آیا هوش مصنوعی می تواند رئیس شما شود؟


همانطور که هوش مصنوعی (AI) رشد کرده است، سوالات زیادی در مورد از دست دادن شغل ایجاد کرده است. اگر نقش شما را بر عهده نگیرد، بلکه نقش رئیستان را بر عهده بگیرد، چه؟ اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، برخی از کسب و کارها در حال حاضر با مدیران هوش مصنوعی آزمایش می کنند.

روسای هوش مصنوعی چگونه کار می کنند؟

از بسیاری جهات، یک رئیس هوش مصنوعی مانند یک رهبر انسانی عمل می کند. مدل یادگیری ماشینی عملکرد شرکت را تجزیه و تحلیل می کند، اهدافی را تعیین می کند، کارمندان را بررسی می کند و استراتژی های بالقوه یا بهبود فرآیند را پیشنهاد می کند. مدیران انسانی قدرت تصمیم‌گیری‌های بزرگ‌تری مانند استخدام و اخراج یا مجوز دادن به معاملات را حفظ می‌کنند، اما هوش مصنوعی جزئیات مدیریت میانی را مدیریت می‌کند.

کار مدیریتی شامل وظایف بسیاری است که هوش مصنوعی معمولاً در آنها از انسان ها بهتر عمل می کند – مواردی مانند حل مشکلات پیچیده و بررسی اسناد. در نتیجه، برخی از شرکت ها آن را برای این نقش ها مناسب می دانند.

آنها در حال حاضر نیز بر اساس پتانسیل عمل می کنند. توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل NetDragon Websoft منصوب یک ربات مدیر عامل در سال 2022. ربات هوش مصنوعی، به نام تانگ یو، تجزیه و تحلیل داده ها را در زمان واقعی برای اطلاع رسانی تصمیمات استراتژیک، ارزیابی ریسک ها و ساده سازی گردش کار ارائه می دهد. سازمان‌های دیگر، از جمله برند رم Dictador، نیز روی رهبری هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بیشتر این فناوری را در نقش‌های کوچک‌تر آزمایش کرده‌اند.

مزایای Bosses هوش مصنوعی

این فشار برای خودکارسازی عملکردهای مدیریتی زمانی منطقی است که به میزان تکراری و سنگین بودن بیشتر کارها توجه کنید. مدیران هوش مصنوعی نسبت به رویکردهای مرسوم برای رهبری مزایای متعددی دارند.

مقرون به صرفه بودن

بارزترین نکته مثبت برای روسای هوش مصنوعی این است که نیازی به حقوق ندارند. معمولاً می بینید که مردم در مورد مزایای صرفه جویی در هزینه اتوماسیون از نظر کارهای ابتدایی و اساسی صحبت می کنند، اما در مدیریت تأثیرگذارتر است.

مدیران عامل می سازند 399 برابر حقوق معمولی کارگران به طور متوسط، و شکاف در طول زمان افزایش یافته است. از منظر اقتصادی، خودکارسازی این موقعیت‌های پردرآمد نسبت به موقعیت‌های سطح ابتدایی منطقی‌تر است. از طرف دیگر، شرکت‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای کاهش بار کاری کارکنان مدیریتی استفاده کنند. به این ترتیب، مدیران می توانند کار اضافی را در زمان کمتری انجام دهند و نسبت هزینه به ارزش را بهبود بخشند.

تصمیم گیری منطقی

یک رئیس هوش مصنوعی همچنین می تواند استراتژی شرکت را با حذف عوامل احساسی از تصمیمات کلیدی بهبود بخشد. یادگیری ماشینی بهترین مسیر رو به جلو را صرفاً با تجزیه و تحلیل داده ها تعیین می کند. در نتیجه، کسب و کارها نباید نگران قضاوت مبهم باشند و کارمندان مجبور نیستند بازی سیاست اداری را انجام دهند.

مزایای مشابهی برای رهبری به عنوان یک کل اعمال می شود. در حالی که ممکن است شنیده باشید که مردم در مورد “رهبران طبیعی” صحبت می کنند، اما مطالعات نشان می دهد که هیچ سبک رهبری بهترین نیست در هر سناریو، و نظارت بهینه در واقع یک موضوع مهارت شناختی است. مدیریت موفق موقعیت را برای یافتن رویکرد ایده آل در لحظه تجزیه و تحلیل می کند – نوع دقیق تحلیلی که هوش مصنوعی در آن برتری دارد.

پیش بینی دقیق

به طور مشابه، هوش مصنوعی در هنگام پیش‌بینی نتایج آینده از انسان‌ها بهتر عمل می‌کند. مدل‌های تحلیلی پیش‌بینی‌کننده می‌توانند برآوردهای دقیقی بر اساس روندهای گذشته انجام دهند، در حالی که متخصصان انسانی برای انجام همین کار تلاش می‌کنند. این یک مزیت حیاتی برای یک رهبر است.

رؤسا باید بتوانند ببینند که چگونه ممکن است شرایط برای یک کسب و کار انجام شود تا استراتژی‌های مؤثری را شکل دهند. هوش مصنوعی در انجام این کار خوب است زیرا می تواند الگوهای ظریفی را در داده های گذشته انتخاب کند، اما چنین کارهایی که جزئیات محور هستند معمولاً زمانی که افراد آن را انجام می دهند کند و مستعد خطا است.

در دسترس بودن شبانه روزی

همچنین ارزش این را دارد که چگونه یک چت بات می تواند در هر زمان به سوالات کارکنان پاسخ دهد. مشغله‌ی مدیران انسانی برای صحبت یا کمک به کارگران بسیار رایج است 7 درصد از کارمندان ایالات متحده می گویند محل کار آنها دارای ارتباطات باز، دقیق و به موقع است. هوش مصنوعی می تواند کمک کند زیرا کاربران بی شماری می توانند به طور همزمان با یک چت بات صحبت کنند.

علاوه بر اینکه ربات‌های گفتگوی شبانه‌روزی در دسترس هستند، پاسخ‌های فوری ارائه می‌کنند. آنها همچنین هر بار پاسخ های خود را از همان داده ها دریافت می کنند و احتمال اشتباه یا عدم ارتباط را کاهش می دهند. در نتیجه، یک مدیر ربات می تواند یک تیم مشارکتی و کارآمدتر را پرورش دهد.

نکات منفی Bosses هوش مصنوعی

با توجه به این مزایا، تعجبی ندارد که کسب‌وکارها بخواهند به روسای هوش مصنوعی متمایل شوند. با این حال، هنوز چند مانع مهم بر سر راه وجود دارد.

جابجایی شغلی

مانند هر نوع اتوماسیون، مدیریت هوش مصنوعی سوالاتی را در مورد از دست دادن شغل ایجاد می کند. ترس ممکن است در اینجا به اندازه نقش های دیگر برجسته نباشد، زیرا تعداد مدیران کمتری نسبت به سایر کارمندان وجود دارد، اما هر جابجایی شغلی بر کسی تأثیر منفی می گذارد.

خودکار کردن موقعیت‌های سطح بالاتر ممکن است فرصت‌های ارتقای شغلی را که در غیر این صورت کارمندان باتجربه داشتند را از بین ببرد. وقتی یک ربات جنبه مدیریتی کارها را بر عهده دارد، یک کارگر کهنه کار می تواند به کجا برود تا از تجربه خود بیشتر به دست بیاورد؟ این عدم تحرک بر گردش مالی تأثیر می گذارد، همانطور که هست دومین دلیل رایج پشت افرادی که شغل خود را ترک می کنند.

مسایل پاسخگویی و تعصب

همچنین مشکل سوگیری وجود دارد. در حالی که هوش مصنوعی در ابتدا راه حل کمتر تعصبی به نظر می رسد، هوش مصنوعی می تواند نابرابری های موجود را بدتر کند اگر از داده های جانبدارانه درس بگیرد. همچنین پیش از به کارگیری این فناوری، تشخیص تعصب هوش مصنوعی دشوار است، بنابراین قرار دادن یک ربات مسئول می تواند منجر به رفتار ناعادلانه در محل کار شود.

در امتداد خطوط مشابه، هوش مصنوعی نمی‌تواند آنطور که یک رهبر انسانی می‌تواند مسئولیت اشتباهات را بپذیرد. یادگیری ماشینی ممکن است در بیشتر موارد دقیق باشد، اما همچنان می تواند توهم ایجاد کند یا چیزها را اشتباه کند. وقتی انجام می‌شود، چه کسی را مقصر می‌دانید؟ چگونه یک ماشین را مسئول نتایج ضعیف می دانید؟

امنیت و نگرانی های حفظ حریم خصوصی

روسای هوش مصنوعی خطرات منحصر به فرد امنیت سایبری و حریم خصوصی را نیز معرفی می کنند. مدیریت یک تیم به معنای برخورد با بسیاری از اطلاعات حساس در مورد کارمندان، مشتریان و کسب و کار است. دسترسی یک برنامه هوش مصنوعی به همه این داده ها به این معنی است که یک نقض واحد می تواند عواقب شدیدی داشته باشد.

مجرمان سایبری همچنین می توانند سازمان ها را از طریق حملات مسمومیت داده ها هدف قرار دهند. با قرار دادن خطوط مخرب کد در پایگاه داده آموزشی مدل، آنها می توانند دقت آن را محدود کنند یا یک درب پشتی نصب کنند تا بتوانند آن را کنترل کنند. چنین حمله ای رهبری شرکت را در دست مجرمان قرار می دهد یا منجر به آسیب رساندن به فرآیندهای خودکار می شود.

آیا هوش مصنوعی جایگزین رئیس شما خواهد شد؟

با توجه به این مزایا و معایب، روسای هوش مصنوعی با آینده ای مبهم روبرو هستند. با گذشت زمان، ربات‌ها به طور فزاینده‌ای دقیق خواهند شد و مردم راه‌حل‌هایی برای مسائل مربوط به سوگیری و امنیت سایبری پیدا خواهند کرد. همانطور که انجام می دهند، مدیران هوش مصنوعی به گزینه ای مناسب برای طیف وسیع تری از مشاغل تبدیل خواهند شد، اما هوش مصنوعی احتمالاً به طور کامل جایگزین مدیران انسانی نخواهد شد.

همانطور که AI می تواند در برخی از حوزه های مدیریت مفید باشد، فاقد تفکر خلاقانه و تفاوت های ظریف لازم برای سایر بخش های نقش است. در نتیجه، همکاری هوش مصنوعی و انسان ممکن است بهترین راه رو به جلو باشد، و نتایج اولیه از این ایده پشتیبانی می کند. مدل های هوش مصنوعی که با مدیران انسانی کار می کنند به دست آورده اند نرخ موفقیت 72 درصد در ایجاد انگیزه در کارکنان – عملکرد بهتر از هوش مصنوعی و افراد به تنهایی.

در آینده، رهبری شرکت شما ممکن است به طور فزاینده ای به هوش مصنوعی متکی شود، اما انتظار نداشته باشید که فقط به یک ربات گزارش دهید. برخی از کسب و کارها احتمالاً مانند NetDragon Websoft مدیران هوش مصنوعی را منصوب خواهند کرد، اما رهبران انسانی همچنان در آن حضور خواهند داشت.

هوش مصنوعی ممکن است به مدیران کمک کند اما در حال حاضر آنها را جایگزین نمی کند

با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، نقش بیشتری در مدیریت شرکت ایفا خواهد کرد. با این حال، نگرانی ها در مورد امنیت سایبری، ملاحظات نیروی کار و مسئولیت پذیری – و همچنین ناتوانی هوش مصنوعی در تفکر خلاق – مانع از تصاحب کامل آن می شود. ممکن است هوش مصنوعی جایگزین رئیس شما نشود، اما می تواند به او کمک کند تا کار بهتری انجام دهد.



منبع:unite.ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *