ولادیسلاو تانکوف، سرپرست بخش در JetBrains AI – سری مصاحبه


ولادیسلاو تانکوف، مدیر هوش مصنوعی، رهبری توسعه محصولات JetBrains AI و Grazie، مسئول دستیار هوش مصنوعی در JetBrains IDEs است.

جت برینز یک شرکت نرم افزاری جهانی است که در ایجاد ابزارهای هوشمند و افزایش بهره وری برای توسعه دهندگان نرم افزار و تیم ها تخصص دارد.

آیا می توانید یک نمای کلی از هوش مصنوعی JetBrains و اهداف اولیه آن ارائه دهید؟

ما می بینیم که دنیای توسعه نرم افزار با ظهور هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر است. به همین دلیل است که JetBrains AI را ایجاد کردیم، مجموعه ای جامع از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی که برای توسعه دهندگان مدرن طراحی شده است.

هوش مصنوعی JetBrains از مدل‌های مختلف زبان بزرگ (LLM) استفاده می‌کند که به‌خوبی تنظیم شده‌اند تا در پروژه‌های شما در سراسر JetBrains IDE‌های مختلف کار کنند. این ادغام هوش مصنوعی در پروژه های شما مزایای قابل توجهی دارد:

  • در حین کدنویسی نیازی به باز کردن ابزارهای اضافی نیست.
  • سرویس هوش مصنوعی ما تضمین می‌کند که در حال حاضر و در آینده به LLM‌های پیشرفته دسترسی دارید، بدون هیچ زحمتی تحقیق یا تعویض ارائه‌دهنده.

ایمن هم هست محصولات ما تضمین می‌کنند که فقط داده‌های لازم برای LLM ارسال می‌شود و نه ما و نه ارائه‌دهندگان خدمات ما از داده‌ها یا کد شما برای آموزش مدل‌های تولیدی استفاده نمی‌کنیم.

برخی از ویژگی های کلیدی JetBrains AI که آن را از سایر ابزارهای توسعه مبتنی بر هوش مصنوعی متمایز می کند چیست؟

ما مستقل و متعهد به ارائه بهترین کیفیت موجود در تمامی ارائه دهندگان مدرن LLM هستیم. ما با استفاده از ترکیبی از مدل‌های مختلف، از جمله مدل‌های خودمان، به این مهم دست می‌یابیم، در حالی که تمرکز زیادی بر حفظ حریم خصوصی داریم.

به عنوان نمونه ای از ویژگی های کلیدی که ارائه می دهیم، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به دستیار هوش مصنوعی خود بیندازیم. من می خواهم ویژگی های زیر را برجسته کنم:

  • تکمیل کد چند خطی: آیا می توانید تصور کنید که با دیدن کدهایتان بی زحمت کنار هم جمع شده اید؟! این ویژگی فقط یک صرفه جویی در زمان نیست، بلکه یک تغییر دهنده بازی است. این هر دو خط تک خط و کل بلوک های کد را به صورت خودکار تکمیل می کند، در حالی که به سبک کدنویسی و قراردادهای نام گذاری منحصر به فرد شما وفادار می ماند.
  • تولید کد در ویرایشگر: این ویژگی به شما امکان می دهد افکار خود را درست در ویرایشگر خود به واقعیت تبدیل کنید. این به شما امکان می دهد تا به سرعت توضیحات متن ساده را به قطعه کد کاملاً کاربردی تبدیل کنید بدون اینکه هیچ وقت جریان خود را قطع کنید.
  • چت هوش مصنوعی آگاه از زمینه: این ابزار قدرتمند به طور یکپارچه در IDE شما ادغام شده است و در هر لحظه آماده کمک به شماست. چه بخواهید سوالی بپرسید، کدهای پیچیده را توضیح دهید، روی یک کار تکرار کنید یا فایل‌ها و موارد استفاده را جستجو کنید، آن‌جا به شما کمک می‌کند.

می توانید در مورد سایر قابلیت های ما اطلاعات بیشتری کسب کنید اینجا.

آیا می‌توانید در مورد مدل‌های یادگیری ماشینی مورد استفاده در JetBrains AI و نحوه پیاده‌سازی آنها در IDE توضیح دهید؟

LLMهای OpenAI، Google، و همچنین مدل‌های سفارشی خودمان، هوش مصنوعی JetBrains را تقویت می‌کنند. سپس اعلان‌ها را با زمینه پروژه جمع‌آوری شده با عملکرد IDE غنی می‌کنیم، که به مدل‌ها اجازه می‌دهد تا پاسخ‌هایی تولید کنند که بسیار مرتبط و خاص پروژه فعلی شما هستند.

به عنوان مثال، ویژگی تکمیل کد از طریق مدل‌های داخلی پیاده‌سازی می‌شود و دارای نسخه‌های چند خطی ابری و تک خطی محلی است. هر دو بر روی پایگاه های کد مجاز با مجموعه داده های متناسب با IDE های ما آموزش دیده اند.

هوش مصنوعی JetBrains چگونه آگاهی از زمینه را در پیشنهادات و تکمیل کدهای خود تضمین می کند؟

ما از تخصص خود در ابزارهای تجزیه و تحلیل کد استفاده می کنیم تا درک جامعی از پایگاه کد به هوش مصنوعی ارائه کنیم. ما از بینش کد برای به دست آوردن اطلاعات در مورد ساختار پروژه و غنی سازی زمینه با آن استفاده می کنیم. همچنین، ما ابزارهایی را در اختیار LLM ها قرار می دهیم تا پروژه را به تنهایی بررسی کنند. در نهایت، ما از بینش کد در مرحله آموزش برای بهبود عملکرد مدل های خود استفاده می کنیم.

این ترکیب درک عمیق در هر دو زمینه ما را قادر می سازد تا در زمینه ویژگی های هوش مصنوعی برای کدنویسی پیشرو باشیم.

چگونه JetBrains AI Assistant به کاهش بار شناختی روی توسعه دهندگان کمک می کند؟

آخرین تحقیقات ما این را نشان می دهد اکثریت قابل توجهی از کاربران نتایج مثبتی را از استفاده از دستیار هوش مصنوعی JetBrains تجربه کرده اند.

می بینیم که JetBrains AI Assistant تجربه توسعه دهنده را افزایش می دهد، بهره وری، شادی و رضایت را افزایش می دهد. 77 درصد از کاربران احساس بهره‌وری بیشتری دارند. به طور مشابه، 75٪ ابراز می کنند که از تجربه JetBrains IDE خود راضی تر هستند و 66٪ از گردش کار خود در هنگام استفاده از JetBrains AI Assistant رضایت بیشتری دارند.

علاوه بر این، مطالعه ما نشان داد که دستیار هوش مصنوعی JetBrains عملکرد توسعه دهندگان را تسریع می کند – 78٪ از پاسخ دهندگان گزارش دادند که زمان کمتری را برای جستجوی اطلاعات صرف می کنند، 71٪ می توانند وظایف را سریعتر انجام دهند و 55٪ می گویند که زمان بیشتری برای کارهای کاری جالب تر دارند.

دستیار هوش مصنوعی JetBrains کارایی و جریان را افزایش می دهد. در میان شرکت کنندگان، 58٪ گزارش کردند که وظایف را با تلاش ذهنی کمتر انجام می دهند، بنابراین بار شناختی آنها کاهش می یابد. علاوه بر این، تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان متوجه پیشرفت‌هایی در توانایی خود برای تمرکز و ورود به یک وضعیت جریان می‌شوند که به ترتیب 49% و 46% بهبودهایی را در هر منطقه گزارش کرده‌اند.

هوش مصنوعی JetBrains چه پیشرفت هایی را در زمینه تولید کد، بازسازی و ایجاد مستندات ارائه می دهد؟

به لطف ادغام عمیق JetBrains AI با چندین محصول JetBrains، می‌توانید از مزایای کمک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در راحتی IDE و ابزارهای تیم خود بدون افزایش سرمایه‌گذاری بهره ببرید.

با حواس‌پرتی‌ها و تغییر زمینه، می‌توانید گردش‌های کاری توسعه روزانه خود را بهینه کنید، برخی از روال‌ها را محول کنید، و بهره‌وری خود را افزایش و افزایش دهید در حالی که هرگز کیفیت کد را به خطر نیندازید.

بیایید در مورد هر یک از فعالیت هایی که در سوال خود به آنها اشاره کردید صحبت کنیم:

  • تولید کد: همانطور که قبلاً اشاره کردم، هوش مصنوعی JetBrains به شما اجازه می دهد تا به سرعت تکه های کد عملکردی را از توضیحات ساده ایجاد کنید و می توانید کل بلوک های کد را ایجاد کنید که مطابق با استانداردهای پروژه شما باشد. مورد دوم به ویژه در هنگام برخورد با الگوهای تکراری یا کد دیگ بخار مفید است.
  • بازسازی مجدد: بازسازي‌هاي هوش مصنوعي در حال حاضر در حال انجام است، اما از قبل از زمينه آگاهي برخوردارند و به طور کامل با پايگاه کد شما يکپارچه شده‌اند. در حالی که ما به تکمیل آنها ادامه می دهیم، شما همچنان می توانید از بازسازی های داخلی IDE ها بهره مند شوید. JetBrains به خاطر بهترین بازسازی در کلاس خود مشهور است که توسط مارتین فاولر.
  • ایجاد اسناد: هوش مصنوعی JetBrains فرآیند تولید مستندات دقیق و جامع را بر اساس کد و نظرات در پروژه شما خودکار می کند. این ویژگی به حفظ اسناد به‌روز با کمترین تلاش کمک می‌کند و تضمین می‌کند که تیم شما همیشه کد قابل اعتماد و مستندی برای کار با آنها داشته باشد.

هوش مصنوعی JetBrains چگونه امنیت داده ها را مدیریت می کند، به خصوص هنگام تعامل با مدل های زبان بزرگ؟

ما فقط با ارائه دهندگان LLM کار می کنیم که بررسی شده اند و سختگیرانه ترین اصول امنیت و حریم خصوصی را رعایت می کنند. هیچ یک از LLM های مورد استفاده JetBrains AI را ذخیره نمی کند یا از ورودی های مشتریان ما برای آموزش مدل های تولیدی استفاده نمی کند. ما در طول فرآیند توسعه مدل های خود نیز به این استانداردها پایبند هستیم.

آیا می توانید در مورد همکاری اخیر بین JetBrains و Google Cloud برای ادغام مدل های Gemini در JetBrains AI Assistant توضیح دهید؟ این چگونه قابلیت های دستیار هوش مصنوعی را برای توسعه دهندگان افزایش می دهد؟

چیزی که واقعاً دستیار هوش مصنوعی JetBrains را از سایر دستیاران هوش مصنوعی متمایز می کند، توانایی آن در انتخاب مناسب ترین LLM برای هر کار است. این تضمین می‌کند که می‌توانید روی جنبه‌های خلاقانه کدنویسی تمرکز کنید در حالی که هوش مصنوعی موارد تکراری را مدیریت می‌کند.

ما Gemini را به عنوان یکی از LLM های پیشرو در بازار می بینیم. ما بر این باوریم که Gemini 1.5 Pro و Gemini 1.5 Flash در حال اجرا بر روی Vertex AI Google Cloud طیف وسیعی از موارد استفاده جدید را برای JetBrains AI Assistant با پنجره زمینه طولانی، استدلال پیشرفته و عملکرد کلی چشمگیر باز می کند. فلش Gemini 1.5 در مواردی که کارایی هزینه با حجم بالا و تأخیر کم اهمیت بالایی دارند، کمک خواهد کرد.

JetBrains برای اطمینان از اینکه دستیار هوش مصنوعی همچنان نیازهای در حال توسعه توسعه دهندگان را برآورده می کند، چه اقداماتی انجام می دهد؟

ما دائماً به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه هستیم، با رهبران صنعت و استارت‌آپ‌های نوظهور کار می‌کنیم تا از این رقابت جلوتر بمانیم. این شامل ارزیابی منظم و ادغام آخرین پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که ابزارهای ما در لبه برتر باقی می‌مانند.

ما همچنین سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه مدل های خود می کنیم تا از ارتباط خود در سال های آینده اطمینان حاصل کنیم. توسط مشارکت فعال در جامعه تحقیقاتی هوش مصنوعی، ما بینش های اولیه را در مورد روندها و فناوری های جدید به دست می آوریم. این به ما امکان می دهد تا به سرعت آخرین پیشرفت ها را در ابزارهای هوش مصنوعی خود تطبیق داده و پیاده سازی کنیم. علاوه بر این، ما به طور مداوم از جامعه توسعه‌دهندگان خود بازخورد جمع‌آوری می‌کنیم تا پیشنهادات خود را اصلاح و ارتقا دهیم تا هوش مصنوعی JetBrains مطابق با نیازهای دنیای واقعی توسعه‌دهندگان تکامل یابد.

پیش‌بینی می‌کنید هوش مصنوعی JetBrains چه تأثیری بر صنعت توسعه نرم‌افزار گسترده‌تر در سال‌های آینده داشته باشد؟

ما معتقدیم هوش مصنوعی آماده است تا چشم انداز توسعه نرم افزار را متحول کند و هوش مصنوعی JetBrains نقش مهمی در این تحول ایفا خواهد کرد.

در حالی که ما با تولید کد و افزایش بهره وری از طریق ویژگی های کوچک شروع می کنیم، این فقط شروع است.

ما فکر می‌کنیم که در آینده هوش مصنوعی نه تنها به کارهای معمول کمک می‌کند، بلکه به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند توسعه تبدیل می‌شود و با چالش‌های پیچیده‌تر مقابله می‌کند. در سال‌های آینده، توسعه‌دهندگان خود را در حال بررسی و اصلاح کدهایی خواهند بود که عمدتاً توسط عوامل هوش مصنوعی به جای انسان‌ها تولید می‌شود. این تغییر نقش توسعه‌دهندگان را بازتعریف می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روی حل مسئله و نوآوری سطح بالاتر تمرکز کنند و هوش مصنوعی به عنوان همکار مورد اعتماد آنها باشد.

با تشکر از شما برای مصاحبه عالی، خوانندگانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر هستند باید از آن بازدید کنند جت برینز.



منبع:unite.ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *