مدیریت محصول به دلیل پیشرفت هایی که در حوزه هوش مصنوعی اتفاق می افتد، در آستانه بسیار جالبی قرار دارد. از آنجایی که قابلیتهای هوش مصنوعی بیوقفه تکامل مییابد، نقش سنتی مدیر محصول به گونهای تغییر میکند که هرگز تصورش را هم نمیکردیم، و نشاندهنده طلوع عصر جدیدی است: دوران «کیمیاگر محصول».
به عنوان یک محرک رشد بیش از حد در استارتآپها در صنایع مختلف مانند فناوری اد، فناوری غذایی و شبکههای اجتماعی، محصولاتی را ایجاد کردهام که تأثیری در مقیاس ایجاد میکنند. در Swiggy، من دستور کار ابتکارات کلیدی را برای بیش از 300000 ناوگان شریک تحویل کاربر، بهینه سازی فرآیندها و تجربه کاربر انجام دادم. در daily.dev، من یک بازیگر فعال در شکل دادن به برخی از چارچوبهای مدیریت محصول اصلی و راهاندازی محصولات پایهای بودم که رشد پلتفرم را تقویت میکرد.
در این مقاله، من میخواهم چشمانداز نوظهور مدیریت محصول را در نظر بگیرم، تغییراتی را که در هوش مصنوعی چشمانداز ایجاد میکند، و اینکه چگونه مدیر محصول تعدادی اهرم برای ایجاد نشان خود در چشمانداز پویا در دسترس دارد.
ظهور کیمیاگر محصول
مدیریت محصول، همانطور که می دانیم، در شرف تغییر اساسی است. روزگار مدیر محصول عام که مسئول نظارت بر کل چرخه عمر محصول است، به سرعت جای خود را برای نقش بسیار تخصصی تر و عملی تر، به قول من «کیمیاگر محصول» می دهد.
این نسل جدید از متخصصان محصولات قادر خواهند بود تخصص استراتژیک خود را با دانش عمیق طراحی، کدگذاری و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت قابلیت های خود ترکیب کنند. محرکهای کلیدی این تحول شامل گامهای سریعی است که هوش مصنوعی برمیدارد، همراه با نفوذ فزاینده آن به تمام نقاط فرآیند توسعه محصول.
همه اینها نشاندهنده یک تغییر اساسی در نحوه تفکر مدیران محصول در مورد نقش خود است که با دسترسی به مجموعهای از ابزارها و پلتفرمهای قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی هدایت میشود. این بر همه چیز تأثیر می گذارد، از ایده پردازی و اجرا گرفته تا همسویی با سهامداران و رهبری با نفوذ.
سه ستون کیمیاگر محصول
برای درک تکامل یک مدیر محصول، میتوانیم مسئولیتهای آنها را در سه رکن متمایز طبقهبندی کنیم: ایدهپردازی، اجرا، و همسویی و رهبری با نفوذ.
ایده پردازی
این راهبردی ترین و رویایی ترین رکن مدیریت محصول است. این شامل فعالیت هایی مانند تجزیه و تحلیل روند بازار، تعیین اهداف و مقاصد و توسعه مشخصات محصول. هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی در این حوزه خواهد داشت و به چندین روش به مدیر محصول کمک می کند:
استراتژی و چشم انداز
ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند مدیران محصول را قادر به تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از دادههای بازار، بینش مشتری و روندهای صنعت کنند و خود را به سمت تدوین استراتژیهای مبتنی بر داده و آیندهنگر مجهز کنند. این بدان معناست که مدیران محصول ورودیهای خود را بهتر تنظیم میکنند، سؤالات خود را بهتر چارچوب میدهند و با تکیه بر بینشهای تقویتشده با هوش مصنوعی از تجزیه و تحلیل دادههای خالص به سمت تصمیمگیری حرکت میکنند.
تعیین اهداف
مدیران محصول می توانند به معیارهای هدف توصیه شده توسط هوش مصنوعی و KPI ها که به شدت با استراتژی کلی هماهنگ هستند، که به آنها زمان بیشتری برای اصلاح و نهایی کردن می دهد و از ابتدا ایجاد نمی کند. هوش مصنوعی حتی میتواند پیشنویس PRD و بریفهایی را برای مشخصات محصول بر اساس ورودیهای مدیر محصول تهیه کند.
کشف مشتری
در حالی که هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین ارتباط مستقیم با مشتریان شود، میتواند بینشهای مشتری را ترکیب و فیلتر کند تا به مدیر محصول اجازه دهد منابع را روی ارزشمندترین بازخوردها متمرکز کند تا دیدگاههای واقعی مشتری را تقلید کند.
اعدام
این دومین رکن تاکتیکیتر مدیریت محصول است: شامل حوزههای تضمین کیفیت، حمایت از منابع و آمادهسازی عرضه به بازار است. با خودکارسازی و هموارسازی وظایف مختلف در این زمینه، ابزارهای تست مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند کار شناسایی باگها و ناسازگاریها را قبل از ایجاد مشکل انجام دهند. این باعث می شود مدیر محصول نگران تضمین کیفیت و ثبات محصول باشد.
آماده سازی ورود به بازار
هوش مصنوعی می تواند کارهای خلاقانه زیادی مانند نوشتن مطالب بازاریابی، طراحی گرافیک های تبلیغاتی، وبلاگ نویسی، تولید توضیحات محصول یا ایجاد محتوای رسانه های اجتماعی انجام دهد. مدیران محصول به نوبه خود می توانند بر تنظیم دقیق استراتژی فروش، هماهنگی کانال های توزیع، مدیریت انتظارات ذینفعان و آمادگی خود محصول تمرکز کنند.
تغییر منابع
در حالی که هوش مصنوعی میتواند بینش و توصیههایی را در مورد تغییر منابع ارائه دهد، این شهود انسانی و انعطافپذیری یک مدیر محصول است که در تنظیمات تیم و تعادل مجدد اولویتها بسیار حیاتی است.
همسویی و رهبری با نفوذ
سومین رکن همسویی و رهبری با نفوذ، مهارتهای نرم حیاتی و مسئولیتهای مدیریت ذینفعان مدیر محصول را در بر میگیرد. در این حوزه، تأثیر هوش مصنوعی هنوز در سطح متوسطی است زیرا تعامل انسانی و ایجاد روابط بین فردی از اهمیت بالایی برخوردار است:
برگزاری جلسات و کامنت های داخلی
هوش مصنوعی قطعا می تواند به تهیه دستور کار برای یک جلسه کمک کند، یادداشت برداریو اقدامات بعدی، هدایت بحث های تیمی سازنده و تقویت همسویی، وظیفه شماره یک مدیر محصول است. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیز می توانند به جریان اطلاعات کمک کنند، اما هنوز هم به طور ضمنی، بسیار مهم است که یک مدیر محصول درک کند و مطمئن شود که اطلاعات جریان دارد و واضح است.
همسویی ذینفعان و تیم
هوش مصنوعی باید بتواند به برنامه ریزی و ارائه اطلاعات کمک کند. با این حال، ایجاد اجماع و همسویی ذینفعان همچنان مستلزم تعامل فرد به فرد و مهارت های ارتباطی یک مدیر محصول است. از سوی دیگر، هوش مصنوعی میتواند وضوح چشمانداز، اهداف و جدول زمانی را ارائه دهد. با این حال، مدیر محصول نقش مهمی در توسعه درک و تعهد در یک تیم ایفا می کند.
روحیه تیم
هوش مصنوعی به یافتن جایی که ممکن است روحیه ضعیف باشد کمک میکند، اما اگر کسی بخواهد تیمی با عملکرد بالا داشته باشد، به ارتباط انسانی و مهارتهای رهبری از یک مدیر محصول نیاز دارد.
اتخاذ طرز فکر کیمیاگر محصول
همانطور که شغل مدیر محصول در حال تکامل است، متخصصان موفق باید همان چیزی را که فورستر آن را «کیمیاگر محصول» مینامد اتخاذ کنند: هوش استراتژیک و ترکیب آن با مهارتهای چند رشتهای و عملی. این بدان معناست که مدیران محصول باید مجموعهای از مهارتها و شایستگیهای جدید را کسب کنند.
اول، این شامل توانایی ایجاد اعلانهای مناسب برای ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی است تا خروجی مطابق با الزامات کیفیت بالا باشد، بنابراین مدیر محصول را قادر میسازد دقیقاً آنچه را که نیاز دارد و نیاز دارد بسازد.
ثانیاً، مستلزم ایجاد شایستگیهایی فراتر از چارچوب سنتی مدیریت محصول در حوزههایی مانند طراحی، کدگذاری و تجزیه و تحلیل دادهها است که مدیر محصول را برای ارتباط با تیمهای چندکاره بهتر مجهز میکند.
سوم، مدیران محصول باید مانند یادگیرندگان مادام العمر، چابک، سازگار با چشم انداز تکنولوژیکی در حال تغییر و به طور مداوم ارتقاء مهارت برای بهره برداری از جدیدترین پیشرفت های هوش مصنوعی به نفع خود باشند.
در نهایت، با افزایش اخیر ادغام هوش مصنوعی در توسعه محصول، مهم است که یک مدیر محصول بینش دقیقی در مورد اخلاق هوش مصنوعی، تعصب و اجرای مسئولانه به دست آورد و محصولاتش در بالاترین استانداردهای یکپارچگی و اعتماد کاربر قرار دارند.
مطالعات موردی: تحلیل کیمیاگر محصول در عمل
بیایید چند مطالعه موردی را در نظر بگیریم که رویکرد کیمیاگر محصول را نشان میدهد:
در مورد ریزش ماندگاری، حفظ مشتری و ریزش مشتری باید با جزئیات تجزیه و تحلیل شود. مدیر محصول باید مدل رشد دقیق را تعیین کند. با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، مدیر محصول می تواند با کمک مدل های زبانی مانند
GPT-3 برای تولید فرضیه اولیه و درخواست های تجزیه و تحلیل داده ها. از پیشبینی مبتنی بر هوش مصنوعی و مدلسازی پیشبینیکننده برای شناسایی عوامل کلیدی رشد و ریزش استفاده کنید. به طور مداوم مدل را اصلاح کنید، با بینش های تولید شده توسط هوش مصنوعی از تصمیم گیری آنها مطلع شوید.
در حین انجام تحقیقات بازار برای ایجاد یک برنامه، در اینجا آمده است که چگونه یک مدیر محصول می تواند از هوش مصنوعی استفاده کند: تجزیه و تحلیل نقاط درد و نیازهای کشف نشده در نظرات کاربران در فروشگاه های برنامه یا نظرات کاربران. ساخت پرسونا و پروفایل های کاربر از بینش داده ها. از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای مطالعه رقابت و معیار در برابر رهبران صنعت استفاده کنید.
در مورد اولویتبندی ویژگیها، مدیر محصول میتواند از هوش مصنوعی برای موارد زیر استفاده کند. هوش مصنوعی برای پیشنهادات درجه اول اولویت بندی.
اولویت بندی را بر اساس بینش های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، مانند تأثیر پیش بینی شده کاربر و تلاش برای توسعه، اصلاح کنید. مجموعههای مختلفی از سناریوها را از طریق شبیهسازی با استفاده از هوش مصنوعی اجرا کنید تا توصیههای مبتنی بر داده برای تکرار نقشه راه ویژگی ارائه کنید. با پذیرش این طرز فکر کیمیاگر محصول و به کارگیری ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی با نقش استراتژیک در گردش کار، مدیر محصول قادر است کارایی، نوآوری و تاثیر بینظیری را در قلب موفقیت سازمانی در عصر هوش مصنوعی ایجاد کند.
نتیجه گیری
هوش مصنوعی در حال برداشتن گامهای سریع در مدیریت محصول است که خود یک رشته در حال ظهور را تشکیل میدهد. با ادامه بهبود قابلیتهای هوش مصنوعی، نقش مدیر محصول سنتی بهطور چشمگیری تغییر خواهد کرد و با آن، نسل جدیدی از متخصصان محصول متولد میشوند: «کیمیاگر محصول». این نسل جدیدتر از متخصصان محصولات، زیرکی استراتژیک خود را با درک عمیق از طراحی، کدگذاری، و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از هوش مصنوعی برای بزرگنمایی توانایی های خود در سه بعد: ایده، اجرا، و همسویی و رهبری با نفوذ، پیوند می زند.
مدیران محصول می توانند در این چشم انداز پویا موفق شوند، تنها از طریق پرورش ذهنیت کیمیاگر محصول – مجموعه ای از شایستگی های جدید که شامل مهندسی سریع، مجموعه مهارت های بین رشته ای، سازگاری و حکمرانی اخلاقی هوش مصنوعی است. به عبارت دیگر، مدیران محصول در ادغام مجموعه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در گردش کار خود استراتژیک میکنند تا سطوح بیسابقهای از کارایی، نوآوری و تأثیرگذاری را باز کنند که میتواند به آنها به عنوان محرکهای ضروری موفقیت سازمانی در عصر هوش مصنوعی کمک کند.
همانطور که حرفه مدیریت محصول به تکامل خود ادامه می دهد، کیمیاگر محصول پیشرو و مرکز خواهد بود و انقلابی در نحوه تصور، ساخت و عرضه محصولات به بازار ایجاد می کند. اگر کسی با سرعت و تغییر چشمانداز به جلو حرکت کند، بهعنوان یک مدیر محصول، این میتواند یک مرز هیجانانگیز جدید باشد که در آن سازمانهایش را به موفقیتهای بزرگتری سوق دهد.