تجسم مجدد مخابرات: نقش GenAI در ارتقای تجربیات مشتری


همانطور که GenAI به تغییر چشم‌انداز کسب‌وکار ادامه می‌دهد، ما به طور مستقیم با ظهور پیشرفت‌های تکنولوژیکی مواجه می‌شویم که سریع‌تر، نوآورانه‌تر و عمیق‌تر از هر چیز دیگری که تاکنون به عنوان یک جامعه شاهد بوده‌ایم.

تأثیرات GenAI آنقدر فراگیر است که نه تنها یک انقلاب فنی را تحریک می کند، بلکه آغازگر عصر جدیدی است که در آن احتمالاً هر حوزه – از نحوه کار ما تا نحوه زندگی روزمره ما – تا حدی تغییر خواهد کرد. در حالی که بسیاری از صنایع تلاش می کنند تا در سریع ترین زمان ممکن از مزایای GenAI بهره ببرند، یک صنعت رویکرد کندتری برای پذیرش در پیش گرفته است: مخابرات. در واقع داده ها نشان می دهد فقط 22% ارائه دهندگان خدمات ارتباطی (CSP) راه حل های GenAI را پیاده سازی کرده اند.

علیرغم اینکه شرکت‌های مخابراتی در مقایسه با سایر شرکت‌ها در صنایع دیگر که سفرهای خود را تسریع کرده‌اند، ظاهراً سفر GenAI خود را با سرعت کمتری پیش می‌برند، رویکرد ثابت مخابرات بازتاب صنعتی نیست که نمی‌تواند مزایای این فناوری را ببیند. در عوض، این نتیجه صنعتی است که عمیقاً در جامعه مدرن ریشه دوانده است و سعی می کند تعادل دقیقی بین رعایت استانداردهای اصلی خود ایجاد کند و در عین حال برای همگام شدن با نوآوری های فناوری های نوظهور تکامل یابد.

تأثیرات استفاده از GenAI در مخابرات بسیار فراتر از صنعت است. Telecom به خوبی آماده است تا مزایای بسیار زیادی از GenAI را تجربه کند، اما مسیر رو به جلو مستلزم درک بهتر اختلالات احتمالی فناوری ارائه شده و دید واضحی از چگونگی تغییر مخابرات آنگونه که ما می‌دانیم دارد.

GenAI در Telecom: A Case Classic of Steady Wins the Race

زمانی که پیشرفت‌های فنی به وجود می‌آیند، صنایع بلافاصله تبدیل شدن به یک پذیرنده اولیه را به عنوان هدف اولیه در نظر می‌گیرند. در حالی که سطح مشخصی از سرعت برای چشم‌انداز کسب‌وکار ضروری است تا با دنیای همیشه در حال تغییر ما همگام شود، مهم‌ترین نکته مهم این است که از چشم‌پوشی نکنیم: نرخ اجرا هرگز نباید هزینه داشته باشد. این به ویژه برای GenAI صادق است.

مخابرات صنعت دیرینه ای است که نه تنها به شدت به آن وابسته است، بلکه نقش بزرگی در جامعه معاصر ایفا می کند، بلکه صنعتی است که نمی تواند از حقیقت منحرف شود و نیاز به امنیت قوی دارد. با توجه به این موضوع، مخابرات نمی‌تواند ذهنیت «سریع حرکت، بعداً تعمیر» با GenAI را بپذیرد. برای این صنعت، پیاده سازی باید بدون عیب و نقص باشد.

از آنجایی که مخابرات منبع نیرو در پشت بسیاری از تجربیات روزانه ما است، بزرگترین چالش GenAI تضمین داده های مناسب و چارچوب مناسب برای پشتیبانی از آن برای فعال کردن موارد استفاده است. این یک مانع بزرگ بوده است که به شدت به این صنعت کمک کرده است که رویکرد محتاطانه‌تر و متعاقباً کندتر نسبت به سایرین اتخاذ کند.

داده ها پایه و اساس تجربیات مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و کیفیت خروجی سیستم های GenAI مستقیماً با ورودی داده ای که آنها آموزش دیده اند مرتبط است. در مخابرات، موارد استفاده GenAI دارای ریسک بسیار بالایی هستند و ورودی اشتباه می تواند منجر به خروجی مضر شود.

یک مورد استفاده را تصور کنید که در آن یک ارائه‌دهنده از یک نماینده GenAI برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده می‌کند: یک مشتری برای کمک به حل مشکلات به این عامل تکیه می‌کند. حال بگوییم یک مشتری با نمونه ای مواجه می شود که باید شبکه خود را تعمیر کند. در این نوع تعامل، جایی برای خطا وجود ندارد. اگر یک توهم رخ دهد (که چالش رایجی بود که سایر صنایع پس از استقرار سریع GenAI دیدند)، پاسخ یا اقدام اشتباه فقط باعث ناراحتی جزئی نخواهد شد. در عوض، این پتانسیل را دارد که شبکه را برای صدها هزار و حتی میلیون ها نفر از کار بیاندازد. پیامدهای این نوع خاموشی گسترده، توده‌ها را بدون اتصال می‌گذارد، چیزی که بسیاری در دنیای دیجیتالی امروزی نمی‌توانند از عهده آن برآیند. این نوع اختلال در مقیاس کوچک نیست. این می تواند مانع از توانایی مردم برای برقراری ارتباط شود و به طور ناگهانی تلاش برای حل یک مشکل باعث ایجاد توهم به یک مسئله امنیت ملی شده است.

برای اطمینان از جلوگیری از این نوع نمونه، صنعت مخابرات باید قبل از تمرکز بر اجرای GenAI، اقدامات پیشگیرانه را در اولویت قرار دهد. پرداختن به این مانع، صنعت را ملزم کرده است که به مجموعه‌های آموزشی جدید برای مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مخصوص داده‌های مخابراتی اهمیت دهد، که این امر باعث شده است. مانع اصلی برای CSP ها در سفرهای GenAI خود.

در حالی که سایر صنایع برای راه‌اندازی راه‌حل‌های GenAI خود رقابت می‌کردند، مخابرات باید بر روی backend تمرکز می‌کرد تا مطمئن شود که دقیق‌ترین و مطمئن‌ترین چارچوب‌ها برای پشتیبانی مناسب از این راه‌حل‌ها ساخته شده‌اند. با راه اندازی GenAI با سرعت خود و ایجاد زمینه های اساسی برای فعال کردن آن، مخابرات اکنون مجهز شده است تا نوآوری خود را با نرخ تصاعدی تجربه کند.

چگونه GenAI مخابرات را تغییر خواهد داد

با نگاهی به چشم انداز مخابرات، پیشرفت صنعت بسیار خطی بوده است. حرکت از 3G به 4G به اکنون 5G، مسیر روشنی به جلو وجود داشته است. این خطی بودن باعث رقابت تنگاتنگ در صنعت شده است که تا همین اواخر باعث می شد رشد راکد بماند.

علیرغم اینکه یک فناوری خارج از مخابرات است، معرفی GenAI این توانایی را دارد که مسیر صنعت را تغییر دهد و دوباره فعال کردن سودآوری. با ایجاد پایه و اساس مناسب، GenAI ارائه دهندگان را افزایش می دهد فرصت ها برای ایجاد درآمد جدید (51%)، کاهش زمان ورود به بازار (40%) و بهبود بهره وری کارکنان (39%).

همانطور که شاهد افزایش نرخ استقرار GenAI هستیم، می‌توان انتظار داشت که این امر منجر به تغییرات بیشتر در سراسر صنعت از جمله:

  • روابط جدید بین فروشندگان و ارائه دهندگان: مشارکت ها همیشه نقش مهمی در ارتباطات مخابراتی داشته اند، اما GenAI معنای جدیدی به روابط شرکا با فروشندگان خود خواهد داد. GenAI می تواند ارائه دهندگان را با ایجاد جریان های درآمدی جدید و کمک به کاهش زمان عرضه راه حل ها به بازار، توانمند کند. دستیابی به این قابلیت‌ها می‌تواند پرهزینه باشد، برای مقابله با این چالش، ما در حال حاضر شاهد گسترش فروشندگان به ارائه مدل‌های بنیادی هستیم تا خدمات GenAI را برای CSPها در دسترس‌تر کنند، و این روابط فروشنده‌ها را از همیشه مهم‌تر می‌کند.
  • چشم انداز استعدادهای مخابراتی: استفاده از GenAI نه تنها با کاهش بار وظایف زائد کارکنان به بهبود بهره وری کمک می کند، بلکه این راه حل ها آینده نیروی کار جدید مخابراتی را نیز تقویت می کنند. پیش از این، مخابرات صنعتی بوده است که به مجموعه ای از مهارت های بسیار قدیمی و خاص نیاز دارد. GenAI اکنون در حال تجدیدنظر در معنای کار در این زمینه است و به استعدادهای جدید اجازه می دهد تا به صنعت نفوذ کنند. GenAI می تواند برای تجهیز کارمندان با تجربیات مختلف برای مقابله با وظایفی که قبلاً به پیشینه مخابراتی نیاز داشتند، استفاده شود. در عین حال، کارشناسان در مخابرات را قادر می‌سازد تا به «فوق‌کارشناس» تبدیل شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از وظایف پیش پا افتاده‌تر نقش‌های خود دور شوند و بر مناطق استراتژیک‌تر تمرکز کنند. این تغییر نیروی کار همچنین تمرکز عمیق‌تری در ارتباطات مخابراتی بر آموزش‌ها و مهارت‌های مجدد GenAI خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که کارکنان به درستی از این فناوری استفاده می‌کنند.

وقتی صحبت از مخابرات به میان می‌آید، استقرار GenAI فقط نحوه عملکرد شرکت‌ها را تغییر نمی‌دهد – به عنوان پایه‌ای برای تعاملات ضروری امروزی، این فناوری همچنین جرقه‌ای ایجاد تحول گسترده‌تری در سراسر صنعت می‌کند.

همانطور که انقلاب هوش مصنوعی ادامه دارد، ما وارد چیزی شده ایم که فقط با انقلاب صنعتی دوم قابل مقایسه است. ما نه تنها تلاش می‌کنیم از قدرت‌های فناوری استفاده کنیم که به طور فزاینده‌ای هوشمند است، بلکه راهی را برای نفوذ در همه حوزه‌های ممکن نیز پیدا کرده است. GenAI مخابرات را به سمت اوج تحول بزرگ سوق داده است و با اتخاذ یک رویکرد ثابت و ایمن برای استقرار، صنعت آماده ورود به فاز بعدی است.



منبع:unite.ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *