استارتاپ هوش مصنوعی هوشیاری بنا بر گزارش ها ، در مذاکرات اواخر مرحله برای جمع آوری 500 میلیون دلار با ارزش 14 میلیارد دلاری. آن شکل – اولین بار توسط ژورنال وال استریت -آیا یک افزایش شهاب سنگ برای یک شرکت به سختی سه ساله را نشان می دهد و آن را با شرکت های فنی تثبیت شده ارزیابی می کند.
آیا این ارزش گذاری بلند آسمان توجیه شده است ، یا این نشانه ای از واقعیت عجیب هوش مصنوعی است؟
“موتور پاسخ” 14B دلار
Perplexity AI خود را به عنوان “موتور پاسخ” به بازار عرضه می کند-یک ابزار جستجوی دارای هوش مصنوعی که به جای لیست آشنا پیوندهای آبی ، پاسخ مستقیم با منابع استناد را ارائه می دهد. این مفهوم اشتیاق سرمایه گذار فوق العاده ای را به خود جلب کرده است. در کمتر از 18 ماه ، ارزیابی Perplexity از حدود 520 میلیون دلار در آغاز سال 2024 به 9 میلیارد دلار تا دسامبر 2024 افزایش یافت و اکنون به طور بالقوه به 14 میلیارد دلار در اواسط سال 2025بشر این یک افزایش 27 برابر شگفت آور ارزش در کمتر از دو سال است.
با توجه به این تعداد ، کشش Perplexity در واقع قابل توجه است: بنا بر گزارش ها ، استارتاپ 100 میلیون دلار درآمد مکرر سالانه (ARR) تولید می کند و بیش از 400 میلیون پرس و جو جستجو در هر ماه را به خود اختصاص می دهد و به آن سهم 6.2 ٪ از بازار جستجوی هوش مصنوعی نوظهور می دهد. این شرکت همچنین یک فهرست Who-Who از پشتیبانان را مونتاژ کرده است: ACCL در دور جدید پیشرو است و سرمایه گذاران قبلی شامل NVIDIA (از طریق صندوق آن) ، اکسپدیشن جف بزوس ، IVP ، NEA ، صندوق بینایی SoftBank ، Databricks Ventures و Bessemer هستند.
قدم Perplexity این است که جستجوی سنتی برای اختلال در AI است که می تواند اطلاعات را برای کاربر سنتز کند. موتور آن ترکیب می شود مدل های بزرگ زبان (LLMS) با فهرست بندی وب در زمان واقعی برای ارائه پاسخ های مختصر با اطلاعات و استنادهای به روز ، و نه فقط پیوندها. پذیرندگان اولیه از توانایی پرسیدن سؤالات طبیعی و دریافت پاسخ ساده با منابع پیوست شده ستایش کرده اند-ترکیبی از هوش مصنوعی مکالمه ای به سبک چت و موتور جستجو.
حتی وجود دارد شایعاتی مبنی بر اینکه اپل در نظر دارد ادغام جستجوی هوش مصنوعی Perplexity را در نظر بگیرد به سافاری ، که در صورت تحقق معامله می تواند به طور گسترده ای به کاربر خود برسد. همه اینها یک تصویر گلگون را نقاشی می کند. با این حال ، یک ارزیابی 14B دلاری برای یک شرکت جوان با محصول طاقچه ، شک و تردید را دعوت می کند. برای سنجش در صورت ضمانت ، باید چشم انداز Perplexity را در برابر غول هایی که در برابر آن قرار دارند ، وزن کند.
آیا Perplexity می تواند امپراتوری جستجوی Google را به چالش بکشد؟
بحث در مورد جستجو بدون تأیید تسلط گوگل غیرممکن است. Google حدود 90 ٪ از پرس و جوهای جستجوی جهانی را به خود اختصاص می دهد – سهم آنقدر بزرگ که حتی چند درصد از امتیاز “یک تغییر لرزه ای محسوب می شود. در واقع ، سهم گوگل دقیقاً زیر 90 ٪ سقوط کرد در اواخر سال 2024 برای اولین بار از سال 2015 ، سیگنال می دهد که ترک ها در انحصار طولانی مدت آن شکل می گیرند.
اما بیایید واضح باشیم: جستجوی Google هنوز یک امپراتوری است و روزانه میلیاردها نمایش داده می شود و هر سال صدها میلیارد درآمد تبلیغات را ایجاد می کند. هر تازه وارد که سعی در “جایگزینی Google” دارد ، با یک کار هرکولین روبرو است.
برچسب قیمت 14B دلاری Perplexity فرض می کند که می تواند به طور معناداری در یک عرصه جستجوی “AI-First” که خود Google وارد می کند ، رقابت کند. نکته قابل توجه ، گوگل هنوز ایستاده است. در 2023-2024 ، گوگل شروع به چرخش کرد نمای کلی AI در نتایج جستجوی آن-پاسخ های خلاصه AI در بالای صفحه (بخشی از تجربه تولیدی جستجوی آن). این نمای کلی AI قبلاً میلیاردها بار در برنامه آزمایشی Google استفاده شده است.
به عبارت دیگر ، Google به سرعت در حال پخت و پز یک تجربه شبیه به گیج کننده در محصول خود برای مخاطبان موجود میلیارد ها است. و ابزاری حتی قدرتمندتر در اینجا وجود دارد: Google مدل های AI Gemini برای تقویت این پاسخ های هوش مصنوعی ، استدلال پیشرفته تری را قول دهید. به قول Google ، ترکیبی از نمای کلی AI با مدل های Gemini به کاربران این امکان را می دهد تا سؤالات پیچیده ای را در یک مورد از آنها بپرسند و نتایج کاملی را بدست آورند که حتی ظریف تر هستند.
همه این بدان معنی است که سرگیجه در برابر یک فرد استاتیک رقابت نمی کند. این در برابر یک هدف متحرک با منابع تقریباً نامحدود است. پایگاه جنگ و پایگاه کاربر جنگی Google (برای ذکر معاملات پیش فرض جستجوی پیش فرض که برای نگه داشتن جلو و مرکز Google میلیاردها دلار پرداخت می کنند) مزایای دفاعی بسیار زیادی را به آن می بخشد. تاریخ نشان می دهد که فریب کاربران به دور از Google بسیار دشوار است.
یک نمونه ترسناک ، Neeva ، یک راه اندازی جستجوی حریم خصوصی و متمرکز بر حریم خصوصی است که توسط Ex-Googlers راه اندازی شده است. علی رغم ساختن یک موتور جستجوی با کیفیت بالا که از بعضی جهات از گوگل پیشی بگیرید در نتایج و UX ، Neeva محصول جستجوی مصرف کننده خود را در سال 2023 تعطیل کرد. همانطور که بنیانگذاران Neeva تاسفیدند ، “ما فهمیدیم که ساخت یک موتور جستجو یک چیز است و یک چیز کاملاً متفاوت برای متقاعد کردن کاربران عادی از نیاز به تغییر بهتر به انتخاب بهتر است.”
محصول آنها در تلاش برای غلبه بر بی تحرکی عادات کاربر و اکوسیستم گوگل بود. سرخوردگی با یک چالش مشابه روبرو خواهد شد: حتی اگر پاسخ های هوش مصنوعی آن عالی باشد ، چه تعداد کاربران روزمره عادت گوگل را می شکنند (یا می دانند که دچار اختلال وجود دارد) مگر اینکه عمیقاً در چیزی که قبلاً از آنها استفاده می کنند ادغام شود؟
به اعتبار خود ، سرخوردگی یک طاقچه کوچک اما معنی دار را در بین پذیرندگان اولیه حک کرده است. آن را 6.2 ٪ سهم از بخش “جستجوی AI” اشاره می کند که قطعاً در رادار کاربران فناوری اطلاعاتی است که با الگوی جستجوی جدید آزمایش می کنند. اگر اپل یا یک بستر مهم دیگر قرار بود ادغام (همانطور که شایعه شده است) ادغام شود یا اگر گوگل در کیفیت جستجوی هوش مصنوعی به طور جدی متلاشی می شد ، سرگیجه می تواند یک دهانه بزرگتر را به دست آورد. با این حال ، کوتاه از چنین سناریویی ، تصور اینکه سرخوردگی غالب Google را به طور کامل سرنگون کند ، دشوار است. به احتمال زیاد ، Google بهترین این ویژگی های هوش مصنوعی را در جستجوی خاص خود قرار می دهد (همانطور که قبلاً تهاجمی انجام می دهد) ، در نتیجه اکثر کاربران را حفظ می کند.

گوگل در سال 2024 زیر 90 ٪ – به 89.34 ٪ کاهش یافت (StatCounter)
chatgpt می تواند موتورهای جستجوی طاقچه را گرفتار کند
در حالی که Google رقیب جستجوی مستقیم است ، Chatgpt OpenAi یکی دیگر از زاویه های رقابت است – مسلماً رقابت برای توجه کاربر و AI Mindshare. Chatgpt در اواخر سال 2022 به صحنه آمد و در مقیاس بی سابقه ای به تصویب رسید. طی دو ماه ، به 100 میلیون کاربر ماهانه رسید ، سریعترین برنامه مصرف کننده در تاریخبشر کاربران از پاسخ دادن به سؤالات و توضیح مفاهیم گرفته تا نوشتن کد ، تهیه ایمیل و طوفان مغزی خلاق ، چتگپ را به عنوان یک دستیار همه جانبه هوش مصنوعی پذیرفتند.
در اصل ، ChatGPT شروع به جایگزینی بسیاری از موارد استفاده از جستجوی آن کاربران کرد – چرا وقتی یک هوش مصنوعی می تواند به طور مستقیم جواب یا یک راه حل مناسب را به شما بدهد ، از طریق پیوندهای گوگل استفاده کنید؟
نکته مهم این است که سازندگان چتپپ نیاز به اطلاعات به روز را نادیده نگرفته اند. OpenAI قابلیت مرور و جستجوی وب را مستقیماً در ChatGPT قرار داده است. این می تواند وب را در زمان واقعی جستجو کند و با استناد و پیوندهای وب مربوطه پاسخ هایی را ارائه دهد و یک رابط زبان طبیعی را با اطلاعات به موقع آمیخته باشد.
این کجا یک ابزار تخصصی مانند سرخوردگی را به جا می گذارد؟ از یک طرف ، تمرکز Perplexity بر روی یک موتور پاسخ جستجوی اختصاصی با استناد دقیق می تواند در آن کار خاص برای کاربرانی که در اولویت تهیه منابع قابل اعتماد و یک تجربه جستجوی ساده قرار دارند ، بهتر کند. همچنین در حال حاضر کاربر نیازی به ارائه مطالب طولانی ندارد – می توانید یک سؤال بپرسید و یک پاسخ مختصر را با منابع مشاهده کنید ، که برخی ممکن است کارآمدتر از سبک چاتری چتگپ باشند.
از طرف دیگر ، اگر ChatGPT می تواند تقریباً همه چیز را به همراه داشته باشد ، به علاوه چیزهای بیشتری انجام می دهد ، بسیاری از کاربران – به ویژه کاربران اصلی – ممکن است نیازی به تغییر یا توجه به یک برنامه جداگانه نداشته باشند. شروع عظیم Chatgpt در پایگاه کاربر و ادغام مداوم در فناوری روزمره ، مزیت قوی به آن می بخشد. قابل تصور است که کاربران به جای اینکه مجموعه ای از برنامه های هوش مصنوعی یک منظوره را برطرف کنند ، در حدود چند ابرخودرو “دستیار هوش مصنوعی” که نیازهای متعدد را برطرف می کنند ، ادغام می شوند.

قابلیت های جستجوی Chatgpt (OpenAi)
یک زمینه شلوغ هوش مصنوعی و سوال از ارزش بلند مدت
با توجه به این زمینه ، شک و تردید در مورد ارزیابی 14B دلاری به طور طبیعی بوجود می آید. این شرکت در تلاش است تا در عرصه ای که هم غول های فنی و هم ازدحام استارتاپ ها در حال رقابت هستند ، ادعا کند و در جایی که کاربران نهایی فقط با چند برنده شرکت می کنند. آیا دلهره یکی از این برندگان خواهد بود یا اینکه یک ابزار طاقچه است؟
ناظران صخره ای ممکن است استدلال کنند که رشد سریع و پشتوانه نشان می دهد که این یک عکس واقعی برای تبدیل شدن به “Google of AI” است. اگر به نوآوری سریع ادامه دهد ، نتایج با کیفیت بالا را با استنادها حفظ کند ، و شاید یک همکاری استراتژیک را تضمین کند (ادعایی را به عنوان جستجوی پیش فرض هوش مصنوعی در میلیون ها دستگاه اپل یا ادغام شده در سیستم های دانش سازمانی تصور کنید) ، می تواند به مقیاس ای برسد که ارزیابی را توجیه می کند. 400 میلیون پرس و جو گزارش شده در ماه و درآمد اولیه بی اهمیت نیست – آنها یک پایگاه اصلی کاربران وفادار و پرداخت مشترک را پیشنهاد می کنند.
در یک سناریوی خوش بینانه ، اگر محصول همچنان در حال بهبود باشد ، می تواند به صورت تصاعدی گسترش یابد و تعداد بیشتری از کاربران به دنبال جایگزینی برای جستجوی سنتی سنگین باشند. ارزیابی 14B دلاری پس از آن می تواند به عنوان یک شرط آینده نگر در ضبط یک قطعه از بازار جستجوی چند صد میلیارد دلاری با رویکرد مختل کننده تلقی شود.
با این حال ، بدبینان مهمات زیادی دارند. قیمت 14 میلیارد دلاری حاکی از انتظارات بسیار بالایی است که سرگیجه یا به ده ها میلیون کاربر می رسد یا کسب درآمد بسیار پر سود (یا هر دو) را پیدا می کند. با این حال ، کسب درآمد از جستجوی هوش مصنوعی مشکل است-سود گوگل از تبلیغات ناشی می شود ، منطقه ای که سرخوردگی کاملاً مورد استفاده قرار نگرفته است (یک تجربه بدون آگهی و استناد به استناد بخشی از جذابیت آن است). اگر Perplexity تبلیغاتی را برای تقلید از مدل کسب و کار Google معرفی کند ، این خطر را تضعیف می کند که تجربه کاربر را متمایز می کند. اگر به اشتراک ها یا مجوزهای سازمانی بپردازد ، ممکن است درآمد آن نسبتاً متوسط باقی بماند.
حتی 100 میلیون دلار فعلی ARR ، در حالی که برای یک استارتاپ جوان چشمگیر است ، می تواند یک درآمد 140 برابر با ارزش 14B دلار باشد ، که توجیه آن دشوار است مگر اینکه رشد با سرعت شکسته ادامه یابد. هزینه های محاسبه برای اجرای مدل های بزرگ هوش مصنوعی در میلیون ها نمایش داده شده نیز بسیار زیاد است ، به طور بالقوه در حاشیه غذا خوردن تا زمان دستیابی به مقیاس.
کاربران در حدود سیستم عامل های کمتری ادغام می شوند
علاوه بر این ، ادغام کاربر در اطراف چند سیستم عامل یک روند واقعی است که باید در نظر بگیرید. دقیقاً همانطور که در اوایل اینترنت بسیاری از موتورهای جستجو وجود داشتند اما در نهایت فقط یک زن و شوهر تحت سلطه بودند ، ممکن است شاهد لرزش مشابهی در دستیاران هوش مصنوعی باشیم. قابل تصور است که طی چند سال ، ممکن است کاربران متوسط در درجه اول از یک دستیار چتپپ به طور عمیق در سیستم عامل یا مرورگر خود ادغام شوند و شاید یکی از گزینه های جایگزین (مثلاً هوش مصنوعی Google اگر در Android/Chrome یا Apple AI ظاهر شوند).
مجموعه ای از چت های AI و ابزارهایی که امروزه می بینیم می توانند با بالغ شدن بازار به طرز چشمگیری محدود شوند. چالش Perplexity اطمینان از این است که یکی از بازماندگان آن ادغام است – در حالت ایده آل به عنوان یک رهبر بازار ، نه یک پیش بینی طاقچه. اگر این یک وب/برنامه مستقل باقی بماند که افراد را ملزم به خارج شدن از راه خود کند ، مخاطبان آن ممکن است فلات کنند. بسیاری از راه اندازی های هوش مصنوعی در حوزه های دیگر در حال حاضر با افزایش بازیکنان بزرگ پیشنهادات خود را محور یا تلاش می کنند.
سرانجام ، ارزش این را دارد که تشخیص دهد که بخشی از ارزیابی بلند Perplexity احتمالاً ناشی از ذهنیت فعلی “AI Gold Rush” است. سرمایه گذاران از ترس از دست رفتن در پلت فرم بزرگ AI بعدی ، و مایل به پرداخت حق بیمه برای هر چیزی هستند که نشان می دهد وعده در انقلابی در یک سرویس اصلی مانند جستجو است. این می تواند به اصول بیش از حد منجر شود – الگویی که در چرخه های فنی گذشته مشاهده می شود. یک ارزش 14B دلاری برای دچار احتمالی “قیمت” در آینده ای که واقعاً بخشی از تجارت Google را مختل می کند یا به یک ابزار ضروری هوش مصنوعی تبدیل می شود. این می تواند اتفاق بیفتد ، اما دور از قطعی نیست.