چگونه MNOها از هوش مصنوعی برای ایجاد انقلاب در صنعت مخابرات استفاده می کنند


برای بیش از سه دهه، اپراتورهای شبکه تلفن همراه (MNOs) تلاش های تحقیق و توسعه خود را به پنج حوزه کلیدی هدایت می کنند: پیام رسانی، رومینگ، خط مشی، سیگنالینگ و پاکسازی. با توجه به حجم گسترده داده های پردازش شده از طریق این سیستم ها، طبیعی است که MNOها به طور فزاینده ای بر روی استفاده از هوش مصنوعی (AI) تمرکز می کنند برای بهبود ویژگی‌ها، به حداکثر رساندن کارایی منابع، و حفاظت از داده‌های مشتری، همه در حین انجام تعهدات خدماتی آنها.

یک MNO را تا حدی به عنوان یک تجارت اتوبوس داده عظیم در نظر بگیرید – داده‌ها را در داخل دیوارهای خود و در میان اپراتورها، شرکت‌ها و کاربران نهایی در سرتاسر جهان سرویس‌دهی، انتقال، تجزیه و تحلیل و محافظت می‌کند. در اینجا برخی از قانع‌کننده‌ترین مثال‌ها از نحوه استفاده MNOها از هوش مصنوعی در این پنج زمینه – و نحوه انجام این کار – برای ساده‌سازی فرآیندهای خود و به حداکثر رساندن ارزش آورده شده است.

پیشگیری از کلاهبرداری پیام رسانی

هوش مصنوعی در مرکز قرار می گیرد خنثی کردن تلاش مجرمان برای برقراری ارتباط با کاربران نهایی. مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند 99 درصد پیام‌ها را طبقه‌بندی کنند و 1 درصد باقی‌مانده از طریق خط‌مشی‌های بیان منظم دستی و بلوک‌های استاتیک مدیریت می‌شوند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند قصد فرستنده را تجزیه و تحلیل کند، که برای ارزیابی توزیع و سایر هزینه‌های مرتبط با ارائه محتوای قانونی بسیار مهم است.

اگرچه هوش مصنوعی مولد دارد به مجرمان قدرت داد تا طرح‌های کلاهبرداری پیچیده‌تری بسازنداپراتورهای مخابراتی، به ویژه در زبان هایی که بومی آنها نیستند، از هوش مصنوعی برای مقابله استفاده می کنند. این فناوری “هوش مصنوعی دفاعی” اکنون برای شناسایی کلاهبرداری های ظریف مانند فیشینگ نیزه و قصاب خوک، که در آن قصد کلاهبرداری به تدریج در مبادلات متعدد آشکار می شود، در حال تکامل است.

حاکمیت سیاست جهانی

هنگامی که MNO ها رومینگ بین المللی را تسهیل می کنند، باید از چارچوب های قانونی محلی در مورد پیام رسانی و محتوا پیروی کنند. هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای تجزیه و تحلیل، نظارت و اجرای این سیاست ها در زمان واقعی استفاده می شود – نه فقط برای محافظت از اپراتورها در برابر مسائل حقوقی بین المللی، بلکه همچنین برای محافظت بالقوه از کاربران در برابر عواقب قانونی. به عنوان مثال، درگیر شدن در فعالیت‌های بازاریابی مانند قمار آنلاین ممکن است در یک کشور مجاز باشد اما در کشوری دیگر مانند ایالات متحده ممنوع باشد. MNO ها وظیفه دارند از رومینگ ها در برابر دریافت آن نوع پیام هایی که در آنها ممنوع است محافظت کنند.

با این حال، با پذیرش پیام رسانی RCS (خدمات ارتباطی غنی).که تا حد زیادی کنترل پروتکل پیام‌رسانی را به غول‌های فناوری مانند گوگل و اپل منتقل می‌کند، MNOها با یک دوراهی روبرو هستند. این تغییر ممکن است توانایی آن‌ها را برای اجرای مؤثر خط‌مشی‌های محتوا به خطر بیاندازد و خطرات جدیدی را ایجاد کند. هنوز مشخص نیست که چگونه MNO ها انطباق را حفظ می کنند و از مشتریان و منافع خود محافظت می کنند زیرا RCS رواج بیشتری می یابد.

سیگنالینگ 5G، اینترنت اشیا و رومینگ

فناوری 5G فرصت‌های قابل توجهی را برای ادغام هوش مصنوعی ارائه می‌کند، به‌ویژه برای MNOهایی که مایلند راه‌حل‌های سازمانی منحصربه‌فردی فراتر از خدمات سنتی خود ارائه دهند. به عنوان مثال، حوزه لجستیک زنجیره تامین را در نظر بگیرید، جایی که دستگاه ها و حسگرهای اینترنت اشیا به طور فزاینده ای برای ردیابی و دید استفاده می شوند. با 5G که موقعیت‌یابی دقیق و مبتنی بر سلول را امکان‌پذیر می‌کند، MNOها می‌توانند سیستم‌هایی را توسعه دهند که کانتینرهای حمل و نقل را در طول سفرشان – از تأسیسات تولید گرفته تا انبارها، از طریق پست‌های بازرسی مختلف و به مقصد، با استفاده از شبکه‌های خود و شرکای رومینگ بین‌المللی نظارت می‌کنند.

نقش هوش مصنوعی در این سناریو بسیار مهم است. می تواند به طور مداوم جریان داده های این حسگرها را تجزیه و تحلیل کند و هر گونه ناهنجاری که ممکن است دزدی، شرایط آب و هوایی نامطلوب یا ناآرامی های مدنی را مطرح کند، به سرعت هشدار دهد. چنین تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده‌ای به کاهش هزینه‌های حمل و نقل، شناسایی فعالیت‌های مجرمانه بالقوه و افزایش خدمات مشتری با ارائه به‌روزرسانی‌ها و بینش‌های زمان واقعی کمک می‌کند. این ادغام هوش مصنوعی و 5G توسط MNOها، پتانسیل آن‌ها را برای تبدیل شدن به بازیگران کلیدی در بازار راه‌حل‌های سازمانی با ارائه خدمات بسیار فراتر از پیشنهادات مخابراتی معمولی نشان می‌دهد.

پشته های عمومی AI/ML

در حالی که MNOها مستقیماً از اجرای فرآیندهای هوش مصنوعی سود می برند، سرمایه گذاری آنها در فناوری نسل بعدی به سازمان ها کمک می کند تا پتانسیل هوش مصنوعی را به حداکثر برسانند.

از آنجایی که اپراتورهای تلفن همراه 5G را راه اندازی می کنند، آماده هستند ارائه خدمات ابری مستقیماً از دکل‌های تلفن همراه و کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا مدل‌های AI/ML و برنامه‌های کاربردی استاندارد کانتینری خود را در نزدیکی بیشتر به کاربران تلفن همراه اجرا کنند. این رویکرد با گسترش قابلیت‌های محاسباتی از ابرهای متمرکز منطقه‌ای تا لبه، از مزایای تاخیر کم و عملکرد بالا در 5G بهره می‌برد.

این رویکرد اپراتورها را برای ایجاد یک بخش جدید از بازار با یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های موجود خود – برج‌های سلولی – با شبکه‌ای از منابع محاسباتی خرد توزیع‌شده قرار می‌دهد. علاوه بر این، اپراتورها می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند ارائه خدمات تخلیه واحد پردازش گرافیکی (GPU). به این برج‌های محاسباتی محلی، در نتیجه قدرت پردازش مورد نیاز هر دستگاه را کاهش می‌دهد. این استراتژی می‌تواند هزینه‌های دستگاه را به‌طور چشمگیری کاهش دهد، تلفن‌های هوشمند با کارایی بالا را در دسترس مخاطبان بیشتری قرار دهد و منابعی را برای تسریع پذیرش جهانی 5G و نوآوری مبتنی بر هوش مصنوعی آزاد کند.

MNOها در نقطه‌ای بسیار مهم قرار دارند که می‌توانند با گسترش نقش سودمند خود به بازیگران مهم در بازار نرم‌افزار و خدمات سازمانی تکامل یابند. از لحاظ تاریخی، قدرت آنها در “شبکه” بوده است، اما با ادغام هوش مصنوعی با قابلیت های شبکه خود، MNOها می توانند ارتباط و موفقیت خود را در آینده تضمین کنند. این ادغام شبکه و هوش مصنوعی، ارائه خدمات آنها را افزایش می دهد و در عین حال آنها را به عنوان شرکای ضروری برای مشاغلی که به دنبال راه حل های فناوری پیشرفته هستند قرار می دهد.



منبع:unite.ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *