ثور اولوف فیلوگن، مدیر عامل و بنیانگذار Stravito – سری مصاحبه


ثور اولوف فیلوگن، مدیرعامل و بنیانگذار استراویتو، یک مقیاس ارتقای SaaS سوئدی که برنده جایزه شده است که پلتفرم بینش سازمانی مبتنی بر هوش مصنوعی به بزرگترین شرکت های جهان اجازه می دهد تا به راحتی بینش های بازار و مصرف کننده را ذخیره، کشف و ادغام کنند.

چه چیزی الهام بخش شما برای تأسیس استراویتو شد، و تجربه شما در Zettle چگونه بر روش ساخت این پلت فرم تأثیر گذاشته است؟

زمانی که به عنوان معاون رشد و مدیر ارشد درآمد در Zettle سوئدی فین تک (که قبلا به نام iZettle شناخته می شد، که توسط PayPal در سال 2018 خریداری شد) کار می کردم، با بنیانگذار سارا لی آشنا شدم. در طول مدتی که در اینجا بودیم، با وجود دسترسی به حجم وسیعی از داده‌ها، ما تجربه کردیم که چقدر سخت است که دانش مشتری را به همه در تیم‌هایمان بیاوریم.

در سال 2017، ما Stravito را با مأموریت ساده سازی کشف دانش و ارائه بینش به همه افراد در یک سازمان تأسیس کردیم. ما می‌خواهیم نرم‌افزاری تولید کنیم که تضمین کند همه در سازمان‌های جهانی و غیرمتمرکز می‌توانند به راحتی تحقیقات و داده‌ها را ذخیره، کشف و ادغام کنند تا مشتریان خود را بهتر درک کنند و تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرند.

Stravito با مأموریت ساده سازی کشف دانش در سازمان ها تأسیس شد. این ماموریت به خصوص با ادغام هوش مصنوعی مولد در پلتفرم شما چگونه تکامل یافته است؟

ساده‌سازی کشف دانش همچنان یک تمرکز اصلی برای ما باقی می‌ماند، زیرا همچنان به کارمندان در بزرگترین سازمان‌های جهان کمک می‌کنیم تا به بینش‌هایی دست یابند که آنها را قادر می‌سازد مشتریان خود را بهتر درک کنند.

همانطور که فناوری ما تکامل یافته است، مأموریت ما نیز تغییر کرده است و ما اکنون در تلاش هستیم تا پایگاه مشتریان جهانی خود را قدرتمند کنیم تا واقعاً آنچه را که می‌دانند بدانند تا بتوانند تأثیر بینش خود را بیابند و به حداکثر برسانند. به عنوان مثال، آخرین ابزار ما Assistant، که از فناوری هوش مصنوعی مولد پشتیبانی می‌کند، یک موتور جستجوی محاوره‌ای است که به افراد اجازه می‌دهد به راحتی فضاهای دانش پیچیده را به روشی الهام‌بخش و جذاب هدایت کنند. افراد درخواست خود را در نوار جستجوی دستیار تایپ می‌کنند و با این ابزار همکاری می‌کنند تا سریع‌تر پاسخ‌ها را پیدا کنند، سؤالات بهتری بپرسند و از بینش‌های مرتبط بهره ببرند.

با پذیرش سریع هوش مصنوعی مولد در صنایع، با چه چالش‌های منحصربه‌فردی در ادغام این فناوری در Stravito، به‌ویژه با ایجاد دستیار Stravito مواجه شدید؟

پیاده‌سازی راه‌حل‌های مولد هوش مصنوعی می‌تواند به سازمان‌ها قدرت و سرعت بیشتری برای تجزیه حجم زیادی از داده‌ها و بینش، ارائه افزایش بهره‌وری، و ترویج کاوش و الهام از طریق یک رابط یکپارچه ارائه دهد.

با این حال، چالش‌های ترکیب هوش مصنوعی مولد در سیستم‌ها چند بعدی است: شرکت‌ها باید مطمئن شوند که فقط با فروشندگان مورد اعتماد برای راه‌حل‌های هوش مصنوعی خود کار می‌کنند، و اینکه داده‌هایی که در سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به‌صورت ایمن و سازگار مدیریت می‌شوند. روش برای شرکت‌هایی که برای تصمیم‌گیری‌های تجاری به تحقیقات بازار و مصرف‌کننده متکی هستند، بسیار مهم است که هر ابزاری که پیاده‌سازی می‌کنند فقط از داده‌های بررسی‌شده برای تولید پاسخ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کند – برخلاف برنامه‌های هوش مصنوعی باز که از دامنه عمومی خارج می‌شوند. علاوه بر این، زمانی که زمان ادغام فرا می رسد، اطمینان حاصل کنید که ابزار هوش مصنوعی مولد با یک لایه سرویس توسط انسان تکمیل می شود.

به همین دلیل است که ما Assistant را با تمرکز بر اعتماد، قابلیت اطمینان، حریم خصوصی و امنیت ساخته‌ایم. دستیار اطلاعات را فقط از داده های متعلق به هر مشتری می گیرد. هنگام ارجاع به منابع، سیستم همیشه داده ها و پرچم های تازه را در صورت استفاده از منابع قدیمی تر اولویت بندی می کند. اگر نقاط داده متناقضی وجود داشته باشد یا هیچ داده‌ای در دسترس نباشد، دستیار به کاربر می‌گوید – به او امکان می‌دهد شکاف‌های تحقیقاتی بالقوه را کشف کند.

علاوه بر این، Stravito اخیراً برای استاندارد به روز شده ISO/IEC 27001 برای امنیت اطلاعات مجدداً تأیید شده است.

چگونه دستیار Stravito روند تحقیقات بازار و مدیریت بینش را در مقایسه با روش‌های سنتی بهبود می‌بخشد؟

دستیار Stravito کارمندان را قادر می‌سازد تا در مکالمات دو طرفه با فناوری شرکت کنند و به کاوش عمیق‌تر در مورد سؤالات تحقیقاتی خود اجازه دهند. با ساختن دستیار Stravito به صورت مکالمه و آگاه از زمینه، اطمینان حاصل کرده‌ایم که کاربران می‌توانند به راحتی در فضای دانش پیمایش کنند و زمان بینش را به روشی ایمن و شفاف کاهش دهند.

پس از اولین پیشنهاد هوش مصنوعی مولد Stravito که در آن کاربران می‌توانستند سؤالی بپرسند و بر اساس تحقیقات یک شرکت در این پلتفرم پاسخ بگیرند، کاربران اکنون می‌توانند با دستیار Stravito گفتگوی کامل داشته باشند. این سیستم به آرامی کاربران را ترغیب می‌کند تا سؤالات بعدی و شفاف‌سازی بپرسند، بنابراین تحقیقات آنها را عمیق‌تر می‌کند تا کاربران بتوانند مفیدترین و کاربردی‌ترین اطلاعات را برای زمینه‌شان ارائه کنند. هر پاسخ به درستی در سرتاسر پاورقی نوشته شده است، بنابراین کاربران می توانند به پاسخ ارائه شده اعتماد کامل داشته باشند و به راحتی می توانند برای جزئیات بیشتر روی منبع منبع کلیک کنند. همچنین می‌توان پاسخ‌ها را بر اساس زمان و مکان بررسی کرد تا ماهیت پویای بینش‌ها و نحوه تغییر آنها برحسب منطقه را به دقت منعکس کند.

به عنوان مثال، یک کارمند در یک شرکت نوشیدنی ممکن است بپرسد: “میلنیه های اروپایی در مورد آبجوهای غیر الکلی چه احساسی دارند؟”، “موانع/انگیزه های مصرف کننده برای خرید آبجو چیست؟” یا “روندهایی در بسته بندی پایدار در سال 2024 چیست؟”

پس از آن دستیار Stravito می‌تواند از طریق درخواست‌ها و سؤال‌های روشن‌تر، عمیق‌تر در تحقیقات کاربران کاوش کند و به کارمندان اجازه دهد به راحتی در فضای دانش حرکت کنند و زمان بینش را به روشی ایمن و شفاف کاهش دهند.

علاوه بر این، پس از یک مکالمه سازنده، Assistant می‌تواند نکات کلیدی را در نقاط گلوله، جداول خلاصه کند یا یک پیش‌نویس ارائه ایجاد کند که می‌توان آن را دانلود کرد و با دیگران کار کرد. این باعث می شود که بینش های عملی و ادغام مستقیم آنها در پروژه ها آسان تر شود.

قابل اعتماد بودن در هوش مصنوعی یک نگرانی مهم برای بسیاری از سازمان ها است. Stravito چگونه از قابلیت اطمینان و امنیت ابزارهای مولد هوش مصنوعی که ارائه می‌کند، به ویژه در مدیریت داده‌های حساس تحقیقات بازار اطمینان می‌دهد؟

Stravito امنیت و حریم خصوصی را بسیار جدی می‌گیرد و ما مفتخریم که Assistant را با تمرکز زیادی بر اعتماد، قابلیت اطمینان، حریم خصوصی و امنیت ساخته‌ایم. ما اخیراً برای استاندارد به روز شده ISO/IEC 27001 برای امنیت اطلاعات مجدداً تأیید شدیم.

ابزار Assistant فقط اطلاعاتی را از داده های متعلق به هر مشتری می گیرد. هر پاسخ به درستی در سرتاسر پاورقی نوشته شده است، بنابراین کاربران می توانند به پاسخ ارائه شده اعتماد کامل داشته باشند و به راحتی می توانند برای جزئیات بیشتر روی منبع منبع کلیک کنند. همچنین می‌توان پاسخ‌ها را بر اساس زمان و مکان بررسی کرد تا ماهیت پویای بینش‌ها و نحوه تغییر آنها برحسب منطقه را به دقت منعکس کند. هنگام ارجاع به منابع، سیستم همیشه داده ها و پرچم های تازه را در صورت استفاده از منابع قدیمی تر اولویت بندی می کند. اگر نقاط داده متناقضی وجود داشته باشد یا هیچ داده ای در دسترس نباشد، Assistant به کاربر می گوید – به او امکان می دهد شکاف های تحقیقاتی بالقوه را کشف کند.

پذیرش Stravito Assistant چگونه در صنایع مختلف متفاوت بوده است و چه بازخوردی از مشتریانی که از این ابزار استفاده می کنند دریافت کرده اید؟

هنوز روزهای اولیه است، اما ما شاهد تقاضای قوی برای این ابزار در طیف گسترده‌ای از صنایع و بخش‌ها هستیم – از خدمات مالی گرفته تا غذا و نوشیدنی و CPG.

مشتری ما HEINEKEN به سرعت پتانسیل هوش مصنوعی مولد را در مدیریت بینش مشاهده کرد، بنابراین جای تعجب نیست که آنها یکی از اولین مشتریان Stravito بودند که ویژگی جدید Assistant را آزمایش کردند. با همکاری Stravito، بازخورد آن‌ها بخش مهمی از توسعه این ویژگی بود، و تضمین می‌کرد که از قدرت هوش مصنوعی مولد به‌گونه‌ای استفاده می‌شود که برای تیم‌های بینش و ذینفعان آن‌ها ارزش ایجاد می‌کند.

پس از چند ماه، تیم متوجه شد که Assistant تجربه کاربری را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است، با افزایش بیش از 50 درصدی کاربران منحصر به فرد در سراسر سازمان، و همچنین 71 درصد بیشتر از محتوای موجود در پلت فرم آنها استفاده می شود! آنها همچنین تخمین زدند که تنها 1553 ساعت در هفته صرفه جویی در دریافت و پاسخ دادن به سوالات داشته اند.

به‌عنوان پلتفرمی که وعده متمرکز کردن و ساده‌سازی دسترسی به دانش را می‌دهد، چگونه بین نیاز به ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی و اطمینان از کاربرپسند ماندن پلتفرم برای همه سطوح کاربران تعادل برقرار می‌کنید؟

این یک اولویت اصلی برای ما است. تکامل پلتفرم ما با فناوری پیشرفته نمی تواند به قیمت کاربر پسند بودن تمام شود. پلتفرم Stravito برای ارائه یک تجربه بصری و تعاملی ساخته شده است که افراد را الهام می‌بخشد و درگیر می‌کند تا بینش‌های مرتبطی پیدا کنند که به آنها اجازه می‌دهد آگاهانه‌ترین تصمیمات تجاری را بگیرند. در واقع، برخی از مشتریان حتی ما را “Netflix برای بینش” نامیده اند!

دستیار Stravito نیز از این امر مستثنی نیست و با همان طرز فکر کاربر پسند ساخته شده است. ما مفتخریم که هوش مصنوعی مولد را به محصولی با کاربری آسان تبدیل کرده ایم که مشتریان ما واقعاً از استفاده از آن لذت می برند!

با نگاهی به آینده، نقش هوش مصنوعی مولد در صنعت تحقیقات بازار را چگونه تصور می کنید؟ چه ویژگی ها یا نوآوری های جدیدی را می توانیم از Stravito در سال های آینده انتظار داشته باشیم؟

من معتقدم که هوش مصنوعی به طور کلی به افزایش بهره وری و کارایی در عملیات روزانه برای بزرگترین برندهای جهان ادامه خواهد داد.

Stravito یک شرکت مشتری محور است، بنابراین ما به طور مداوم در حال بررسی راه هایی هستیم که بتوانیم از فناوری های جدید برای حل مشکلات استفاده کنیم و محصولات لذت بخش و مفید را برای مشتریان خود به ارمغان بیاوریم. ما تعدادی پیشرفت هیجان انگیز در خط لوله داریم که امیدواریم به زودی با مشتریان خود و جهان به اشتراک بگذاریم.

در حال حاضر، ما بر روی افزودن قابلیت‌های بیشتری به Stravito Assistant تمرکز کرده‌ایم – اما توسعه در زمینه هوش مصنوعی مولد با سرعت برق در حال انجام است و آنچه امروز با این فناوری امکان‌پذیر نیست، ممکن است چند ماه دیگر باشد. ما از دیدن آینده هیجان‌زده هستیم و انتظار داریم هوش مصنوعی مولد ارزش بیشتری را برای صنعت تحقیقات در سال‌های آینده به ارمغان بیاورد.

چه توصیه ای به کارآفرینان مشتاقی که امروز به دنبال ورود به حوزه هوش مصنوعی یا تحقیقات بازار هستند می دهید؟

توصیه من برای کسانی که در سفر به سوی یکپارچه سازی هوش مصنوعی مولد موفق و مسئولانه هستند این است که نیاز به برنامه ریزی دقیق، احساس واضح هدف و خروجی های قابل تأیید دارد.

ترکیب هوش مصنوعی بدون هدف یا مورد تجاری مشخص در واقع می تواند منجر به تخصیص ناکارآمد منابع و بازده محدود سرمایه گذاری شود. سازمان‌ها ابتدا باید نقاط درد ملموس را در کسب‌وکار خود شناسایی کنند که ابزارهای هوش مصنوعی مولد می‌توانند به طور موثر به آن‌ها بپردازند تا مشخص کنند که کجا و چگونه برنامه‌های هوش مصنوعی مولد می‌توانند به بهترین شکل استفاده شوند.

به علاوه، اگر در زمینه تحقیقات بازار و بینش هستید، ترکیب هوش مصنوعی مولد با داده‌های قابل تأیید، کلید موفقیت است. موارد شناخته شده ای از هوش مصنوعی مولد وجود دارد که با استخراج داده ها از منابع تأیید نشده، بینش های نادرست ایجاد می کند. این خطر برای سازمان‌های جهانی که از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی برای حمایت از تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، در صورت انتشار یا تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات نادرست، بسیار بزرگ است. به همین دلیل است که استفاده از داده‌های قابل اعتماد و قابل ردیابی گامی اساسی به سوی پذیرش موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی مولد در این فضا است.

همه اینها به این معناست که ما باید با هیجان و احتیاط به هوش مصنوعی مولد نزدیک شویم. چه استفاده از یک محصول هوش مصنوعی مولد شخص ثالث، چه طراحی خود، به کارگیری هوش مصنوعی مولد نیازمند تصمیم گیری مسئولانه و روشمند – و تمایل به آزمایش، یادگیری و تکرار است.

با تشکر از شما برای مصاحبه عالی، خوانندگانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر هستند باید از آن بازدید کنند استراویتو.



منبع:unite.ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *