جان گاتا ، بنیانگذار و مدیرعامل Eescape.ai ، یک مبتکر بینایی است که بیشتر به خاطر کارهای برنده جایزه اسکار شناخته شده است ماتریس سه گانه پیشگام در رسانه های همهجانبه و فن آوری های آینده ، گیتا کار خود را صرف کاوش در تلفیق داستان پردازی ، ارائه در زمان واقعی ، محاسبات مکانی و هوش مصنوعی کرده است تا مرزهای چگونگی تجربه مخاطبان جهان روایت را تجربه کند.
با فرار، Gaeta اکنون در نمایش نسل بعدی محتوای فیلم تولید شده توسط AI و AI-Enhed متمرکز شده است. این پلتفرم به عنوان فضایی سرپرستی برای تجربیات شنوایی و بصری برجسته و با استفاده از هوش مصنوعی تولید می شود و آینده قصه گویی را از طریق قالب های آزمایشی و رسانه های هوشمند برجسته می کند. با توجه به این موج در حال ظهور کار خلاقانه ، Escape.ai در حال تعریف مجدد است که جریان در دوران هوش مصنوعی به نظر می رسد.
چه چیزی الهام بخش تأسیس Escape.ai است ، و چگونه می تواند به مأموریت دیرینه شما برای اختراع داستان های سینمایی از طریق فناوری پیوند بزند؟
فرار از یک مأموریت بسیار شخصی به دنیا آمد: برای توانمندسازی سازندگان برای گفتن داستانهای حماسی – بدون درخواست مجوز. برای چندین دهه ، هالیوود دروازه بان مقیاس سینمایی بوده است. اما با هوش مصنوعی ، موتورهای در زمان واقعی و قالب های همهجانبه ، اکنون ابزارهایی داریم که به هر خالق اجازه می دهیم دامنه یک استودیو را رقیب کند. فرار در مورد ساخت آن پل است-سکویی که داستان نویسان بینایی می توانند ابزارهای نسل بعدی را برای شکل دادن به جهان ، مالکیت IP خود داشته باشند و با غول ها سر به سر خود بروند. این در مورد دموکراتیک کردن سرگرمی است.
شما فرار را به عنوان یک سکوی “Neo Cinema” توصیف کرده اید. آیا می توانید تعریف کنید که سینمای NEO برای شما چه معنی دارد و تفاوت آن با سینمای دیجیتال سنتی یا حتی مدرن چیست؟
Neo Cinema یک روح و حرکتی است که در حال فشار در الگوی بعدی داستان پردازی و ساخت داستان در جهان است. این بنا بر پایه های سینما ساخته شده است و در عین حال مختل و تکامل آن نیز می شود.
عناصر سینمای نئو:
- روش ها و فن آوری های ساخت محتوای مختل کننده (Gen AI ، موتورهای بازی ، فناوری جدید)
- اشکال و قالب های سنتی و مبتکرانه برای داستان پردازی و ساخت جهانی
- کلاس خالق مدرن ، چابک و فناوری
از ماتریس برای جهش جادویی به ILMXLAB به بازی های حماسی به Inworld AI ، شما همیشه در تقاطع داستان و فناوری کار کرده اید. چگونه آن سفر DNA فرار را آگاه کرده است.
سفر من همیشه در مورد گسترش شیوه های داستان ها و جهان ها می تواند محدودیت های روایی را تجربه کند. با ماتریس، ما اسطوره سازی مجازی را نگاه کردیم. در Magic Leap و Ilmxlab ، ما با دنیای محبوب مانند جنگ ستارگان ، واقعیت تار را تجربه کردیم. در EPIC ، ما فلات بعدی سکوهای تعاملی سینمایی را به نمایش گذاشتیم. و در Inworld اولین قدم ها را به سمت شخصیت های هوشمند کاتالیز کردیم. Escape.ai جایی است که همه با هم جمع می شوند – و جایی که سازندگان ، نه شرکت ها ، کلیدها را نگه می دارند. این DNA بسیار مهم است: ما فقط قالبهای نوآوری نیستیم. ما در حال توزیع مجدد قدرت هستیم. با استفاده از AI و ابزارهای زمان واقعی ، سازندگان هم اکنون می توانند با استودیوهای Legacy-با توجه به خودشان-رقابت کنند. Escape.ai وجود دارد تا این دیدگاه واقعی شود.
هیجان انگیزترین یا تحول ترین روش هایی که می بینید AI و موتورهای بازی و بازی های مورد استفاده امروز در داستان پردازی وجود دارد؟
آنچه من را بیشتر هیجان زده می کند این است که عدم تقارن خلاق در حال ناپدید شدن است. با داشتن موتورهای تولید کننده هوش مصنوعی و بازی ، یک تیم کوچک – یا حتی یک خالق انفرادی – هم اکنون می تواند نمونه های اولیه جهان را نمونه برداری کند ، شخصیت های تحریک کننده ، ایجاد جلوه های بصری و ایده های مقیاس در روزها و نه ماه ها. این میانبرها نیستند – آنها چند برابر هستند. ما می بینیم که سازندگان ریسک می کنند ، به حماسه های شخصی می گویند و مستقیماً به فریاد می روند. هوش مصنوعی فقط استعدادهای طبیعی داستان نویسان انسان را تقویت نمی کند. این زمین با شنیدن صدای جدید ، زمین بازی را سطح می کند. این به داستان نویسان ایندی وسیله ای برای راه اندازی حق رای دادن می دهد – و در فرار ، آنها در واقع خود آنها
آیا شما اعتقاد دارید که فیلم سازی AI سرانجام با هالیوود سنتی ادغام می شود ، یا ما شاهد تولد یک صنعت کاملاً جدید هستیم؟
ما شاهد هر دو هستیم. هالیوود برخی از این ابزارها را جذب می کند – در حال حاضر. اما در عین حال ، ما شاهد موج جدیدی از داستان نویسان هستیم که منتظر دسترسی نیستند. آنها در حال ساخت اکوسیستم های خاص خود هستند-غیر متمرکز ، خالق و سوپر فناوری توانمند. این فقط یک تغییر فناوری نیست ؛ این یک اقتصادی است. هنگامی که سازندگان از ابزارهای نسل بعدی برای تهیه محتوای با کیفیت بلوک استفاده می کنند و آن را از طریق سیستم عامل هایی مانند توزیع می کنند فرار– در حالی که IP خود را حفظ می کنیم – ما فقط در حال تحول در صنعت نیستیم. ما در حال ایجاد یک موازی هستیم.
چگونه می توانید به شک و تردید پیرامون مشروعیت خلاق محتوای با کمک هوش مصنوعی پاسخ دهید؟ آیا این داستان ها هنوز هم می توانند “انسانی” باشند؟
قلب و ذهن انسان هنوز منبع است. اگر چیزی قادر به طنین انداز معتبر انسانی باشد ، نویسندگان انسانی صفر هستند. ابزارهای AI فقط دسترسی به تخیل انسان را گسترش می دهند ، به همان روشی که جلوه های ویژه امکان ساخت جادوگر اوز یا 2001 را فراهم می کند: یک ادیسه فضایی. گرافیک های اولیه رایانه ای فیلم هایی مانند Tron را ممکن ساخت و پس از رسیدن آن ، آیا مردم نگران این بودند که خلاقیت انسان منقرض شود زیرا ما به سمت رایانه ها روی می آوردیم تا برس رنگ بعدی ما شود؟ نه. داستانها هنوز ما هستند – ترس های ما ، امیدها ، اسطوره های ما – فقط اکنون می توانیم آنها را با وضوح تر ، انعطاف پذیر تر و مستقل تر بیان کنیم. AI جایگزین خلاقیت نمی شود. اما می تواند به رفع موانع بین بینایی و تحقق کمک کند. و از آنجا که سازندگان اکنون می توانند بدون بودجه گسترده یا پشتوانه شرکت ها ، بسازند و منتشر کنند ، ما در واقع می بینیم بیشتر داستان های انسانی – از صداهای بیشتر – از گذشته. اصالت در آزادی رونق می گیرد.
از نظر شما ، نویسندگان و بازیگران انسانی در آینده سینمای هوش مصنوعی چه نقشی دارند؟
آنها در مرکز خواهند بود – اما به روش های جدید. نویسندگان فقط توطئه های خطی را اسکریپت نمی کنند. آنها اکوسیستم های روایی را طراحی می کنند. بازیگران اجراهای فیزیکی و دیجیتالی را با هم مخلوط می کنند و شخصیت هایی را ایجاد می کنند که در رسانه ها باقی می مانند. چه تغییراتی بوم است – نه روح. هوش مصنوعی به سازندگان انسان اجازه می دهد تا بیشتر ، سریعتر و با محدودیت های کمتری انجام دهند. همچنین به آنها امکان کنترل آواتارها ، شخصیت ها و جهان هایی را که ایجاد می کنند – و توانایی کسب درآمد مستقیم از این دارایی ها را می دهد. ما در حال ورود به دوره ای از حاکمیت خلاق هستیم.
شما گفتید که فرار است. مهارت های جدید فیلمسازان امروز برای پیشرفت در این دنیای خلاق ترکیبی چیست؟
استادان جدید امروز گاهی اوقات مانند طراحان سیستم فکر می کنند. با دسترسی بی سابقه ای به تکرار سریع ، آنها می توانند به سرعت شکست بخورند و از اشتباهاتی که منجر به درک بهتر داستان می شوند ، بیاموزند وت ساختار-جهانی سازی و پذیرش مخاطبان. امسال و فراتر از آن ، شاهد همگرایی بزرگی بین این بخش پیشگام و بخش قبل از موجود از ریسک های خلاقانه طبیعی ، نویسندگان درخشان ، تولید کنندگان و مجریانی که غالباً از مجتمع رسانه ای “هالیوود” ناامید شده اند ، هنوز هم به این محدودیت محدود شده اند. از همه مهمتر ، خالق مدرن شروع به درک ارزش مالکیت می کند زیرا آنها نسبت به استثمار پارادایم قدیمی محتاط تر می شوند. حداقل امیدوارم که آنها باشند. برای ساختن چیزی زیبا نیست – شما باید دنیای خود را ، از IP خود محافظت کنید و مسیرهای پایدار را برای کار خود بسازید. Escape.ai برای پشتیبانی از کل چرخه خلاق وجود دارد – از جرقه تا دنیای داستان تا سکو.
شما Escape.ai را به عنوان “Netflix برای Neo Cinema” توصیف کرده اید. این تجربه برای بینندگان چگونه به نظر می رسد – و چگونه با یک سکوی جریان سنتی تفاوت دارد؟
Escape.ai در چهره خود به عنوان یک سرویس پخش زیبا ارائه می شود اما فقط جایی نیست که شما ساعت – این مقصدی است که می توانید وارد کردن فراتر از دنیای جدید محتوای اصلی برش ، مکانهای اجتماعی وجود دارد که سازندگان آن را در آن آویزان می کنند ، با یکدیگر ملاقات می کنند و با طرفداران ملاقات می کنند. مکانهایی مانند فید اجتماعی ما یا تئاتر همهجانبه آینده یکپارچهسازی با سیستمعامل ما. هر بازدید کننده ای برای فرار می تواند فیلم ها را به طور سنتی تماشا کند یا به معنای واقعی کلمه می تواند به یک دکمه فرار برخورد کند و خود را در یک تئاتر تعاملی اجتماعی پیدا کند که در آنجا می توانند با دوستان خود تماشا و جشن بگیرند. این مکانی است که داستانها می توانند تکامل پیدا کنند ، جایی که سازندگان می توانند مستقیماً با مخاطبان صحبت کنند ، و جایی که طرفداران می توانند از آنچه در آینده ساخته می شود پشتیبانی و تأثیر بگذارند. و چون سازندگان خود کار آنها ، آنها همچنین می توانند آن را در بازی ها رشد دهند (Neo Play اکنون در حال توسعه است) ، سری ، کالا – بدون از دست دادن کنترل. این قدرت سینمای نئو است.
شما ویژگی هایی مانند تئاترهای مجازی و مجلات خالق را معرفی کرده اید – آیا می توانید در مورد چگونگی فرار خطوط بین اقتصادهای جریان ، اجتماعی و خالق صحبت کنید؟
Escape.ai به گونه ای طراحی شده است که سازندگان و مخاطبان را در همان فضا قرار می دهد – نه فقط به عنوان بینندگان بلکه به عنوان یک جامعه. تئاترهای مجازی با مشارکت جهانی به نمایشگاه های برتر در زمان واقعی اجازه می دهند. مجلات خالق شفافیت و بینش در مورد روند خلاقانه ارائه می دهند. این فقط سرگرمی نیست – این یک اکوسیستم است. و ما این را به مدلهای اقتصادی متصل می کنیم که به سازندگان برای تعامل پاداش می دهند ، نه فقط دیدگاه ها. مالکیت IP پایه و اساس یک اقتصاد خالق واقعی می شود – جایی که موفقیت به اشتراک گذاشته می شود ، و طرفداران احساس می کنند با دنیایی که به آنها کمک می کنند در ارتباط باشند.
Escape.ai به سازندگان این امکان را می دهد تا مالکیت IP خود را حفظ کنند – نادر در دنیای سرگرمی امروز. این برای فلسفه شما چقدر مهم است؟
این است هسته از فلسفه ما بدون مالکیت ، سازندگان کار هستند. با مالکیت ، آنها معمار فرهنگ هستند. در Escape.ai ، ما در حال ساختن دنیایی هستیم که هنرمندان برای گفتن داستانهای خود مجبور نیستند حقوق خود را بفروشند. آنها یک بار می سازند ، برای همیشه و IP خود را در قالب های خود رشد می دهند. فناوری نوظهور مانند Genai تولید محتوا را آسانتر می کند – اما انتشار این محتوا به پایگاه های فن اجازه می دهد تا ظاهر شود و این باعث می شود IP با ارزش تر شود ، زیرا می تواند در بازی ها ، شبیه سازی ها ، دنباله ها ، حتی کالاها مقیاس بندی شود. ما می خواهیم سازندگان نه تنها دنیاهای نمادین را بسازند – بلکه به اساطیر داشته باشیدبشر تمام آنچه گفته شد ، افراد پشت فرار نیز در واقع سازندگان هستند. ما قصد داریم با بسیاری از سازندگان در پیگیری اصل های خود با بسیاری از سازندگان همکاری کنیم.
برای یک فیلمساز جوان یا هنرمند بازی که این مطلب را می خواند – توصیه شما در مورد شروع کار در سینمای نئو چیست؟
ساخت جهان خود را شروع کنید – حتی اگر کوچک باشد. از ابزارها – موتورهای بازی ، ژنراتورهای هوش مصنوعی ، ویراستاران جهان استفاده کنید و با انجام این کار یاد بگیرید. منتظر اجازه نباشید. منتظر یک چراغ سبز نباشید. امروز می توانید محتوای سینمایی ایجاد کنید. اگر ایده های شما قانع کننده است ، حتی ممکن است هر چیزی را در سیستم عامل های جریان به چالش بکشید. مهمترین چیز شماست صدابشر این زمان برای سازندگان جسورانه است که قدم به جلو می گذارند. دروازه ها باز هستند. لطفاً بدانید که فرار برای سازندگان در سراسر طیف است ، از تازه که به تازگی گرفته شده است تا بسیار مستقر. اگر می خواهید سیستم را کنار بگذارید ، و داستانی را که می خواهید آن را که به شما گفته شده است ، بگویید ، به Neo Cinema مراجعه کنید.
با تشکر از شما برای مصاحبه عالی ، من از خوانندگان می خواهم که بازدید کنند فرار و چند شورت را تماشا کنید تا آینده پخش ویدیو و داستان های دیجیتال را تجربه کنید.