به عنوان وعده هوش عمومی مصنوعی (AGI) به طور فزاینده ای تخیل جهانی را ضبط می کند ، بسیار مهم است که ما اطمینان حاصل کنیم که پیشرفت هوش مصنوعی نه تنها جوامع ممتاز که از نظر منابع نسبتاً غنی هستند ، بلکه به ویژه جمعیت های تحت نظارت با نابرابری های مداوم و همچنین نابرابری های اقتصادی روبرو هستند. ترسیم از تجربیات ما با هم در آزمایشگاه های ICOG در اتیوپی ، شرکتی که در سال 2013 توسط بن گرتزل و Getnet Aseffa تأسیس شده است ، که اولین بار اتیوپی بود و هنوز هم مهمترین شرکت هوش مصنوعی خود است ، ما شاهد دست اول هم پتانسیل تحول آمیز و هم چالش های ظریف در استفاده از فناوری های AI در جهان در حال توسعه هستیم.
پتانسیل هوش مصنوعی به عنوان یک اکولایزر آموزشی عمیق است با این حال ، برای بسیاری از جوامع ، به ویژه آنهایی که خارج از مراکز بزرگ شهری یا درگیر شدن با موانع عظیم اقتصادی و اقتصادی هستند ، دسترسی به آموزش با کیفیت اساسی حتی گریزان است. این جمعیت تحت حمایت ، در بالای چالش های بی شماری دیگر که توسط زندگی در جهان در حال توسعه مطرح شده است ، اغلب با دو چالش اصلی خاص برای حوزه آموزشی روبرو می شوند: موانع زبانی و محتوای آموزشی بی ربط از نظر فرهنگی. این موارد می تواند برطرف شود ، اما ما دریافتیم که انجام این کار می تواند به هنر قابل توجهی در کنار منابع کافی نیاز داشته باشد ، و به ویژه نیاز به درک هر دو فناوری و مشکلات محلی خاص که در موقعیت های توسعه یافته با آن روبرو است.
غلبه بر موانع زبانی
یونسکو 40 ٪ از دانش آموزان در سطح جهان از دسترسی به آموزش و پرورش برخوردار نیست به زبانی که آنها کاملاً درک می کنند. این تصور زیادی نمی کند که ببینیم چگونه این ارتباط اساسی به شدت مانع یادگیری می شود. با این حال ، ترجمه و ابزارهای زبان محور AI ، راه حل های قدرتمندی ارائه می دهد. این یکی از واضح ترین راه های فناوری پیشرفته می تواند نسبتاً ارزان قیمت مزایای گسترده ای را برای جمعیت های تحت نظارت فراهم کند. با این حال ، شرکت های فناوری توسعه یافته جهان که بخش عمده ای از توسعه AI مدرن را هدایت می کنند ، انگیزه کمی برای فناوری کامل زبان برای زبانهایی که عمدتا توسط افراد با حداقل قدرت خرید ، بدون کارت اعتباری ، فرصت کمی یا تمایل به کلیک بر روی تبلیغات صحبت می کنند ، ندارند.
در همکاری ما بین آزمایشگاه های ICOG و یادگیری کنجکاو ساخته ایم در اینجا پتانسیل را مثال می زند. اهرم هوش مصنوعی، ما برنامه های خواندن به زبان محلی را که در حال حاضر بیش از 85000 کاربر فعال خدمت می کنند ، ساختیم. چنین ابتکاراتی نشان می دهد که چگونه AI می تواند به غلبه بر موانع زبان کمک کند ، حتی در زبانهای کم منبع که معمولاً توسط مدلهای استاندارد زبان بزرگ تحت تأثیر قرار می گیرند.
با شناخت کمبود داده ها به عنوان یک تنگنا ، ما همچنین Leyu ، یک بستر شلوغی داده های غیرمتمرکز داده را راه اندازی کرده ایم ، و صریحاً منابع زبانی را از جوامع قطع شده جمع آوری می کنیم. داده های جمع آوری شده ، مانند جفت جملات گفتاری موازی معنایی به زبان زیر منبع و یک زبان با منبع بهتر ، می توانند توسط توسعه دهندگان محلی AI برای آموزش مدل های هوش مصنوعی ترجمه زبان های محلی به زبانهای جهانی که بیشتر اینترنت را تشکیل می دهند ، استفاده شود. با پرداختن به این شکاف زبان ، ما اطمینان حاصل می کنیم که جوامع بلافاصله هنگام اتصال ، به جای عقب ماندن بیشتر ، از مزایای آن بهره مند می شویم.
اطمینان از ارتباط از طریق یادگیری متنی
فراتر از زبان ، آموزش مؤثر نیاز به اهمیت دارد. محتوای آموزشی وارداتی غالباً با زبان آموزانی که تجربیات روزمره آنها به طرز چشمگیری متفاوت است با سناریوهایی که در برنامه های درسی استاندارد نشان داده شده اند ، متفاوت است. هوش مصنوعی امکان سفارشی سازی مطالب آموزشی ، درس های متنی سازی در واقعیت های محلی را فراهم می کند. آموزش علوم را تصور کنید که از شیوه های کشاورزی محلی یا مشکلات ریاضی ناشی از معاملات بازار جامعه استفاده می کند. چنین محتوای هماهنگ فرهنگی صرفاً آموزش نمی دهد-این امر به کاربرد عملی الهام می بخشد و هم تعامل و هم اعتماد به نفس را پرورش می دهد.
پروژه Digitruck ما ، یک مرکز آموزش موبایل خارج از شبکه که توسط آزمایشگاه های ICOG مستقر شده و تا حدی توسط پروژه جهانی غیر متمرکز ما حمایت می شود مكانته، این را به وضوح نشان می دهد. ما یک کامیون نیمه تراکتور-تریلر را به عنوان یک کلاس قابل حمل ، مجهز به رایانه و تجهیزات الکترونیکی مجهز کرده ایم و آن را پس از دیگری ، توسط معلمان متخصص محلی ، به یک محله محلی منتقل کرده ایم. زبان آموزان جوان در مناطق روستایی اتیوپی از طریق تجربه دستی با لوح ها و کیت های سازنده ، و از طریق برنامه های کاربردی در زمینه های قابل اعتماد-از جمله بهبود شیوه های کشاورزی-قدرت هوش مصنوعی برای ارائه سایر فناوری ها به طور عملی قدرتمند هستند.
کار از طریق چالش های تنوع ناشی از اکوسیستم های توسعه یافته در جهان می تواند به صبر قابل توجهی نیاز داشته باشد. به عنوان مثال ، در دوره 2015-2019 ، به عنوان مثال ، ابتکار عمل Robosapiens ما دانشجویان دانشگاه اتیوپی را از طریق روبات های انسانی که برای بازی فوتبال برنامه ریزی شده اند ، به یک رویکرد فرهنگی طنین انداز و جذاب معرفی کرد. مسابقات فوتبال ربات بین دانشگاه های اتیوپی ، کنیا و نیجریه با قدرت از دانش آموزان درگیر قدرتمند شد و ناامید کننده بود وقتی که مجبور شدیم آن برنامه را به دلیل پیچیدگی های مربوط به تعرفه های وارداتی قابل اعتراض بر روی دستگاه های الکترونیکی مکث کنیم ، که حتی دانشگاه های محلی (خود بخشی از دولت) نمی توانند معادل را بدست آورند.
هوش مصنوعی به عنوان یک متحد قابل اعتماد ، نه یک تهدید
برخلاف ترس های رایج در جوامع ثروتمندتر و اشباع شده دیجیتالی-از جمله ریسک وجودی به سبک ترمیناتور یا جابجایی شغلی ناشی از AI-همبستگی هایی با دسترسی به اینترنت محدود اغلب هوش مصنوعی را متفاوت می بینند: به عنوان یک متحد اطلاعاتی قابل اعتماد. به عنوان مثال ، کشاورزان نیجریه به طور فعال مراکز تماس با پشتیبانی از AI را درگیر می کنند برای مشاوره عملی کشاورزی و بینش بازار. در اینجا ، فناوری هوش مصنوعی به جای تهدید معیشت ، تکمیل و تقویت اعتماد از طریق مزایای ملموس را تکمیل و تقویت می کند.
حمایت از یادگیری جمعی و بافت اجتماعی
ادغام هوش مصنوعی در آموزش و پرورش باید به ساختارهای اجتماعی موجود احترام بگذارد. بسیاری از جوامع تحت نظارت ، مجموعه را بر رویکردهای فردگرایانه اولویت بندی می کنند و یادگیری گروهی را بسیار مهم می کنند. هوش مصنوعی سودمند باید همکاری ، تقویت مربیگری جامعه و ادغام یکپارچه با فرآیندهای تصمیم گیری جمعی موجود را ایجاد کند. ابزارهای هوش مصنوعی که از یک دیدگاه غیرمتمرکز و مشارکتی طراحی شده اند ، به طور طبیعی با چنین مدلهای آموزشی جامعه محور مطابقت دارند و به جای مختل شدن انسجام اجتماعی ، تقویت می شوند.
به عنوان یک نمونه بارز از چگونگی عملکرد این امر ، می توان پیش بینی کرد که ابتکار عمل Digitruck را به یک برنامه مداوم تر که در آن فارغ التحصیلان Digitruck برای هدایت ادغام هوش مصنوعی به جنبه های متنوعی از زندگی روستای اتیوپی هدایت می شوند ، پیش بینی کرد. ما می خواهیم که سیستم عامل های آموزشی پشتیبانی شده توسط AI با کارگاه های تحت رهبری جامعه یکپارچه شوند. تصور کنید بزرگان و معلمان جامعه به طور مشترک از مطالب یادگیری تولید شده توسط AI در جلسات گروهی استفاده می کنند ، بحث و گفتگو در مورد موضوعات عملی مانند تکنیک های پایدار کشاورزی ، شیوه های مراقبت های بهداشتی محلی و سواد مالی را تسهیل می کنند. این ابزارهای هوش مصنوعی به سادگی محتوا را ارائه نمی دهند. آنها به طور فعال گفتگوی گروهی و حل مسئله جمعی را تشویق می کنند ، تقویت اوراق قرضه جامعه و اطمینان از آموزش عمیق در سنت های محلی و چارچوب های تصمیم گیری جمعی تعبیه می شوند. این نوع برنامه به اندازه کافی ساده خواهد بود که هم اکنون مستقر شود. آنچه فاقد “صرفاً” بودجه برای چنین ابتکاراتی است.
پیمایش خطرات و اجرای اخلاقی
وعده هوش مصنوعی برای تسریع در تحول مثبت جهان در حال توسعه واضح و فوق العاده هیجان انگیز است ، اما با این وجود ، ما باید خطرات را نیز برطرف کنیم. سهولت و بی فوری هوش مصنوعی باعث کاهش مهارت های بنیادی یا انگیزه در بین دانش آموزان می شود. معرفی AI با مسئولیت پذیری نیاز به تقویت ، نه جایگزین کردن مربیان انسانی و مبانی یادگیری سنتی دارد. هوش مصنوعی باید به عنوان زیرساخت های حمایتی قرار بگیرد-تسهیل یادگیری شخصی و برانگیختن کنجکاوی فکری ، نه یک ژنراتور پاسخ دهنده ، تفکر و انگیزه انتقادی را تضعیف کند.
از آنجا که ما در این جهات پیشرفت می کنیم ، توجه دقیق به تراز انسان و آه به دلایل بسیار عملی ضروری است: بدون هماهنگی با نیازها و ارزشهای جمعیت محلی ، هوش مصنوعی خدمات مورد نیاز را به کسانی که بیشترین نیاز به آن دارند ارائه نمی دهد. با این حال ، ما به شدت احساس می کنیم که تراز باید از همکاری های غنی و معنی دار به جای نگهبان های سفت و سخت و دست و پا دست بماند. به جای محدود کردن هوش مصنوعی در مقادیر باریک و از پیش تعریف شده که از فرهنگ های خاص یا مرزهای تحت کنترل نخبه گرفته شده است ، تراز معنی دار ناشی از تجربیات تعامل واقعی است ، جایی که هوش مصنوعی با زبان آموزان انسان ارتباط دارد. اینگونه است که فرد سیستم های هوش انسانی و مصنوعی را به طور مثبت شکل می دهد و باعث رشد متقابل می شود.
هوش مصنوعی غیر متمرکز و دموکراتیک برای آموزش جهانی
ما قبلاً به تسلط فعلی صحنه جهانی فناوری هوش مصنوعی توسط تعداد انگشت شماری از شرکتهای بزرگ از دو کشور بزرگ اشاره کرده ایم. این سلطه دلیل اصلی فناوری زبان هوش مصنوعی در حال حاضر بیشتر زبانهای آفریقایی را نادیده می گیرد ، و به طور کلی برای مشکلات متخصصان مرفه شهری توسعه یافته نسبت به فقیر روستایی در آفریقا ، آسیای میانه یا جاهای دیگر مفیدتر است.
در حالی که ما به کارهای شگفت انگیز این شرکت های بزرگ فناوری احترام می گذاریم ، ما قاطعانه معتقدیم که توسعه هوش مصنوعی با هدایت غیرمتمرکز و دموکراتیک مزایای کلیدی را برای سهام آموزش جهانی دارد. به همین دلیل ما انرژی زیادی را در توسعه سیستم عامل هایی مانند SingularityNet قرار داده ایم که معماری غیرمتمرکز هوش مصنوعی را قادر می سازد و به مشارکت گسترده و حاکمیت دموکراتیک توانمند می شود. چنین چارچوبی باعث می شود که توسعه هوش مصنوعی به جای منافع باریک شرکت یا دولت ، نیازهای متنوع جهانی را منعکس کند.
ما آموخته ایم که مسیر به سمت آموزش عادلانه AI-En-Enuply ساده نیست-این امر به عمدی ، حساسیت فرهنگی ، پیش بینی اخلاقی و حاکمیت مشارکتی نیاز دارد. اما پاداش های بالقوه – تحریک موانع آموزشی ، تقویت ارتباط فرهنگی و توانمندسازی جوامع در سراسر جهان – این سفر را نه تنها ارزشمند بلکه ضروری می کند.
از طریق سرپرستی دقیق ، ما می توانیم از هوش مصنوعی همیشه در حال تحقق برای تحقق برابری آموزشی استفاده کنیم و بشریت را به طور جهانی بالا ببریم. اینها مانند کلمات انتزاعی با فالوتین انتزاعی هستند ، اما وقتی کودک می بیند که اولین خطوط کد AI خود را در یک Digitruck که از دهکده خود بازدید می کند ، می نویسد ، معنای مشخص آنها کاملاً واضح است.