آیا هوش مصنوعی روش کار ما را برای همیشه تغییر داده است؟ این بستگی به این دارد که در مورد کدام “هوش مصنوعی” صحبت می کنید.
هوش مصنوعی مجموعه وسیعی از فناوریهای محاسباتی را توصیف میکند که عملکردهای مختلفی را انجام میدهند. استفاده از چندین نوع هوش مصنوعی در یک محل کار – یا حتی در یک برنامه نرم افزاری – برای بهینه سازی اتوماسیون کار و بهبود بهره وری غیر معمول نیست.
بیشتر گفتگوهای اخیر پیرامون هوش مصنوعی در محل کار به Gانرژی بخش Aهوش مصنوعی (GenAI)، نوع خاصی از هوش مصنوعی که ایجاد می کند یک خروجی، معمولاً یک تصویر یا متن، بر اساس پتانسیل های آموخته شده.
در حال حاضر، GenAI در حال تغییر نحوه تعامل کارکنان با فناوری (و یکدیگر) است و رهبران را مشتاق می کند تا هر کجا که ممکن است هوش مصنوعی را پیاده سازی کنند. با این حال، گزارش های متناقضی از تاثیر فعلی GenAI بر بهره وری وجود دارد. یک مطالعه اخیر از پلتفرم فریلنسینگ Upwork دریافتند که 77 درصد از کارمندان می گویند که ابزارهای هوش مصنوعی علیرغم اشتیاق رهبری شرکتشان، تنها بر حجم کاری آنها افزوده است. در همین حال، مطالعه دیگری از بخش هوش مصنوعی گزارش شده است که 87 درصد از کارگرانی که روزانه از هوش مصنوعی استفاده می کنند تا 12 ساعت در هفته صرفه جویی می کنند.
اگر گروهی از کارمندان بدون شک می توانند از هوش مصنوعی بهره مند شوند، آن دسته از کارکنان نیروی کار ساعتی هستند. کارمندان در صنایعی مانند خرده فروشی و مهمان نوازی باید زمان خود را با مشتریان و همکاران خود به حداکثر برسانند. اما، همانطور که تحقیق جدید از لژیون نشان میدهد، این کارگران درگیر وظایف اداری هستند و نارضایتی عمیقی از شغلشان ایجاد میکند – به قدری عمیق که 50٪ از کارکنان ساعتی قصد دارند تا یک سال آینده شغل خود را ترک کنند.
هوش مصنوعی این توانایی را دارد که تا حد زیادی از بار کارهای خسته کننده در محل کار ساعتی بکاهد. همچنین میتواند آموزش استخدامهای جدید را تسریع بخشد، که در بخشهای کار فشرده که گردش مالی زیاد است، بسیار ارزشمند است. دستیاران GenAI می توانند به عنوان یک مربی مجازی، کارمندان را با اقدامات پیشنهادی راهنمایی کنند و به آنها کمک کنند به اطلاعات مهم دسترسی پیدا کنند.
با افزایش بهره وری و رضایت شغلی، هوش مصنوعی به نیروی کار ساعتی کمک می کند، نه مانع از آن. اما تنها در صورتی که ابزارهای هوش مصنوعی به صورت استراتژیک پیاده سازی شوند.
هوش مصنوعی و کمبود نیروی کار ساعتی
بازار کار ممکن است باشد خنک کننده به طور کلی، اما تقاضا برای نیروی کار ساعتی همچنان بالاست، زیرا این مشاغل از نظر تجربه کارمندی از سایر انواع شغل مانند کار حقوقی یا گیگ عقب هستند. همانطور که در داده های Legion اشاره شد، تنها نیمی از کارگران ساعتی معتقدند که کارفرمایان آنها به ایجاد یک تجربه شغلی خوب برای آنها اهمیت می دهند.
برای کارگران ساعتی که در جستجوی شغل بعدی خود هستند، انعطاف پذیری مهم است. آنها میخواهند بهراحتی نوبتها را عوض کنند و شیفتها را انتخاب کنند، و میخواهند توانایی کار در زمانها و مکانهای مختلف را داشته باشند. خوشبختانه، داشتن هوش مصنوعی در سیستم مدیریت نیروی کار (WFM) میتواند این انعطافپذیری را از چندین راه کلیدی فعال کند.
برای شروع، مدیریت نیروی کار (WFM) با هوش مصنوعی در هسته خود از یادگیری ماشینی برای پیشبینی دقیق نیروی کار مورد نیاز برای شیفتهای خاص استفاده میکند. این کار راندمان نیروی کار را بهبود می بخشد و به جلوگیری از اضافه کاری و کمبود نیروی کار کمک می کند. پیشبینیهای دقیق نیروی کار باعث صرفهجویی در هزینه شرکتها میشود و در صورت کمبود کارکنان، به کاهش استرس کارکنان کمک میکند. هنگامی که کارمندان با علم به اینکه منابع و پرسنل مناسبی را برای برآورده کردن تقاضای پیشبینیشده در اختیار خواهند داشت، شیفت کاری خود را آغاز میکنند، میتوانند بر ارائه یک تجربه عالی برای مشتریان تمرکز کنند.
یک WFM که از هوش مصنوعی استفاده میکند همچنین میتواند به کارمندان ورودی مستقیم بیشتری در برنامههایشان بدهد. کارمندان اولویت های برنامه خود را به اشتراک می گذارند و هوش مصنوعی به طور هوشمند ایجاد برنامه را خودکار می کند و درخواست های کارمندان را با الزامات تجاری مطابقت می دهد. به این ترتیب، کارمندان مجبور نیستند انعطاف پذیری خود را کنار بگذارند و کسب و کار می تواند به آرامی به فعالیت خود ادامه دهد.
در نهایت، GenAI به عنوان یک محرک قدرتمند انعطافپذیری در حال ظهور است، اما موفقیت آن به استفاده متفکرانه از راهحلهای مناسب برای فعال کردن واقعی آن بستگی دارد.
GenAI به عنوان یک ابزار مدیریت نیروی کار باید باشد قابل اجرا این بدان معنی است که نه تنها خروجی های جدید و مفیدی ایجاد می کند، بلکه اجرای وظایف را نیز هدایت می کند، که منجر به افزایش بهره وری و افزایش توانایی کسب و کار برای ارائه تجربه کاری انعطاف پذیرتر می شود.
در یک محیط کار ساعتی، رابطهای هوش مصنوعی مولد میتوانند وظایف WFM مانند زمانبندی از طریق تعاملات مکالمه را خودکار کنند، در وقت مدیران صرفهجویی کنند و به آنها اجازه دهند تا درخواستهای کارمندان را سریعتر (و مکرر) برآورده کنند.
مدل های زبان بزرگ (LLM)، نوع هوش مصنوعی مورد استفاده در رابط های زبان طبیعی، برای ارتباطات کارکنان و اقدامات رانندگی ایده آل هستند. به عنوان مثال، اگر مدیر یک کافی شاپ بخواهد یک صندوقدار دیگر را به شیفت صبح شنبه اضافه کند، می تواند با دادن یک دستور ساده شروع کند. از آنجا، آنها می توانند با دستیار صحبت کنند تا مشخص کنند کدام صندوقدار را برای پر کردن برنامه تعیین می کنند، سپس برنامه بازبینی شده را برای تیم های خود ارسال و توزیع می کنند. در یک مکالمه، مدیر کاری را انجام خواهد داد که ممکن است چندین دقیقه یا حتی چند ساعت طول بکشد، در غیر این صورت.
با این حال، دستیابی به قابلیت عمل آسان نیست. رابط های مکالمه می توانند مبهم و بدون سیستم های تکمیلی مانند a RAG (تولید افزایش یافته بازیابی)، می تواند کارمندان را از دسترسی به اطلاعات ضروری منع کند. همانطور که GenAI در محل کار ساعتی یکپارچه تر می شود، این راه حل ها به تکامل خود ادامه خواهند داد.
فعال کردن موفقیت ساعتی کارمندان با هوش مصنوعی
مدیران کارگران ساعتی به ویژه از هوش مصنوعی بهره مند خواهند شد. وقتی Legion از مدیران پرسید که چگونه هوش مصنوعی بر نقش خود در چند ماه آینده تأثیر میگذارد، 66 درصد معتقد بودند که هوش مصنوعی میتواند «زمانبندی را آسانتر کند» و 59 درصد اظهار داشتند که میتواند «فرایند ورود/آموزش را بهبود بخشد». از آنجایی که مدیران نقش مهمی در عملکرد کلی شرکت ایفا می کنند، شرکت هایی که در هنگام ایجاد کارایی با هوش مصنوعی بر مدیران تمرکز می کنند، مزیت رقابتی به دست خواهند آورد.
صرفه جویی در زمان یکی از مزایای آشکار مدیران است: زمانی که آنها مجبور نیستند نگران کارهای خسته کننده باشند، می توانند روی اطمینان از موفقیت سایر کارمندان تمرکز کنند. در واقع، اکثر مدیرانی که به نظرسنجی Legion پاسخ دادند، گفتند که بیشتر مایلند از زمانی که از اتوماسیون وظایف برگشته اند برای آموزش کارکنان خود استفاده کنند.
هوش مصنوعی همچنین به مدیران کمک می کند تا اشتباهات در محل کار را کاهش دهند. کارهایی مانند پیشبینی تقاضا و تولید برنامه مستعد خطاهای انسانی هستند – و این خطاها میتوانند عواقب پرهزینهای داشته باشند، بهویژه اگر منجر به برنامهریزی ضعیف کار یا نقض قوانین انطباق شوند. خودکارسازی هوشمند این وظایف، تصمیم گیری را بهبود می بخشد و خطر را برای سازمان کاهش می دهد. با این حال، اپراتورهای انسانی باید همیشه بتوانند کنترل و تنظیمات را در دست بگیرند.
به نظر غیرقابل تصور می رسد، اما پیاده سازی هوش مصنوعی در محل کار ساعتی، در نهایت محیط کار را انسان محورتر می کند. نه تنها به مدیران زمان بیشتری برای گذراندن با کارمندان و مشتریان میدهد، بلکه میتواند بینشهای عملی را ارائه دهد که منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتری و تجربیات آموزشی میشود.
البته مزایای هوش مصنوعی منحصر به مدیران نیست. همانطور که قبلاً بحث شد، هوش مصنوعی می تواند انعطاف پذیری بیشتری را برای کارمندان ساعتی ایجاد کند و به آموزش کمک کند. آنها همچنین بسیاری از مزایای صرفه جویی در زمان و کاهش خطا را که مدیران مشاهده خواهند کرد، مشاهده خواهند کرد.
رهبران همچنین باید برای رسیدگی به ترس های کارکنان در مورد هوش مصنوعی آماده شوند. در حالی که تنها 12 درصد از مدیرانی که به نظرسنجی Legion پاسخ دادند موافق بودند که میتوانستند هوش مصنوعی جایگزین نقشهایشان شوند، این رقم برای کارگران ساعتی دو برابر بود. گفته می شود، با آموزش و آموزش مناسب، مدیران می توانند به “سفیران هوش مصنوعی” در محل کار تبدیل شوند و به تیم های خود کمک کنند تا مزایای قدرتمند این فناوری ها را کشف کنند.
نگاه کردن به جلو
در حال حاضر، فقط 11 درصد شرکت ها در سراسر جهان از هوش مصنوعی مولد در مقیاس استفاده می کنند. از آنجایی که این تعداد همچنان در حال افزایش است، رهبران باید روی اطمینان از اینکه کارکنانشان برای استفاده از این ابزارها مجهز هستند، تمرکز کنند. به این ترتیب، کارمندان احساس نمی کنند که هوش مصنوعی به حجم کاری آنها اضافه می کند و شرکت ها می توانند از مزایای کامل قابلیت های افزایش بهره وری این فناوری بهره ببرند.