اعداد واضح است: نوجوان ChatGPT استفاده برای تکالیف مدرسه از سال 2023 دو برابر شده است. این تغییر جزئی نیست. این یک سیگنال است که دانش آموزان رویکرد جدیدی را برای یادگیری اتخاذ می کنند.
بیایید ببینیم در حال حاضر در مدارس چه اتفاقی می افتد.
جدیدترین داده های تحقیقاتی پیو نشان میدهد که اکنون 26 درصد از نوجوانان از ChatGPT برای انجام تکالیف مدرسه استفاده میکنند، در مقایسه با 13 درصد در سال 2023. این افزایش چشمگیر در مدت زمان نسبتاً کوتاهی اتفاق افتاد و خط روند همچنان بالا میرود.
اما داستان واقعی زمانی نمایان میشود که عمیقتر به دادهها نگاه کنیم:
دانشآموزان و دانشآموزان دبیرستانی پیشرو هستند – 31 درصد به طور فعال از ChatGPT استفاده میکنند، در مقایسه با 20 درصد از دانشآموزان راهنمایی. با افزایش تقاضاهای تحصیلی، دانش آموزان به طور طبیعی به ابزارهای هوش مصنوعی روی می آورند تا به مدیریت حجم کاری خود کمک کنند.
اعداد آگاهی داستان جالب دیگری را بیان می کنند:
- 79% از نوجوانان اکنون در مورد ChatGPT می دانند (از 67%)
- 32% می گویند که چیزهای زیادی در مورد آن می دانند (از 23%)
- حدود یک چهارم دانشآموزان کلاس نهم و دهم کاربر ChatGPT هستند
اما جالبترین چیز اینجاست: آشنایی باعث پذیرش میشود. در میان نوجوانانی که ChatGPT را به خوبی می شناسند، 56٪ از آن برای کارهای مدرسه استفاده می کنند. این برای کسانی که فقط در مورد آن شنیده اند به 18٪ کاهش می یابد.
این الگو چیزی بسیار مهم را نشان می دهد پذیرش هوش مصنوعی در آموزش – فقط دسترسی به ابزارها نیست. همچنین در مورد درک پتانسیل آنها است. هر چه دانش آموزان بیشتر در مورد این ابزارها یاد بگیرند، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها را در فرآیند یادگیری خود ادغام کنند.
هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از ابزار آموزشی است. و بر اساس این اعداد، تازه شروع این تحول را می بینیم.
واقعاً نوجوانان در مورد هوش مصنوعی چه فکر می کنند
بیایید ببینیم نوجوانان واقعاً چگونه در مورد هوش مصنوعی فکر می کنند. شگفت انگیزترین یافته؟ آنها در رویکرد خود بسیار ظریف تر از آن چیزی هستند که اکثر مردم تصور می کنند.
در اینجا چیزی است که تحقیقات Pew در مورد نحوه نگاه نوجوانان به ChatGPT نشان می دهد:
تحقیقات به عنوان برنده آشکار ظاهر می شود – 54٪ از نوجوانان ChatGPT را ابزاری معتبر برای کاوش در موضوعات جدید می دانند. فقط 9 درصد فکر می کنند که استفاده از آن به این شکل از یک خط عبور می کند. به نظر میرسد نوجوانان هوش مصنوعی را بهعنوان یک دستیار تحقیقاتی میبینند تا یک میانبر.
اما وقتی نوبت به وظایف خاص می رسد، نوجوانان مرزهای مشخصی را ترسیم می کنند:
- تکلیف ریاضی؟ فقط 29 درصد فکر می کنند که مشکلی ندارد
- مقاله نویسی؟ فقط 18 درصد از این موضوع حمایت می کنند
- در واقع، 42٪ به طور فعال با استفاده از ChatGPT برای مقالات مخالف هستند
این تصادفی نیست – چیز جالبی را در مورد نحوه نگاه نسل بعدی به هوش مصنوعی نشان می دهد. آنها کورکورانه آن را در آغوش نمی گیرند یا رد نمی کنند. در عوض، آنها در حال توسعه چارچوب اخلاقی خود در مورد زمان و چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در آموزش هستند.
عامل اعتماد به ویژه جالب است. هرچه نوجوانان ChatGPT را بیشتر درک کنند، با آن راحتتر میشوند – اما فقط برای کارهای خاص. در میان کسانی که ChatGPT را به خوبی می شناسند، 79٪ از استفاده از آن برای تحقیقات پشتیبانی می کنند. با این حال، حتی این کاربران قدرتمند نیز در مورد مقاله نویسی تردید دارند.
حالا برای بخشی که هیچ کس در مورد آن صحبت نمی کند…
دیگر مطالعات اخیر چیزی را یافته اند که باید همه ما را مکث کند: بین استفاده از هوش مصنوعی و مهارت های تفکر انتقادی یک رابطه منفی قوی وجود دارد. این یک چالش واقعی است که باید به آن پرداخته شود.
به این فکر کنید که این به چه معناست:
- دانشآموزان ممکن است مهارتهای تفکر بلندمدت را با کارایی کوتاهمدت مبادله کنند
- ابزارهایی که تکالیف را آسانتر میکنند میتوانند یادگیری را سختتر کنند
- ما شاهد شکافی بین تکمیل کار و درک واقعی هستیم
این یک وضعیت دشوار برای مربیان ایجاد می کند. چگونه بین واقعیت حضور هوش مصنوعی در آموزش و نیاز به توسعه مهارتهای تفکر حیاتی تعادل برقرار میکنید؟
پاسخ این است که هوش مصنوعی را مسدود نمی کند – آن کشتی حرکت کرده است. در عوض، مربیان به رویکردهای جدید نیاز دارند:
- آموزش به دانشآموزان که چه زمانی از هوش مصنوعی استفاده کنند و چه زمانی به تفکر خود تکیه کنند
- ایجاد تکالیفی که با هوش مصنوعی کار می کنند تا بر خلاف آن
- کمک به دانش آموزان در درک تفاوت بین استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار در مقابل عصا
جایی که این همه به سمت
دو برابر شدن استفاده نوجوانان از ChatGPT پیش نمایشی از آنچه در راه است است. وقتی منحنیهای پذیرش به این سرعت حرکت میکنند، معمولاً شتاب میگیرند، نه کند. و با توجه به اینکه 79٪ از نوجوانان اکنون از ChatGPT آگاه هستند، ما از مرحله “کشف” به مرحله “ادغام” می رویم.
به این موضوع فکر کنید: هر نوجوانی که با موفقیت از ChatGPT برای تحقیق استفاده میکند، سفیر میشود و آنچه ممکن است را به دیگران نشان میدهد. آن میزان استفاده 56 درصدی در میان نوجوانانی که واقعا این ابزار را می شناسند؟ این احتمالاً خط پایه آینده ما است.
چرا این موضوع فراتر از کلاس درس مهم است:
این نوجوانان فقط دانش آموز نیستند – آنها نیروی کار آینده ما هستند. آنها در حال توسعه مهارت ها و ذهنیت های هوش مصنوعی هستند که نحوه برخورد آنها با مشکلات، یادگیری مفاهیم جدید و مدیریت اطلاعات را شکل می دهد. روشی که آنها به طور انتخابی از هوش مصنوعی استفاده می کنند – پذیرفتن آن برای تحقیق و در عین حال محتاط ماندن در مورد مقاله ها – نشان دهنده پیچیدگی است که بسیاری از بزرگسالان حتی هنوز آن را توسعه نداده اند.
چند نکته کلیدی از داده های Pew:
- سرعت تغییر: دوبرابر شدن استفاده در یک سال سیگنالی از تغییر اساسی در رویکردهای یادگیری است
- پذیرش هوشمند: نوجوانان در مورد زمان و نحوه استفاده از این ابزارها دیدگاه های متفاوتی را ایجاد می کنند
- عامل دانش: درک استفاده از درایوها همانطور که آگاهی رشد می کند، انتظار داشته باشید که پذیرش دنبال شود
- الگوهای سطح درجه: افزایش استفاده در بین دانش آموزان مسن نشان می دهد که ابزارهای هوش مصنوعی با افزایش پیچیدگی تحصیلی ارزشمندتر می شوند
پیشبینی من این است: ما فقط یک روند آموزشی را تماشا نمیکنیم، بلکه مراحل اولیه چگونگی رویکرد نسل بعدی به دانش و یادگیری را میبینیم. سوال اصلی این نیست که آیا هوش مصنوعی بخشی از آموزش خواهد بود یا خیر، بلکه این است که چگونه روشهای آموزش و یادگیری خود را با این واقعیت جدید تطبیق دهیم.
نوجوانان در این مطالعه راههای جدیدی برای تفکر در مورد کسب دانش پیشرو هستند. و این چیزی است که همه دست اندرکاران آموزش باید بدانند.