از نظر تاریخی ، بانک های منطقه ای و اتحادیه های اعتباری مارک های خود را از طریق روابط شخصی با دارندگان حساب خود ساخته اند. به عنوان مثال ، برای شما غیرعادی نبود که نام همسر گوینده خود را بدانید و آنها نام بچه های خود را بدانید. در واقع ، روابط شخصی ویژگی بارز مؤسسات مالی کوچکتر بوده و آنها را از رقبای بزرگتر خود جدا کرده است. دیجیتالی شدن بانکداری باعث شده است تا روابط شخصی به یک چالش تبدیل شود ، تمایز دهنده را از بین ببرد و موسسات کوچکتر را به دنبال راهی برای تنظیم مجدد هیئت مدیره در نظر بگیرند.
وارد کردن هوش مصنوعی تولیدی (Genai)، که زیر مجموعه ای از فناوری های AI است که از مدل های بزرگ زبان (LLM) برای یادگیری الگوهای از مجموعه داده های بزرگ استفاده می کند. سپس از الگوهای با اعلان ها و راهنمایی های یک انسان استفاده می کند تا محتوای متن جدیدی را ایجاد کند که شبیه به کار اصلی و تولید شده توسط انسان باشد.
در 2025 روند و اولویت های بانکی خرده فروشی report we sponsored this year found that 80% of organizations believe digital agents will rely on generative AI for real-time personalized marketing communications by 2030 and 76% of financial institutions believe that most financial institutions will be using GenAI by 2030. We actually believe the percentage should be higher, given that GenAI can substantially increase productivity, support better data-driven human decision-making, help deliver improved and more personalized digital customer experiences, and boost the bottom line significantly.
چقدر قابل توجه است؟ در پایان سال 2023 ، موسسه جهانی مک کینزی تخمین زد که در بین صنایع جهانی ، Genai می تواند اضافه کند معادل 2.6 تریلیون دلار تا 4.4 تریلیون دلار در سال در 63 مورد استفاده از آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در بین بخش های صنعت ، پیش بینی می شود که بانکداری یکی از بزرگترین فرصت ها را داشته باشد ، با این امکان که می تواند بین 200 تا 340 میلیارد دلار ارزش جدید به بانکداری خرده فروشی ارائه دهد – عمدتا از افزایش بهره وری.
سریعتر ، بهتر ، شادتر
این تصور غلط وجود دارد که هوش مصنوعی شغل خود را از انسان می گیرد. اما قدرت Genai این است که محتوا را بر اساس داده ها و اطلاعات تولید می کند به علاوه دستورالعمل ها و دستورالعمل های داده شده توسط انسان. این یک ابزار پیشرفته است ، نه یک ابزار جایگزینی.
در حال حاضر ، Genai در بانکداری بیشتر برای خودکارسازی وظایف یا فرآیندهای مهم اما تکراری ، از جمله امنیت ، منشأ وام ، تشخیص کلاهبرداری و ارائه تجربیات خدمات خودکار بهتر استفاده می شود. اجازه دادن به Genai برای به دست گرفتن کارهای دنیوی مرتبط با این و سایر فرآیندها نه تنها باعث افزایش کارایی و بهره وری می شود ، بلکه باعث می شود کارمندان این کار را انجام دهند تا روی تکالیف معنادار تر تمرکز کنند ، بنابراین شغل خود را رضایت بخش تر می کند.
یکی از راه های اصلی بانک های منطقه ای و اتحادیه های اعتباری می توانند خود را متمایز کنند ، شخصی سازی و بالا بردن تجربه بانکداری دیجیتال دارندگان حساب است. به طور خاص ، این فناوری بینش های عمیق تری در مورد رفتار و تمایل آنها برای کمک به پیش بینی نیازهای آنها تسهیل می کند. بنابراین ، محصولات و خدماتی که این نیازها را برآورده می کنند ، می توانند به همان روشی که Netflix به مشتریان خود سرگرمی های سرپرستی ارائه می دهد ، به آنها ارائه می شود ، و آمازون بر اساس رفتار و ترجیحات مشتری – سرگرمی و محصولات خود را به مشتریان خود ارائه می دهد.
به همین ترتیب ، جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل عمیق ممکن با Genai امکان ایجاد محتوای شخصی را فراهم می کند ، بنابراین هر یک از دارنده های حساب فقط در یک زمان خاص در زندگی خود ، فقط محتوا (از جمله کمپین های بازاریابی) را مشاهده می کنند. این برای یک زن میانسال که صاحب خانه خود است و از حقوق و دستمزد خوبی برخوردار است ، برای دیدن همان محتوای یک فارغ التحصیل دانشگاهی اخیر که سعی در پرداخت وام های دانشجویی دارد و هنوز هم آرزو دارد که صاحب خانه شود ، معنی ندارد.
لمس انسان
گنجاندن تصمیم گیری و نظارت انسانی برای ساختن راه حل های Genai برای بانکداری بسیار مهم است. فرمول ما برای ادغام موفقیت آمیز Genai ، شروع با مدل های یادگیری عمیق است که به طور خاص در مجموعه داده های بانکی بزرگ آموزش داده می شود. این مدل ها ، که برای یادگیری الگوهای و ساختارهای زبان انسانی نیز آموزش دیده اند ، سپس پاسخ های طبیعی به نمایش داده های کاربر یا اعلان ها ایجاد می کنند. درگیری انسان برای اطمینان از اینکه پاسخ های تولید شده توسط AI دقیق و با استانداردهای اخلاقی ، رعایت نظارتی و نیازهای مشتری مطابقت دارند ، بسیار مهم است.
فناوری فردا ، امروز
پتانسیل Genai برای تبدیل بانک های منطقه ای و اتحادیه های اعتباری بدون مرز است. موسسات مالی که موفق به ادغام این فناوری می شوند ، مواردی خواهند بود که ضمن تمرکز سرمایه گذاری بر روی برنامه های با پتانسیل بالا و کم خطر ، استراتژی را برای آینده آغاز می کنند.
در اینجا چهار روش اصلی وجود دارد که ما می بینیم Genai در خدمات بانکی تأثیرات فوری و اساسی می کند.
رشد استراتژیک
گزارش مک کینزی محاسبه کرد که بانکداری شرکت ها و خرده فروشی ها از استقرار صحیح Genai بیشترین سود را دارند. از طرف بانکی شرکت ها ، بالاترین پتانسیل پیشرفته تصمیم گیری انسان در حلقه ، مدل های ارزیابی ریسک خودکار و راندمان عملیاتی از طریق اتوماسیون است. بانکداری خرده فروشی از تجربیات بانکی شخصی ، بهبود خدمات به مشتری و نوآوری های بازاریابی بهره می برد.
بهره وری عملیاتی
در گزارشی از روندهای برتر بانکی برای سال 2023 ، لهجه بانکداری شناسایی شده به عنوان صنعت به احتمال زیاد تحت تأثیر Genai و صنعت با بیشترین پتانسیل برای افزایش تولید با این فناوری قرار می گیرد ، در حالی که 34 ٪ از گردش کار فعلی برای پیشرفت Genai رسیده است. همچنین مشخص شد که مؤسسات مالی که Genai را اتخاذ می کنند می توانند تا 30 ٪ بهره وری خود را بهبود بخشند.
اما حتی با وجود پتانسیل Genai برای بهبود کارآیی ، تخصص انسانی کلید موفقیت است. با استفاده از دانش خاص بانکی ، تیم های داخلی می توانند مدل ها را به طور دقیق آموزش دهند و پیچیدگی هایی را که انسان می تواند ارزیابی کند. اما آنها می توانند سریعتر و در سطح بسیار فراتر از ظرفیت انسان مقیاس شوند.
تراز کردن زمین بازی بین موسسات بزرگتر و کوچکتر
ما چند مورد از راه هایی را که Genai می تواند از بانک های منطقه ای و اتحادیه های اعتباری ، از جمله افزایش بهره وری و فعال کردن تجربیات دارنده حساب شخصی ، بهره ببرد ، مشاهده کرده ایم. این یک نشانه مثبت است که بانکداران با ریسک بسیار خطرناک ، با افزایش نرخ فرزندخواندگی ، مزایای بی شماری از Genai را تشخیص می دهند ، اما ما هنوز شاهد بسیاری از موسسات مالی منطقه ای هستند که از پرش به هیئت مدیره دریغ می کنند.
در حالی که آنها مبهم هستند ، موسسات بزرگ مالی در حال حرکت هستند. و آنها فقط در استفاده از قدرت Genai ، سطح را می پوشند. کسانی که همچنان بیش از حد محتاط هستند ، به طور دائم پشت سر می گذارند. نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که ابزارهای Genai می توانند به صورت حلقه ای ، به داده های اختصاصی متصل شوند و در داخل آن نگهداری شوند.
ارائه اطلاعات جمعی
اطلاعات جمعی زمانی ایجاد می شود که افراد و گروه ها با هم کار کنند. مؤلفه ها ممکن است شامل تصمیم گیری گروهی ، تشکیل اجماع ، ایده های مختلف از منابع مختلف و انگیزه رقابت باشد. به طور سنتی ، اعمال اطلاعات جمعی با مستند سازی دانش نهادی و به اشتراک گذاری آن از طریق آموزش و تجربه شغلی انجام شد. Genai مزایای اطلاعات جمعی را به راحتی و در زمان واقعی بالا می برد.
پذیرش موفقیت آمیز و ادغام افزایش یافته Genai در موسسات مالی منطقه ای به LLM ها نیاز دارد که به طور خاص در مورد داده های بانکی و دانش عمیق صنعت آموزش دیده باشند. اما عنصر مهم همکاری و نظارت انسانی است. به یاد داشته باشید ، Genai یک ابزار پیشرفته است ، نه یک ابزار جایگزینی.