتی جدید در خدمات Google تبدیل کرده است.

این یک حرکت جسورانه است: Google در حال پخت AI در هسته اصلی تجربه کاربری خود است. یک مثال برجسته است جمینی زنده، که دوربین ، ورودی صدا و دانش وب شما را برای پاسخ دادن به زمان واقعی در مورد هر آنچه که تلفن خود را به آن اشاره می کنید ، می دهد-تکامل سال گذشته پروژه آسترا آزمایش به عبارت دیگر ، دستیار گوگل اکنون می تواند دیدن و دنیای اطراف خود را درک کنید ، نه فقط به نمایش داده های تایپ شده پاسخ دهید.

این رویکرد تمام دستی به AI فقط یک یا دو سال پیش با مراحل آزمایشی گوگل به شدت تضاد دارد. ظهور Chatgpt Openai در اواخر سال 2022 در ابتدا Google را به نظر می رساند که به نظر می رسد صاف است ، اما دیگر نیست. گوگل از آن زمان نسبت به ادعای رهبری خود تهاجمی و غیرمذهبی شده است ، و با صراحت اعلام می کند که پس از آن ترساندن زودهنگام جلب شده است.

در I/O 2025 ، مدیرعامل Sundar Pichai و Team دیدگاه هوش مصنوعی را نشان دادند که شخصی ، فعال و همه جا است. هوش مصنوعی Google با خوشحالی تجزیه و تحلیل می کند که دوربین تلفن شما می بیند ، ایمیل را برای شما تهیه می کند ، آخر هفته خود را برنامه ریزی می کند یا حتی از طرف شما با یک فروشگاه تماس می گیرد. هدف واضح است: گوگل فقط نمی خواهد یک ربات چت ارائه دهد بلکه می خواهد دستیار باشد که کاربران برای همه چیز به آن اعتماد می کنند.

ادغام در هر سیستم عامل

یکی از بزرگترین مزایای Google – و یکی از رقبای آن به سادگی نمی تواند تکرار کند – اکوسیستم گسترده آن است. I/O 2025 تأکید کرد که چگونه Google می تواند هوش مصنوعی را در مقیاس ادغام کند و هیچ کس دیگری نتواند آن را لمس کند. جستجو را در نظر بگیرید ، جواهرات تاج Google: این شرکت در جستجوی Google برای همه کاربران آمریکایی “حالت AI” جدید را منتشر می کند. این حالت اساساً یک چت بابات AI مکالمه را تعبیه می کند درون رابط جستجوی آشنا. کاربران به جای اینکه فقط پیوندهای آبی را بدست آورند ، می توانند سؤالات پیگیری را در متن مطرح کنند ، پاسخ های سنتز شده دریافت کنند و حتی شاهد شروع کار AI چندین جستجوی پس زمینه برای گردآوری یک پاسخ باشند.

این Google است که با استفاده از تسلط خود در جستجوی – تسلط خود را در جستجوی – با استفاده از تجربه باهوش تر می کند. این یک اعتصاب پیشگیرانه علیه کاربرانی است که به سمت چتگپ یا دفعبشر .

فراتر از جستجو ، Google در حال بافتن AI در سخت افزار و نرم افزار به روشی است که فقط می تواند. Chrome ، مرورگر وب مورد استفاده در جهان ، Gemini را درست ساخته شده است. با جاسازی مدل هوش مصنوعی خود به طور مستقیم به Chrome ، Google به طور موثری مرورگر را به “دستیار هوشمند” تبدیل می کند که محتوای صفحات وب را که شما بازدید می کنید و حتی زمینه شخصی شما مانند ورودی های تقویم را درک می کند.

هیچ شرکت دیگری دسترسی به Chrome را ندارد – و Google از آن دسترسی استفاده می کند تا AI را در نوک انگشتان همه قرار دهد. در Android ، Google نشان داد که چگونه AI آن می تواند خود تلفن را کنترل کند. در یک نسخه ی نمایشی ، قابلیت های پروژه ASTRA به دستیار اجازه می دهد تا برنامه ها را هدایت کند و از طریق دستورات صوتی با تلفن Android تماس بگیرد. این نگاهی اجمالی به دستیار “جهانی” هوش مصنوعی است که می تواند در سیستم عامل عمل کند – کاری که سیری اپل ، متأسفانه ، هنوز هم برای انجام کارهای اساسی تلاش می کند.

از نظر مهم ، Google در حال ایجاد خدمات خود به همراه هوش مصنوعی است. Gmail و تقویم شما در این دیدگاه برنامه های خاموش نیستند – آنها منبع داده ای برای کمک به هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی جدید Google می تواند زمینه شخصی را از Gmail (در صورت انتخاب) برای تنظیم نتایج و پاسخ ها به صورت متناسب بکشد. این می تواند ایمیل های شما را برای برنامه های سفر یا ترجیحات اسکن کند و از آن برای تصحیح آنچه به شما می گوید استفاده کند. این امر می تواند با Google Maps هنگامی که از “کارهایی که باید این آخر هفته انجام دهید” بپرسید ، یا یادآوری کنید و از طریق مکالمه طبیعی برنامه ریزی کنید.

در واقع ، Google کل مجموعه محصول خود را به یک فوق العاده با کمک یکپارچه تبدیل می کند. این نوعی ادغام عمیق است که فقط وسعت Google اجازه می دهد-اپل ، با باغ معروف دیواری خود ، خدماتی مانند سیری ، نامه ، نقشه ها و غیره را نگه داشته است (و در AI توسعه یافته تر) ، در حالی که OpenAI به سادگی این برنامه های مصرف کننده یا جریان داده های کاربر را ندارد.

رقبایی که عقب می افتند: Openai فاقد دسترسی است ، اپل فاقد دید است

بزرگترین مزیت Google در مسابقه AI فقط فنی نیست – ساختاری است. جایی که OpenAI دارای مدلهای دستیابی به موفقیت است و اپل لهستانی سخت افزاری دارد ، Google هر دو را دارد وت یک موتور توزیع گسترده. Openai ممکن است این دوره را با Chatgpt نادیده گرفته باشد ، اما هنوز هیچ بستر ندارد. این به مشارکتها – Microsoft ، توسعه دهندگان API – متکی است تا به کاربران برسد ، در حالی که Google می تواند جمینی را مستقیماً به جستجوی ، Chrome ، Android ، Gmail و موارد دیگر سوق دهد. به همین دلیل است که Gemini اکنون 400 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و با وجود اعتیاد به مواد مخدره اولیه ، شاهد رشد نسبی کندتر است. دستیار گوگل در داخل محصولات زندگی می کند که مردم قبلاً از آن استفاده می کنند. Chatgpt هنوز هم شما را ملزم می کند تا از آن استفاده کنید تا از آن استفاده کنید.

در همین حال ، اپل – یک بار مترادف با تجربه کاربر یکپارچه – لحظه هوش مصنوعی را کاملاً از دست داده است. سیری ، یک آزمایش یک دهه ، اکنون به نظر می رسد مانند یک یادگار در کنار دستیار دوربین صوتی پیشرو Gemini. گزارش ها حاکی از آن است که اپل در تلاش است تا به دست بیاورد ، اما هیچ نشانه مشخصی وجود ندارد که حتی به حمل یک مدل AI رقابتی نزدیک باشد. اولین اخلاق ، در مورد حریم خصوصی ، ممکن است با وفاداران امتیاز کسب کند ، اما هزینه آن سالها از داده ها ، آموزش و تکرار اپل است. و حتی سیلیکون چشمگیر آن-موتور نهرال ، تراشه های سری M-نمی تواند این واقعیت را جبران کند که اپل هنوز یک مدل کلاس GPT ندارد.

در حالی که OpenAI فاقد عضله برای تحویل هوش مصنوعی در مقیاس پلتفرم است ، اپل فاقد هوش مصنوعی برای مطابقت با جاه طلبی های پلتفرم است. گوگل هر دو را دارد. این هوش مصنوعی را در هر لایه ای از تجربه کاربر قرار می دهد – اکوسیستم خود را در یک زمین بازی برای ویژگی های قدرتمند و کمکی قرار می دهد. توسعه دهندگان در حال حاضر دارای API های جمینی هستند. مصرف کنندگان در Gmail ، جستجو ، اسناد و حتی عینک Android XR ، AI تولیدی می کنند. “دستیار لایه” گوگل مفهومی نیست – حمل و نقل ، یکپارچه و در حال رشد است. اگر روندهای فعلی ادامه داشته باشد ، حتی کاربران آیفون ممکن است در نهایت ترجیح دهند هوش مصنوعی Google را نسبت به گزینه های بومی اپل ترجیح دهند. این فقط یک پیروزی نیست. این چک است.

داشتن دستیار لایه

I/O 2025 Google یک چیز را روشن کرد: می خواهد مالکیت آن را داشته باشد دستیار لایه– این پل هوشمند بین شما و همه چیز دیجیتال است. چه از تلفن ، مرورگر ، ایمیل یا عینک استفاده می کنید ، هوش مصنوعی Google خود را به عنوان سیستم پیش فرض کمک در سیستم عامل ها قرار می دهد. جمینی فقط یک چت بابات دیگر نیست بلکه در جستجوی ، اندروید ، کروم ، فضای کاری و حتی سخت افزار XR آینده قرار دارد. هیچ شرکت دیگری این نوع دسترسی را ندارد و گوگل با دقت از آن سوء استفاده می کند.

Openai نمی تواند با مقیاس مطابقت داشته باشد. اپل نمی تواند با توانایی مطابقت داشته باشد. حتی تلاشهای متا با مقایسه احساس پراکنده می کند. رویکرد Google یکپارچه ، پرخاشگر و در حال حاضر کسب درآمد است. آن را 249 دلار در ماه برنامه فوق العاده، 150 میلیون مشترک+ مشترک پرداخت شده و 400 میلیون کاربر جمینی اثبات این است که Google در حال تعبیه هوش مصنوعی خود در گردش کار روزمره است.

نکته اصلی: گوگل دیگر به مسابقه AI واکنش نشان نمی دهد – این شرایط را دیکته می کند. این مدل ها ، سیستم عامل ها و پایگاه کاربر را دارد. و اگر حرکت فعلی وجود داشته باشد ، جمینی فقط دستیار گوگل نخواهد بود – این خواهد بود همهبشر



منبع:unite.ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *